6 855 läst ·
36 svar
7k läst
36 svar
Grejar man detta???.....
Sida 1 av 3
Vi har hittat drömhuset...äntligen. Nyproducerat villa i 2 plan för 3 100 000:-. 200 000:- lägger vi kontant. Lån på 2 900 000:- alltså.
I somras var vi på banken och fick en kalkyl på att låna 2 900 000:-. Detta skulle vi då klara enligt bankens kalkyl kring vad som ska finnas kvar att leva på. Boendekostnad inkl drift kring 12 000:-.
Idag har banken ändrat sig...menar att vi nu måste räkna på att räntan kan stiga till 8%..detta skulle då bli för tight.
Inkomst 1: 25 000 (före skatt)
inkomst 2: 20 000
Kör billig bil (som inte används ofta) 1 CSN lån på 550/mån. Inga barn.
Är vi naiva som tror att detta går vägen? Jag börjar tveka nu samtidigt som jag inte vill nåt hellre!
I somras var vi på banken och fick en kalkyl på att låna 2 900 000:-. Detta skulle vi då klara enligt bankens kalkyl kring vad som ska finnas kvar att leva på. Boendekostnad inkl drift kring 12 000:-.
Idag har banken ändrat sig...menar att vi nu måste räkna på att räntan kan stiga till 8%..detta skulle då bli för tight.
Inkomst 1: 25 000 (före skatt)
inkomst 2: 20 000
Kör billig bil (som inte används ofta) 1 CSN lån på 550/mån. Inga barn.
Är vi naiva som tror att detta går vägen? Jag börjar tveka nu samtidigt som jag inte vill nåt hellre!
Det där blir tufft!
Du får med en ränta på 5% betala runt 8500kr varje månad efter skatteavdrag. Sedan kommer drift, amortering och underhåll. Så småningom också en fastighetsskatt. I ärlighetens namn är det inte så mycket underhåll till att börja med, men väl ett iordningsställande av trädgård, uteplats och lite annat smått och gott.
Stiger räntan till 8%, så blir det 13500kr/månad bara i räntor, efter avdrag.
Jag vet inte i vilken ålder ni är, men kanske kan det så småningom bli barn? Vad händer om en av er blir sjuk eller arbetslös? Socialförsäkringarna är inte precis generösa i sina ersättningar.
Min bedömning är att det går, men det blir rätt så knapert. Inga semestrar av dignitet, verkligen hålla igen på konsumtionen och hoppas att bilen håller.
Du får med en ränta på 5% betala runt 8500kr varje månad efter skatteavdrag. Sedan kommer drift, amortering och underhåll. Så småningom också en fastighetsskatt. I ärlighetens namn är det inte så mycket underhåll till att börja med, men väl ett iordningsställande av trädgård, uteplats och lite annat smått och gott.
Stiger räntan till 8%, så blir det 13500kr/månad bara i räntor, efter avdrag.
Jag vet inte i vilken ålder ni är, men kanske kan det så småningom bli barn? Vad händer om en av er blir sjuk eller arbetslös? Socialförsäkringarna är inte precis generösa i sina ersättningar.
Min bedömning är att det går, men det blir rätt så knapert. Inga semestrar av dignitet, verkligen hålla igen på konsumtionen och hoppas att bilen håller.
Drömhuset kan lätt bli mardrömshuset med en så snäv marginal att leva på.
Vad är ett fint och stort boende värt egentligen???
Gör en ordentlig budget själva först. Se vad Ni har för omkostnader nu och vad som tillkommer vid ett eventuellt husköp. Bankens kalkyler är oftast glädjekalkyler är min erfarenhet...
/NiJa
Vad är ett fint och stort boende värt egentligen???
Gör en ordentlig budget själva först. Se vad Ni har för omkostnader nu och vad som tillkommer vid ett eventuellt husköp. Bankens kalkyler är oftast glädjekalkyler är min erfarenhet...
/NiJa
Nu vet jag inte hur stor livserfarenhet ni har, men med åren märker man att det är dyrt att leva, fruktansvärt dyrt. Ha lån på 3 miljoner ÄR häftigt, det går inte att komma ifrån.
Nu är räntan på runt 5%, men det var inte så längesen jag hade topplån med 17% ränta. Det finns inget som säger att vi inte kan hamna där igen. Om räntorna går upp så kommer samtidigt värdena på husen att sjunka, så man varken kan sälja dem eller sätta om lånen.
Nu är räntan på runt 5%, men det var inte så längesen jag hade topplån med 17% ränta. Det finns inget som säger att vi inte kan hamna där igen. Om räntorna går upp så kommer samtidigt värdena på husen att sjunka, så man varken kan sälja dem eller sätta om lånen.
Instämmer med övriga talare. 3 miljoner på 45000 i månaden är saftigt. Det går ju säkert, men man måste ha marginal. Det är inte kul att gå omkring och oroa sig för att oförutsedda utgifter skall bli betungande. När banken räknar använder de standardiserade mallar. Det spelar ingen roll att ni har en billig bil eller att ni inte har andra normala utgifter.
Tack för tipsen!
Självklart har vi räknat på detta, vägt + mot -. Jag (som har ca 25 000:-/mån) har räknat ut att jag kommer ha kring 6500 kvar att leva för när "allt" är betalt i månaden. Sen min sambo nån tusenlapp mindre. Vi är helt införstådda med att det inte kommer bli nån utlandsemester eller dyr bil. Barn väntar vi lite med.
Vi har såna jobb där chansen för arbetslöshet är minimal.
Vi bor i Linköping som är en relativt stor stad där bostadspriserna fortsätter att skjuta i höjden. Att köpa ett begagnat hus och renovera upp når samma prisklass ungefär där vi är nu. Familj och anhöriga har alla ställt sig positiva till vår tanke.
Självklart kommer det bli tufft...........
Självklart har vi räknat på detta, vägt + mot -. Jag (som har ca 25 000:-/mån) har räknat ut att jag kommer ha kring 6500 kvar att leva för när "allt" är betalt i månaden. Sen min sambo nån tusenlapp mindre. Vi är helt införstådda med att det inte kommer bli nån utlandsemester eller dyr bil. Barn väntar vi lite med.
Vi har såna jobb där chansen för arbetslöshet är minimal.
Vi bor i Linköping som är en relativt stor stad där bostadspriserna fortsätter att skjuta i höjden. Att köpa ett begagnat hus och renovera upp når samma prisklass ungefär där vi är nu. Familj och anhöriga har alla ställt sig positiva till vår tanke.
Självklart kommer det bli tufft...........
Om alternativet är att sitta ov vantrivas i sin hyresrätt tycker jag inte att det är något svårt val.
Vi köpte hus för 2.8 milj för två år sedan, vi lånade 100% vi har idag lån på 2,9 och huset är värderat
till 3,5. Trots den här enligt många riskabla affären har vi aldrig haft så bra ekonomi som nu.
Det är sällan en dålig affär att investera i ett hus, visst vi hade ännu tuffare bil och åkte utomlands
en extra gång per år men det berodde på att vi inte trivdes hemma.
Jag tror ni kommer klara det bra.
Lycka till / Peter
Vi köpte hus för 2.8 milj för två år sedan, vi lånade 100% vi har idag lån på 2,9 och huset är värderat
till 3,5. Trots den här enligt många riskabla affären har vi aldrig haft så bra ekonomi som nu.
Det är sällan en dålig affär att investera i ett hus, visst vi hade ännu tuffare bil och åkte utomlands
en extra gång per år men det berodde på att vi inte trivdes hemma.
Jag tror ni kommer klara det bra.
Lycka till / Peter
SEB kom med denna igår:kaa18 skrev:
Ekonomerna spår att tillväxten i år blir 3,3 procent och 2,3 procent nästa år samt 2,0 procent år 2009.
Arbetslösheten kommer att sjunka från 6,1 procent i år, med den nya definitionen, till 5,6 procent nästa år och 5,8 procent år 2009.
Den underliggande inflationen kommer att ligga på 1,2 procent i år, 2,3 procent nästa år och 1,9 procent året därpå.
Reporäntan blir 4,0 procent i december 2007. Ett år senare ligger den på 3,75 procent och ligger sedan kvar på samma nivå till slutet av 2009.
SEB-ekonomerna är betydligt dystrare än i den bedömning de gjorde så sent som i augusti och BNP-prognosen har dragits ned tydligt för alla tre åren.
SEB räknar också med att Riksbanken är nära sin räntetopp.
-Det kan bli en höjning till men under andra halvåret nästa år kommer Riksbanken att sänka två gånger, säger Bergqvist.
Källa: TT
Kanske bara SEB som tror detta. vi blev igår erbjudna 4,60 på rörligt & 4,90 på 3år. På Swedbank fick vi 4,80 resp. 4,97
Jag tycker samtidigt att man ska räkna med en orimligt hög ränta, och jag tycker 3 mille på de inkomsterna är att ta i.
Peter.........
Vad har ni för månadskostnad ungefär (lån + amortering?)
Vi har också kört sportbil och åkt utomlands 1-2 ggr/år innan men är MYCKET väl medvetna om att detta inte kommer att ske nu!
Vi har alltså haft en ganska hög levnadsstandard innan, men bor jättebilligt (och jättelitet!!) idag.
Huset kommer inte att vara färdigt förrens början av -09. Vi kommer alltså hinna spara en rejäl buffert (utöver de 200 000:- vi redan har för kontantinsatsen, samt de övriga sparade pengarna man har idag i fonder och på sparkonton).
Vad har ni för månadskostnad ungefär (lån + amortering?)
Vi har också kört sportbil och åkt utomlands 1-2 ggr/år innan men är MYCKET väl medvetna om att detta inte kommer att ske nu!
Huset kommer inte att vara färdigt förrens början av -09. Vi kommer alltså hinna spara en rejäl buffert (utöver de 200 000:- vi redan har för kontantinsatsen, samt de övriga sparade pengarna man har idag i fonder och på sparkonton).
Lev idag som om ni bodde i huset. Räkna ut vad det kommer kosta att bo i huset och lägg undan lika mycket varje månad. Då får ni smak på hur det kommer fungera!
Jag kan bara hålla med tipset om att börja leva efter de framtida utgifterna redan idag, och räkna med 8% ränta som "worst case" (inte troligt, men inte heller omöjligt). Det är en sak att inte åka utomlands eller snåla på nöjen ett år, en helt annan att _aldrig_ göra det.kaa18 skrev:
Om ni dessutom bara går in med 200kkr bör ni budgetera för amorteringar. Just nu är det rätt svårt att sia om räntorna kommer att utvecklas (å ena sidan verkar USA gå mot recession, å andra sidan slår KI larm om löneökningar som kommer att driva upp svensk inflation), så det känns rätt vågat att räkna med att låna nästan 95% av husets värde amorteringsfritt.
Vi har rörlig ränta på 4,25% så det blir ungefär 10500 brutto, vi amorterar inte.
I och med att vi har ett sparkonto med 4,5% känns det inte som någon ide att amortera, vi sparar en fast summa
varje månad istället.
Om vi amorterar nu sänker vi våran månadskostnad med dagens ränta först om 23,5 år.
Det är kapitalbindningen som kostar när man köper ett hus, så länge sparräntan är lika hög som
låneräntan spelar det egentligen ingen roll om men lägger 0 eller 100% kontant.
I och med att vi har ett sparkonto med 4,5% känns det inte som någon ide att amortera, vi sparar en fast summa
varje månad istället.
Om vi amorterar nu sänker vi våran månadskostnad med dagens ränta först om 23,5 år.
Det är kapitalbindningen som kostar när man köper ett hus, så länge sparräntan är lika hög som
Peter2400 skrev:Vi har rörlig ränta på 4,25% så det blir ungefär 10500 brutto, vi amorterar inte.
varje månad istället.
Haha, Peter. Som nationalekonom måste jag säga att jag fick mig ett gott skratt.
Jag tycker det låter SJUKT mycket i lån på den inkomsten. Dras inte med i denna lånehysteri karusell. Precis som någon tidigare skrivit så tycker jag ni bör fundera på vad som skulle kunna hända om en av er blir arb. lös/barnledig. Ni har ingen buffert alls. Jag tycker att ni inte ska dra på er större lånebörda än att ni kan fixa era utgifter på en av era inkomster. Många sk. makroekonomiska faktorer pekar dessutom på att världen kommer att gå in nån sorts av lågkonjunktur nu, med stillastående/fallande priser på fastigheter och fallande byggkostnader under en ganska snar framtid, Så mitt råd skaffa ett billigare boende. Det kanske finns nåt lite mindre och eller "fulare" men till en lite vettigare penning.
Lycka till
Lycka till