Hejsan
Jag har sålt en lägenhet i februari i år och köpte då också nytt boende.

Vinsten från gamla lägenheten var 1000000

Nu har jag sålt mitt nuvarande boende pga skillmässa och kommer köpa ett nytt boende inom kort (hoppas jag).
Så allt detta kommer ske under 2009..

Blir jag då skyldig att betala vinsten från denna nuvarande bostad (pga att jag bott mindre än ett år) och den gamla lägenheten?
Eller kan jag räkna mitt kommande nya boende som "ersättningslägenheten".
Pratade med skatteverket och dom verkade inte riktigt vara säkra och trodde att den mellanbostaden som jag enbart bott 5 månader i inte räknades som ersättningsboende och den nya istället skulle räknas som det...

Skulle ju vara bra att veta säkert om man behöver betala över 100000 i skatt nästa år eller kan skjuta upp den iochmed att jag köper en ny bostad som var dyrare än den första lägenehten jag sålde.

Någon som har 100% säker information??

Menar du att du ringt skatteverket och dom kunde inte svara 100% på vad som gällde i ditt fall? Vilka ska då veta säkert. Nu är det ett tag sen jag sålde och köpte etc så jag är inte så insatt men jag är ganska övertygad om att du får 100% rätt information om du ger skatteverket rätt uppgifter och ber om ett svar.

Skatteverkets svar var, att prova att göra uppskov och i värsta fall så har du tills november nästa år på att betala men då med ränta på 1,5 %(tror jag det var). Hon var inte säker på om den lägenhet jag bott 5 månader i skulle räknas... Och hon var iväg och frågade ett par kollegor...

Om inte skattemyndigheten kan ge dig ett 100% svar på frågan tror jag det blir svårt att få det här. Det är ju bara att testa, lägg undan pengarna som det kan tänkas bli i skatt så länge så är du ju beredd på alla eventualiteter.
Vad som går igenom med dagens skattesystem verkar bero mycket på tur och dagsformen på handläggaren man har att göra med...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.