K
Jag har börjat titta på villor i en av Ängelholms mindre attraktiva förstäder och upptäckt att taxeringsvärdena här är skyhöga, ibland nästan lika höga som utgångspriset. I andra delar av samma kommun kan ett hus med taxeringsvärde på en fjärdedel mot det objekt jag tittat på kosta 5-6 gånger så mycket.

Huset jag är intresserat av är från 70-talet och ser inte ut att ha blivit rört sedan dess, medan det andra huset ser är mycket modernt med helkaklade badrum och genomgående hög standard. Det senare huset är något äldre, men ligger i ett mycket attraktivt område och betingar pris som jag nog aldrig kommer att kunna betala.

Hur kan dessa snedfördelningar uppkomma? Jag har länge trott att man tittar främst på standarden på huset, men i mitt fall så verkar det ju vara tvärt om.

Kommer vänstern till makten i kommande val, vill man ju inte sitta i det sämre huset med mångdubbelt taxeringsvärde! :mad:

Taxeringsvärdet bygger på generella uppgifter om fastigheten såsom storlek på hus och tomt m.m. Utöver detta så anger man ett visst antal standardpoäng baserat på standarden i huset. Om du vill titta lite på vilka kriterier som ingår i standardpoängen m.m. kan du titta på Skatteverkets hemsida där du kan beräkna taxeringsvärdet på en fastighet direkt över nätet. Som man märker när man "labbar" med formuläret så kan även ett äldre hus i sämre skick ha "hög stadnard" enligt taxeringen. Man ska även vara observant på när taxeringsvärdet är justerat och be att få titta på hur många standardpoäng m.m. som finns. Ett exempel är vårt hus vi renoverade, när vi fyllde i formuläret för standardpoäng visade det sig att förra ägarna hade angivit en standard som var MYCKET lägre än vad som motsvarade verkligheten. Exempelvis hade de angivit att bara ett badrum fanns, samt att det inte var kaklat trots att det var så. Vidare så hade de angivit att ingen tvättstuga fanns m.m.

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/bostadfastighet/fastighetstaxering/beraknataxeringsvarde/

Att sedan taxeringsvärdet och marknadsvärdet inte följs åt är ganska naturligt eftersom taxeringsvärde inte tar hänsyn till tillgång/efterfrågan samt läget baserat på vad folk tycker är bra eller dåliga områden. Givetvis märker man skillnad om man har havsnära boende m.m.

Samma typ av "gardering" finns ju i fallet lagfart som betalas på det belopp som är högst mellan taxerinsvärde och köpeskilling.

K
Tack! Det var mycket intressant att jämföra på skatteverkets hemsida. "mitt" hus låg ungefär där det skulle medan det andra huset egentligen skulle haft ett tiodubbelt taxeringsvärde enligt uträkningen.

Så då är frågan egentligen; hur lyckas man bibehålla ett lågt taxeringsvärde? Det verkade inte som om renoveringar spelade så stor roll som jag trodde. Ingen av fastigheterna kan räknas som havsnära.

Så om taxeringsvärdet är högre än köpeskillingen betalar man lagfart på taxeringsvärdet?

Kallebo skrev:
Så om taxeringsvärdet är högre än köpeskillingen betalar man lagfart på taxeringsvärdet?
Ja precis så är det, mer information finner du exempelvis här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lagfart

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.