Hej !

Sitter just och förhandlar om våra huslån.
Husvärde uppskattat 2,4 milj
Huslån 1,4 milj
Nuvarande lån 3mån hos Länsförsäkringar med 0,10 rabatt (dvs i dagsläget 5,04%)

Hittills har jag kommit fram till:

Handelsbanken: 4,7% (helt rörlig), dvs reporänta +0,7% Låneskydd ingår, men får betala för kort (snålt)

DnbNor: Rörliga=0,2% rabatt (dvs idag 4,40% för 1 mån rörligt) , Fasta=0,3% rabatt (dvs tex 3 år bindning fås för 4,66%)

Återstår att kolla upp DanskeBank samt SEB som jag kanske kan förvänta mig kan vara förhandlingsbara.

Vad har ni som skrivit om era räntor nyligen för jämförelse räntor ?
Hos vilka banker har ni haft framgång ?

Lärde mig av en bank-kille att det kan vara rätt lyckosamt att komma en vecka före kvartalsslut och vara beredd att sätta om lånen. Då är många tjänstemän på jakt efter sina mål som genererar bonusar, kontoren jagar resultat och det vrids och vänds på kalkylerna för att man skall få just dig om kund. Inte så att man gör några kollossalt jättebra affärer, men mellan fem och tio punkter extra brukar det kunna ge om kontoret har en bit kvar till budgeten.

Jag pratade med Seb där vi har våra lån, för en och en halv vecka sedan, då låg Dnbnor på 4.43 rörligt d.v.s. 4.23% med rabatt.
Jag fick 4.25% av Seb rörligt d.v.s. 1.40% rabatt, Seb;s rörliga ligger på 5.65.

Vi är nöjda med den räntan så vi slapp byta bank.
Räntorna har ju inte höjts sedan dess så du borde kunna få samma ränta, vi har en belåningsgrad på 82%.

Lycka till. /Peter

Vi bytte till SEB igår från Nordea.
Lån: 1100000 kr

Vi fick 4,60 på rörligt och 4,85 på 3-årigt.

På Swedbank blev vi erbjudna 4,90 rörligt och 5,05 på 3-år:eek:
Nordea gav 4,80 rörligt och 4,90 3-.årigt

Det var dags att byta. Nordea-kund från födseln.

Lade om våra lån (totalt 1,5milj)för 2 veckor sedan och fick 4,35% rörligt hos SEB. Det blev altså 1,3% rabatt på räntan. Då flyttade vi över vår övriga privatekonomi dit som vi tidigare haft hos Swedbank. Annars hade vi fått max 0,5% rabatt. Fick även lite småsaker som gratis kortavgifter/internetbank.

1% rabatt idag på rörligt hos SEB. Har inte ens försökt att pressa det så det finns säkerligen lite mer att hämta hem kan jag gissa.

Dnb Nor:
Topp 1 mån 5,10%

Botten 1 1 mån 4,40%

Botten 2 5 år 4,76%

Botten 3 10 år 4,88%

Har precis förhandlat med SEB ang en liten höjning av mitt lån från 950 000 till 1 500 000 i samband med köp av nytt lån. Jag hade tidigare 4,55% men har nu fått ner det till 4,25%. Jag orkade inte driva det längre, men det går säkert att komma ner till 4,15-4,20%.

Köp av nytt hus skulle det vara, skriver lite slarvigt!

Länge såg DnbNor ut att vara segrande med sina 0,2 i rabatt (då 4,40%) men sedan kom en mystisk stor-höjning av deras 1 månads ränta som inte var maknadsrelaterad, vilket var förbryllande. Kanske hade de kört med "lockräntor" ett tag för att få upp kundstocken. (nu blev det ju istället 4,85-0,20=4.65%)

Handelsbanken gav i förstabud 4,70%

SEB gav i första bud 4,58%

En rundringning igen gav att Handelsbanken vek ned sig till 4,50%

och slutligen vek SEB ned sig till 4,45%, vilket också blev det slutliga valet, de ger -1,20% i rabatt på deras helt rörliga på 5,65%.

Lite förhandling gav alltså nedgång från Länsförsäkringars 3 mån 5.04% ned till 4,45% på SEB, vi tjänar ca 8000 kr/år på några samtal och lite envishet.

En bonus för oss är att vi dessutom nu är "kund på orten", och har ett bankkontor att besöka, samt att vi bidrar till att banken har en stabil kundbas på orten (=framtida överlevnad på vår ort)

Lessons learned = ta hellre en diskution med banken om deras "icke officiella" rörliga räntor, än de 3 mån som de har officiellt i tidningen, det blir mycket billigare, åtminstonde om man har en bra lånefördelning med låg risk, och man i övrigt anses vara en stabil och intressant kund.

Köpte hus och tog lån 30/11. SEB verkar vara de som ligger lägst (jämfört själv + frågat runt bland vänner och bekanta som kollat upp inför att ta lån). Vi vart erbjudna 4.22 rörligt på SEB vilket också var lägsta budet bland de fem banker vi kollade runt på (SHB, SEB, Nordea, Länsf. och Swedbank).

Trots detta valde vi Nordea och fick där 4.39 rörligt (50% av lånet) och 4.75 2år (50% av lånet).
Lånade drygt en miljon och hade då redan betalat in handpenningen på 10% kontant. (Inga barn, inga övriga skulder)

Vi är nöjda med dessa siffror och med övriga villkor, tex villa/hem-försäkring 2600:-/år, bilförsäkring helförsäkrad till 2400:-/år, livförsäkring 23:-/mån och person, försäkringsbelopp 500.000:-
Ingen kostnad för visakort och vi fick 3.35% i ränta på servicekontot vilket vi tycker känns bra eftersom vi har separat ekonomi, men kommer ha ett gemensamt sparande (lägga in lite extra varje månad) på detta konto för kostnader till huset.

Klart värt att fråga upp hos flera banker och ställa dem mot varandra. Vill man inte lägga ner det jobbet utan tar första bästa bud får man nog acceptera räntorna som står utskrivna på internet och de ligger oftast en bra bit högre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.