Vi funderar på att köpa en tomt som är lite dyrare än andra tomter vi kollat på men där säljaren redan betalat massa saker som vi ändå skulle behöva betala senare. Tex är vatten/avlopp betalt och trädfällning gjort och sen har hon köpt fyllnadsmassor för 150000 kr. Det ingår även nybyggnadskarta som hon betalat 20000 kr för eller nåt sånt. Kan vi ha glädje av den? Eller måste vi beställa en ny?

Säljaren skulle alltså ha byggt hus men har fått en utlandstjänst och kommer därför flytta istället.

Hemmakatten
Nybyggnadskartan kan du använda. Det är en karta som visar markhöjderna exakt på din tomt. Det är nybyggnadskartan man utgår ifrån och lägger in huset på (med exakta höjdnivåer). Din arkitekt eller husföretag kan be att få den skickat till sig på en fil (Det är nåt specialprogram som inga vanliga personer har) och lägga in huset direkt på nybyggnadskartan. Och ja, den är dyr, så där har du gjort en besparing.

Prata med kommunen, men mitt huvudtips är att du kan använda nybyggnadskartan om den inte är för gammal (och vad som är för gammalt kan variera från kommun till kommun). Det var hursomhelst en väldigt dyr nybyggnadskarta...

Tack för era svar! Ingår alltså inte nybyggnadskarta i bygglovet? Betalar man alltså typ 40000 kr i bygglov + 20000 kr i nybyggnadskarta. Låter så mycket... Men då sparar vi i alla fall 20000 kr, tror inte den är särskilt gammal.

Kommunen kan ta i princip vad de vill för nybyggnadskartan. Jag vet att Kristianstad tar 5360 kronor om tomten är större än 2000m². Men det är ju inte själva kartan som kostar så mycket. Detta är ju bara en av alla de dolda skatter kommunen passar på att ta ut när man ska bygga.

Jag kan ju tillägga att nybyggnadskartan (normalt sett) ska visa inte bara det dagsaktuella läget med befintliga byggnader, markhöjder mm, utan också var VA-anslutningar finns (och höjder på dessa), vilka detaljplanebestämmelser som råder på fastigheten, samt en höjdfix (som du kan utgå från för att få grunden på rätt höjd enligt bygglovet).

b8q skrev:
Jag kan ju tillägga att nybyggnadskartan (normalt sett) ska visa inte bara det dagsaktuella läget med befintliga byggnader, markhöjder mm, utan också var VA-anslutningar finns (och höjder på dessa), vilka detaljplanebestämmelser som råder på fastigheten, samt en höjdfix (som du kan utgå från för att få grunden på rätt höjd enligt bygglovet).
I så fall låter 5 kkr billigt i mina öron.

Jovars, det är ju inte så att kommunen bara skriver ut en karta, utan det är faktiskt en del mätarbete och kartredigering också, så _lite_måste det ju kosta. Men normala priser (för en nybyggnadskarta över en normal villatomt) ligger på mellan 4000-9000 kronor tror jag, även i Stockholm. Men nu sa ju TS att det var en lite dyrare tomt, det betyder kanske att den även är lite större än normalt.

Tomten är 1500 kvadrat. Den är lite dyrare än andra tomter i området, dels pga att det är betalt en massa saker redan och dels för att det är viss sjöutsikt. Lite OT men vad tror ni andra att sjöutsikt är värt i pengar om man tänker i framtiden när man ska sälja?

Betänk att utsikten senare kan skymmas av fullvuxna träd, som idag bara är oskyldiga små plantor på någon annans mark...

Generellt sett anser jag det är mycket vettigare att mer krut på tomten och pruta på huset än tvärtom. Givetvis förutsatt att priset är korrekt och marknadsmässigt!

b8q skrev:
Jovars, det är ju inte så att kommunen bara skriver ut en karta, utan det är faktiskt en del mätarbete och kartredigering också, så _lite_måste det ju kosta. Men normala priser (för en nybyggnadskarta över en normal villatomt) ligger på mellan 4000-9000 kronor tror jag, även i Stockholm. Men nu sa ju TS att det var en lite dyrare tomt, det betyder kanske att den även är lite större än normalt.
Det är väl inget speciellt mätarbete eller redigering på just den kartan jag får? I alla fall har de nybyggnadskartor jag sett bara varit rena utskrifter från någon kartdatabas.

Det viktiga är ju att JAG inte behöver någon nybyggnadskarta för eget bruk. Det är kommunen som bestämt att jag måste "köpa" den av en viss tjänsteman, och detta enbart för att jag ska kunna lämna den till en annan tjänsteman i rummet bredvid den första. Helt sjukt, egentligen.

Jamen databasen då, den kostar ju pengar? Förvisso, men den har vi redan betalt genom kommunalskatten. Och om man skulle vilja ha en karta bara sådär, så är de offentliga handlingar och man hade bara behövt betala ett par tior för utskriften. Jag har sett att mäklare ofta har tagit ut de här kartorna (fast då heter de inte "nybyggnadskarta") för att kunna visa tomtgränser och så, och de betalar definitivt inte några 5000 för kartan.

Sen var det nån som menade att kartan var värd sitt pris eftersom VA-anslutningarna var utritade. Tja, om det är en kommunal tomt så är de säkert med. Men när du ska betala 100000 för att få ansluta dig så är det väl det minsta man kan begära att man får veta var anslutningarna finns!

Samma sak med prickmark. Om kommunen förbjuder mig att bygga på viss del av min tomt så måste jag kunna få reda på det utan att först betala 5000.

andersmc skrev:
Det är väl inget speciellt mätarbete eller redigering på just den kartan jag får? I alla fall har de nybyggnadskartor jag sett bara varit rena utskrifter från någon kartdatabas.
Man kanske kan tro det, men i själva verket måste kommunens mätingenjörer (eller lantmäteriets, beroende på var i landet man är) ALLTID åka ut till platsen för att dels kontrollera att allting är aktuellt (så att det t.ex. inte står ett nytt hus på granntomten som man måste ta hänsyn till vid bygglovet), och för att lägga ut en detaljhöjdfix (en höjdsatt punkt som du kan utgå från för att ditt hus ska hamna på korrekt höjd).

andersmc skrev:
Det viktiga är ju att JAG inte behöver någon nybyggnadskarta för eget bruk. Det är kommunen som bestämt att jag måste "köpa" den av en viss tjänsteman, och detta enbart för att jag ska kunna lämna den till en annan tjänsteman i rummet bredvid den första. Helt sjukt, egentligen.
Om det bara var SÅ enkelt, men du behöver ju faktiskt kartan för att på den rita in hur ditt bygge är tänkt att passa in på tomten, så att bygglovshandläggaren kan avgöra om avstånd till tomtgräns, planerad golvhöjd etc. passar med omgivningen.

andersmc skrev:
Jamen databasen då, den kostar ju pengar? Förvisso, men den har vi redan betalt genom kommunalskatten. Och om man skulle vilja ha en karta bara sådär, så är de offentliga handlingar och man hade bara behövt betala ett par tior för utskriften. Jag har sett att mäklare ofta har tagit ut de här kartorna (fast då heter de inte "nybyggnadskarta") för att kunna visa tomtgränser och så, och de betalar definitivt inte några 5000 för kartan.
Som sagt, en nybyggnadskarta är ajourhållen - kommunen har åkt ut och kontrollerat att den är korrekt (och gjort en del andra saker som redan nämnts). Det kostar pengar. De kartor som mäklare har köpt kan vara ganska inaktuella, och de innehåller som regel inte heller höjder, staket, stödmurar och annan information.
Och kommunalskatten räcker inte på långa vägar till att driva kartdatabasen! Politikerna har bestämt att det är bättre att låta skatten gå till gemensamma angelägenheter som vägar, parker, social omsorg, skolor mm, så får de som har privata angelägenheter (t.ex behov av kartor för sitt bygge) betala för dem.

andersmc skrev:
Sen var det nån som menade att kartan var värd sitt pris eftersom VA-anslutningarna var utritade. Tja, om det är en kommunal tomt så är de säkert med. Men när du ska betala 100000 för att få ansluta dig så är det väl det minsta man kan begära att man får veta var anslutningarna finns!
Men i många fall köper folk ju en "gammal" tomt och tänker riva befintligt hus (om det finns något) för att bygga nytt. Isåfall finns ju redan en VA-anslutning, och det är bra att veta var och på vilken höjd.

andersmc skrev:
Samma sak med prickmark. Om kommunen förbjuder mig att bygga på viss del av min tomt så måste jag kunna få reda på det utan att först betala 5000.
Javisst, du kan alltid begära ut detaljplanen (för en liten kopieringskostnad).

Sedan är det ju så att i priset för en nybyggnadskarta så ingår som regel en leverans som DWG-fil, alltså för ett CAD-program, där arkitekten kan måttsätta och lägga in och rotera husritningarna bäst han vill!

(För den som undrar så arbetar jag med just sådana här mätningar dagligen)

andersmc skrev:
Poäng till dig! :D

Jaså, b8q jobbade som lantmätare hos kommunen, typ. Det ante mig.

Nu har jag inte påstått att nybyggnadskartan alltid är fullständigt meningslös. Det går visst att tänka sig situationer där den fyller en funktion. Om man köpt sin tomt obesett, tex. så man inte alls har nån uppfattning om mått och höjder, och tänker planera sitt husbygge i soffan och inte titta på tomten förrän det är klart. Eller i det specialfall som b8q beskriver, att man har köpt ett gammalt hus man ska riva, och inte på något annat sätt lyckas klura ut var VA-anslutnigarna finns.

Om mätingenjörerna alltid åker ut till tomten vet jag inte. Jag kan dock säga att vad det gäller mina tomter har de i alla fall inte lämnat några fysiska spår efter sig. Det där med detaljhöjdfix har jag aldrig hört talas om eller sett till. Om de nu har satt ut nån så borde de åtminstone informerat mig om det.

b8q skrev:
men du behöver ju faktiskt kartan för att på den rita in hur ditt bygge är tänkt att passa in på tomten, så att bygglovshandläggaren kan avgöra om avstånd till tomtgräns, planerad golvhöjd etc. passar med omgivningen.
Då är det väl inte JAG som behöver kartan, utan bygglovshandläggaren. Och bygglovet kostar ju i sin tur kanske 20000.

Att man kan få den som CAD-ritning var en konstig motivation till priset. Det borde väl göra kartan billigare?

b8q skrev:
Och kommunalskatten räcker inte på långa vägar till att driva kartdatabasen! Politikerna har bestämt att det är bättre att låta skatten gå till gemensamma angelägenheter som vägar, parker, social omsorg, skolor mm, så får de som har privata angelägenheter (t.ex behov av kartor för sitt bygge) betala för dem.
Men det är ju detta jag vänder mig mot. Jag har inget BEHOV av nån karta. Om jag verkligen behövde den hade jag inte tyckt det var så konstigt att betala för den. Men nu är det någon annan som BESTÄMT att jag behöver kartan. Nu måste vi byggare betala 5-10000 för någonting som vi varken vill ha eller behöver. Det är bara ett komplicerat sätt att ta ut en punktskatt.

Tja, du kanske klarar dig utan, men de allra flesta som ska bygga behöver faktiskt kartan. För att få veta en höjd man ska utgå från, för att få veta var VA-anslutningar, prickmark och servitut finns, och för att kunna passa in sitt tänkta hus på bästa sätt. Bygglovshandläggaren behöver kartan för att se hur huset är tänkt att läggas (och vem ska rita in det på en karta om inte byggherren eller arkitekten gör det? Det behöver du en karta för). Grannarna behöver se hur huset är tänkt att placeras för att kunna ge samtycke (eller för att överklaga). Det behöver de också kartan för.

I de allra flesta fall BEHÖVS en nybyggnadskarta, och då har man ansett att för att göra det både enkelt och rättvist så ska ALLA som tänker bygga nytt bekosta en nybyggnadskarta.

En CAD-fil underlättar oerhört för arkitekten, så det är något han/hon värderar rätt högt har jag förstått. Nästan ingen arkitekt vill utgå från en ritning på papper om de kan få en CAD-fil istället.

Nu skall tilläggas att jag arbetar i stadsmiljö i detaljplanerade områden med rätt små tomter, där höjder och avstånd till gränser är VÄLDIGT relevant för alla inblandade. På landsbygden är det ofta lite lösare, där kan man placera huset lite friare.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.