Vad ska man som nybörjare egentligen ha för strategier när man ska låna pengar till ett husbygge?
Vi ska bygga hus i mindre ort för 3 miljoner och låna hela denna summa, dvs 0 kontantinsats.
Som jag förstår det handlar det dels om ett byggkreditiv varifårn man betalar vår totalentreprenör under byggandets gång, har detta byggkreditiv oftast en rörlig ränta i nivå med bankens ordinarie rörliga ränta för bostadslån eller högre/lägre?
Därefter utförs en värdering huset, som utförs av bankens anlitade värderingman/mäklare, och utifrån den värderingen beslutas hur stor del av slutbelåningen (själva bostadslånet) som läggs bottenlån och topplån, t ex 90% av husets uppskattade värde blir bottenlån och resten topplån.
Brukar räntorna för byggkreditiv och slutbelåningen förhandlas samtidigt på direkten så att man skriver på slutbelåningens räntor och bindningstider samtidigt som byggkreditivet?
Det ligger ju naturligtvis i vårt intresse att huset värderas högt så att så stor del av lånet som möjligt hamnar som bottenlån, hur ska man gå tillväga för detta, anlita olika värderingsmän som banken godtar tills man blir nöjd? Eller brukar huset värderas redan innan bygget påbörjas utifrån bygghandlingarna?
Andra tips jag som nybörjare bör känna till?

Du har väl det mesta klart för dig.
Det viktigaste tycker jag är att du diskuterar med flera olika banker för att spela ut dem mot varandra. Det kan finnas mycket pengar att spara.

Ska man skriva på räntorna för både byggkreditiv och slutbelåningen på direkten, om det tar ett halvår innan huset är färdigbyggt och slutbelåningen börjar gälla, brukar då räntorna som gällde vid husbyggets start - då man skrev på både för byggkreditiv och slutbelåning - gälla sedan, eller omförhandlas lånet efter byggkreditiet?

Om jag har förstått allt rätt så sätts räntan på vår slutbelåning först när kreditivet skrivs om till lån. Dock bör man som andersmc skriver spela ut bankerna mot varandra och förhandla med familjens totalekonomi inklusive slutbelåningen (inte räntesatsen utan andel i bottenlån och amorteringstider/krav).

Frågan om värderingen av huset har jag precis som du funderat på. Vi vill ju ha också ha så hög värdering som möjligt för att få ner månadskostnaden genom att mer hamnar i bottenlånet. Så frågan är om banken redan från början, innan kreditivet, har en värdering klar som sedan kanske justeras lite pga/tack vare värderingen när huset är färdigbyggt?

/ Jocke

I de fall jag känner till så värderas huset mha värderingsman när lånen läggs upp. Det kan även löna sig mycket att värdera via flera banker/värderingsmän. I det fall jag känner till så skilde värderingen mycket mellan HSB och Länsförsäkringar i GBG.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.