1 207 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Tid för att få in anbud på nybygge?
Hej.
Jag skall bygga ett hus och är klar med ritningar och underlag för offert.
Jag tänker nu skicka ut dessa till de företag jag är intresserad i.
Min fråga är hur lång tidsram man skall sätta för att få svar tillbaka från företagen med anbud?
Vad är rimligt tid för dem att inkomma med anbud på ett bygge.
Personligen tycker jag 3 eller max 4 veckor borde vara ok.
Tack på förhand,
Rebmic.
Jag skall bygga ett hus och är klar med ritningar och underlag för offert.
Jag tänker nu skicka ut dessa till de företag jag är intresserad i.
Min fråga är hur lång tidsram man skall sätta för att få svar tillbaka från företagen med anbud?
Vad är rimligt tid för dem att inkomma med anbud på ett bygge.
Personligen tycker jag 3 eller max 4 veckor borde vara ok.
Tack på förhand,
Rebmic.
Om du bara skickar ut ett offert underlag och begär in offert tror jag du för vara nöjd om några svarar alls. Bättre då att ringa och boka tid åka ditt eller dom kommer till dig. Går igenom offert underlaget tillsammans och sätter en tid tillsammas för när offerten ska vara inlämnad. Lär dessutom dyka upp nya frågor under tidens gång från byggaren.
Muntlig genomgång är definitivt ett måste om du ska få ut något vettigt. Varning dock för problem kring t.ex. markarbeten om du har svår tomt. En del byggare vill ogärna ta i sådant på fast pris (alltså på grund av osäkerhet kring exakt hur det ska vara, vilket i sin tur leder till att markentreprenören känner sig osäker), vilket resulterar antingen i att du inte får någon offert eller att du får ett rejält överpris. Båda alternativen har hänt mig. Ta gärna ett separat snack med respektive markfirma när det blir aktuellt.
Vad är det för ritningar du har förresten, är det vanliga bygglovsritningar så kan du få problem med överpriser. Även i dessa kristider så orkar inte VVS:aren rita en egen utan höftar lite hej vilt för att vara på den säkra sidan...
Själv gick jag ut med 12 förfrågningsunderlag till lösvirkesbyggare jag varit i kontakt med muntligen tidigare och som ville räkna på det. Fick in *ett* svar som låg 800.000kr över det pris vi nu landar på med en stomleveranslösning...
Vad är det för ritningar du har förresten, är det vanliga bygglovsritningar så kan du få problem med överpriser. Även i dessa kristider så orkar inte VVS:aren rita en egen utan höftar lite hej vilt för att vara på den säkra sidan...
Själv gick jag ut med 12 förfrågningsunderlag till lösvirkesbyggare jag varit i kontakt med muntligen tidigare och som ville räkna på det. Fick in *ett* svar som låg 800.000kr över det pris vi nu landar på med en stomleveranslösning...
Klicka här för att svara