1 220 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
utgifter husbygge
Vi planerar att bygga ett hus på mark på min svärmors mark som kommer att styckas av som gåva. Huset är nyckelfärdigt och planerar att ta totalentreprenad (heter det väl?). Vi har fått offert på detta. Utöver detta pris, vilka utgifter är det som tillkommer? Tänker utgifter för avstyckningen, lagfart, pantbrev osv osv.
Vad ska planeras innan vi tar ut representant från husföretaget?
Punkta gärna upp, nybörjare som jag är kanske det gör djungeln lite enklare att förstå...
Tack på förhand. /M
Vad ska planeras innan vi tar ut representant från husföretaget?
Punkta gärna upp, nybörjare som jag är kanske det gör djungeln lite enklare att förstå...
Tack på förhand. /M
Det är en förvånande mängd avgifter och andra utgifter som ska betalas innan man en kan börja gräva. Om jag bara som hastigast gör en lista kan jag tänka mig:
Avloppsutredning
Förhandsbesked
Avstyckning
Anslutning till samfällighet
Planavgift
Anslutningsavgift VA
Servitut
Byggfelsförsäkring
Kvalitetsansvarig (fast det faktureras nog i efterhand)
Nybyggnadskarta
Bygglov
Bygganmälan
Utsättning
Lagfart
Anslutningsavgift för el
Anslutning tele
Pantbrev
Vissa av de här utgifterna drabbas man alltid av, vissa beror på omständigheterna. Men nånstans 100 - 300 000 kan du nog räkna med.
Avloppsutredning
Förhandsbesked
Avstyckning
Anslutning till samfällighet
Planavgift
Anslutningsavgift VA
Servitut
Byggfelsförsäkring
Kvalitetsansvarig (fast det faktureras nog i efterhand)
Nybyggnadskarta
Bygglov
Bygganmälan
Utsättning
Lagfart
Anslutningsavgift för el
Anslutning tele
Pantbrev
Vissa av de här utgifterna drabbas man alltid av, vissa beror på omständigheterna. Men nånstans 100 - 300 000 kan du nog räkna med.
Redigerat:
Om du har eget avlopp så betalar du ingen anslutningsavgift till kommunen. Men innan du får bygglov så måste du visa att du kan lösa vatten och avlopp. Detta kan vara mer eller mindre kostsamt. I värsta fall får man hyra in en konsult som projekterar anläggningen. Det kan krävas att man gräver provgropar etc.
Det är inte heller självklart att du får lösa avloppet genom att koppla på dig på ett annat avlopp. Hur många personer är det gamla avloppet godkänt för? Någon form av servitut måste säker registreras.
I värsta fall kan det hända att kommunen upptäcker att det gamla avloppet inte är riktigt godkänt det heller och kommer på att det måste göras om.
Det är inte heller självklart att du får lösa avloppet genom att koppla på dig på ett annat avlopp. Hur många personer är det gamla avloppet godkänt för? Någon form av servitut måste säker registreras.
I värsta fall kan det hända att kommunen upptäcker att det gamla avloppet inte är riktigt godkänt det heller och kommer på att det måste göras om.
Klicka här för att svara