Vore intressant att höra vad ni har för rörlig ränta just nu efter senaste räntehöjningen? Själv skall jag låna 1,5 milj och undrar vad man skall begära. Tror ni att man kan komma ner i 3,9% eller är det över 4% som gäller som lägst?

Kommer du/ni ens i närheten av 4% så slå till. Jag tror att det kan bli tufft nu med den senaste tidens räntehöjningar samt en finansiell osäkerhet. Det mest troliga är att du/ni som lägst kommer få en ränta strax under 5% lite beroende på om du väljer rörlig eller bunden (högre med länge bindningstid)

Det kan du nog glömma tyvärr! :(
4,50% är mer realistiskt, men även det kräver nog ganska stora förhandlingsinsatser...
Det gjorde det i alla fall för vår del!

/Pontus

Vi blev erbjudna 4,23% av Dnbnor idag, vi har lån på 2,9milj och huset är vär 3,5.

/Peter

Vi har rörlig ränta på 4,25% i Handelbanken

Jag har 4,55% hos SEB nu, men skulle vilja komma ner lite till. Funderar på att begära 4,35% istället! Jag återkommer med besked om jag lyckades. Min lånesumma är 1,5 milj, huset värt minst 5,5 milj.

Pröva! Det underlättar ju om någon annan bank bjuder under nuvarande 4,55%.
Vi har 4,45% för tillfället och känner oss nöjda med den banken, så vi är till slut ganska nöjda!

/Pontus

Vilken bank har du Pontus? Jag har just nu SEB.

Det borde väl inte vara svårt att komma ner till 4,23% i och med att Svensk Fastighetsförmedling
erbjöd mig det idag.
Varje 0,1% är ju ändå 3000:- brutto per år så lite skillnad gör det. / Peter

Ernst skrev:
Vilken bank har du Pontus? Jag har just nu SEB.
Smålandsbanken (Danske bank).

/Pontus

Sedan ska man vara medveten om att de som skriver i sådana här trådar ofta är rätt nöjda med vilken låg ränta de lyckats förhandla sig till! :)

Det finns säkert gott om folk som läser tråden som lyckades sämre, men då är man inte lika snabb med att skriva!

Lycka till!

/Pontus

Jag har idag SEB, men såg att Svensk fastighetsförmedling som förmedlar DnBNor bolån
har en rörlig 1mån på 4,43% vilket i sig är bättre än vad jag har idag på SEB 3mån.
Jag ringde till Svenskfast. i Torslanda och frågade om deras räntor, då utan att jag ens frågade om det
erbjöd han 0.2% rabatt på 1mån alltså 4.23% och 0.3% på 3år och uppåt d.v.s. 4.75% på femårig.
Jag är själv väldigt nöjd med dom räntorna, men skall givetvis fråga SEB först varför jag skall betala
en endaste krona mer hos dom.

Jag hoppas att detta råd blir till hjälp för dom som vill pressa sina räntor. /Peter

Peter2400! Tack för infon. Jag skall använda mig av ditt tips när jag nu skall förhandla med SEB. Som jag skrev så har jag 4,55% idag och skulle jag kunna pressa den ner till samma nivå, så blir det några tusenlappar per år!

4,14% blev vi erbjudna på swedbank, då är vår belåningsgrad i dagsläget ca 92%. Vi är kanonnöjda med den räntan, men det kan nämnas att vi satt i ett ganska angenämnt förhandlingsläge då jag samtidigt skulle öppna konto åt ett nybildat bolag som beräknas omsätta ca 50 milj första året.

Jag såg på Comboloan att det var några st som hade fått 4,1% av SEB under november i år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.