Det är alltid några som lyckas få extremt låga räntor... Anledningar kan vara som den ovan, med bolaget. Banken kanske då "bjuder" på privatlånet för att få bolaget.

/Pontus

Har precis pratat med SEB. De påstår att de har höjt räntan i början av denna veckan med 25 punkter. De erbjöd mig 4,25% i rörlig ränta. Vad tror ni är det möjligt att pressa den ytterligare? Jag begärde 4,10%, men de påstod att det var för lågt!

Det är en bra ränta! Ta erbjudandet till nästa bank! ;)

/Pontus

Jag har själv SEB och skall prata med dom imorgon, Seb´s rörliga ränta ligger på 5,65% så 4,25
innebär en rabatt på 1,40%.
Det tråkiga med just seb är att dom inte redovisar sin rörliga ränta
på internet, svårt att följa med utvecklingen då.
Jag har blivit erbjuden 4,23% på DnBnor men får jag 4,25% på Seb så tar jag antagligen det för att slippa besväret att byta bank.

Jag försöker utnyttja situationen för de vill samtidigt ha mitt företag som kund hos dem (har idag SHB), så jag tänkte passa på och få ner min boränta. Jag hoppas ni andra kan dra nytta av det och få ner er egen ränta. Jag återkommer om jag lyckas få ner den ännu mer.

OK, nu drar det ihop sig för oss. Begärde uppdaterade siffror, och fick som lägst på SEB 4.22 rörliga (3.97 i september, men det var ju innan reporäntan höjdes), 4.78 (2år)4.86(5år)
På nordea låg det ungefär lika på 2 och fem år, men 4.40 på rörliga.
Swedbank var lite högre ändå.
Väntar svar från Handelsbanken också.
Sen blir det att ställa dem lite mot varandra.

Var hos SEB idag för att låna upp 800' till en tillbyggnad, fick 1,3% rabatt på rörligt dvs 4,35%, plus lite andra småsaker som gratis kortavgifter/internetbank osv.

Ok, nu har vi shoppat hus, och tagit lån. SEB verkar vara de som ligger lägst (om man frågar runt bland vänner och bekanta som kollat upp inför att ta lån). Vi vart erbjudna 4.22 rörligt. Trots detta valde vi Nordea och fick där 4.39 rörligt (50% av lånet) och 4.75 2år (50% av lånet).
Lånade drygt en miljon och hade då redan betalat in handpenningen på 10% kontant. (Inga barn, inga övriga skulder)

Vi är nöjda med dessa siffror och med övriga villkor, tex villa/hem-försäkring 2600:-/år, bilförsäkring helförsäkrad till 2400:-/år, livförsäkring 23:-/mån (belopp 500.000:-, ungefär samma premie för min sambo). Fick också 3.35% i ränta på servicekontot vilket vi tycker känns bra eftersom vi har separat ekonomi, men kommer ha ett gemensamt sparande på detta konto för kostnader till huset.

V
4,29% fick vi ...då har vi låneskydd också i fem år innan det tas bort av Swedbank. Om ngn avlider så går banken in och tar hälften av lånen. En bra livförsäkring att ha.

4,2% rörligt hos SEB idag, under förutsättning att man flyttar all ekonomi till SEB. Målet är 4,1%.

4,5% rörlig hos SEB, gratis internet+visakort. Lån: 600k

/IL

Jag har 4.9 rörlig hos swedbank tycker ni att det är läge att förhandla om räntan.

Johand och Vilgot hur mycket har ni i lån?

2,2 milj i lån, uppskattad belåningsgrad 50%.
Klart du ska omförhandla. Om man räknar på det ser man att det snabbt blir ganska stora besparingar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.