14 673 läst ·
28 svar
15k läst
28 svar
Köpa hus: låna till kontantinsats
Medlem
· Västra Götaland
· 36 inlägg
vi bygger nytt.. och lånar 100%... vår kontantinsats blir eget arbete. om smv skulle göra övervåningen målningsförberedd skulle dom ha 395 000:-. och då tillkommer golv samt material för att sätta upp väggar. vi har tagit ett lån i byggkreditivet på 150 000:- för material kostnader. resterande upp till 395 000:- anser dom som "kontantinsats"
S
sad_ant
Medlem
· Södermanlands län
· 288 inlägg
sad_ant
Medlem
- Södermanlands län
- 288 inlägg
Banken gör kreditprövningen i samband med att ni söker om lånet, så om du söker lånelöfte och sedan hör av dig till banken om ett objekt som ni räknar på och de godkänner, så går du innan kontraktskrivningen och tar en blancokredit hos valfritt annat bolag.
Det är säkert inte helt vattentätt och det är inget jag rekommenderar men en bankman har tipsat mig om metoden, och när jag tog lån så skedde det bara en kreditupplysning.
Däremot kommer balanco-kreditgivaren att se att du har en kreditförfrågan från annan bank, då ser det ju självklart inte så bra ut om SBAB har frågat 1vecka innan, men SEB, handelsbanken osv kommer de ju att avfärda direkt.
Det är säkert inte helt vattentätt och det är inget jag rekommenderar men en bankman har tipsat mig om metoden, och när jag tog lån så skedde det bara en kreditupplysning.
Däremot kommer balanco-kreditgivaren att se att du har en kreditförfrågan från annan bank, då ser det ju självklart inte så bra ut om SBAB har frågat 1vecka innan, men SEB, handelsbanken osv kommer de ju att avfärda direkt.
Det är när man läser sådana här trådar som man förstår varför det finns program som Lyxfällan. Jag menar inte att man med någon slags automatik hamnar där för att man rundar bankernas regler om kontantinsats, men man lever väldigt utsatt sedan och ber en bön varje dag att inte bilen skall gå sönder, att värmepumpen håller och att man inte vaknar en morgon med takdropp.
Sedan kan det vara bra att veta att banktjänstemannen som sköter ert lån ser på ert kontoutdrag att det ramlat in en sudd pengar från något kreditinstitut, och kanske kan tänkas ställa en fråga eller två om det...
Sedan kan det vara bra att veta att banktjänstemannen som sköter ert lån ser på ert kontoutdrag att det ramlat in en sudd pengar från något kreditinstitut, och kanske kan tänkas ställa en fråga eller två om det...
Du kan oftast ta ett helt vanligt blancolån till kontantinsatsen, däremot ser ju banken att du har en skuld då, så du måste ju säga att du tänker ta ett sådant lån till kontantinsatsen. Vet flera som tagit blancolån till kontantinsatsen och banken har inte sagt något om det och ingen av dem har hamnat i lyxfällan heller. ;-)
Bilen kan gå sönder i en hyreslägenhet också. Trots blancolån och vanliga huslånsräntan kan en hyresrätt kosta mer än det tillsammans ändå.
Bilen kan gå sönder i en hyreslägenhet också. Trots blancolån och vanliga huslånsräntan kan en hyresrätt kosta mer än det tillsammans ändå.
En undran, hur bra koll har bankpersonalen på alla låntagares kontorörelser? Får de ett mail varje gång det trillar in (eller ut) 100.000, eller går de in varje dag och ser hur många pizzor man köpt? Gäller det samtliga låntagare, eller bara några stickprov?Swetrot skrev:
Bankanställda får gärna svara, jag vet att ni finns där ute.
(Sorry för att jag lånade tråden).
Klart att man kan få blancolån av banken, men om de redan gjort en genomlysning av ekonomin inför ett husköp och då tycker att man faktiskt skall lägga upp en kontantinsats, så tyder det på att ekonomin inte tål riktigt vad som helst.urbann skrev:Du kan oftast ta ett helt vanligt blancolån till kontantinsatsen, däremot ser ju banken att du har en skuld då, så du måste ju säga att du tänker ta ett sådant lån till kontantinsatsen. Vet flera som tagit blancolån till kontantinsatsen och banken har inte sagt något om det och ingen av dem har hamnat i lyxfällan heller. ;-)
Banken har säkerhet för sin andel av lånet med råge, och man skall nog fundera ett varv till om man verkligen skall lura sig själv att man har råd att köpa ett hus när man egentligen inte har det.
De får inte sitta och kolla kontinuerligt vad som händer, men det finns ju en lag om pengatvätt som gör att transaktioner över vissa belopp måste kontrolleras. Sådant gör man centralt. När man diskuterar lån så gör banktjänstemannen vanligen en koll av familjens samlade ekonomi och engagemang. Några bra punkter att kika på lär vara hur mycket månad man har kvar i slutet av pengarna och hur stor den månatliga räkningsbetalningen är. Också sådant som sparande och lån är viktiga faktorer. Sedan är det ingen vidare idé för banktjänstemän att sitta och leka "storebror ser dig", för det skrämmer bort kunderna.-MH- skrev:En undran, hur bra koll har bankpersonalen på alla låntagares kontorörelser? Får de ett mail varje gång det trillar in (eller ut) 100.000, eller går de in varje dag och ser hur många pizzor man köpt? Gäller det samtliga låntagare, eller bara några stickprov?
Bankanställda får gärna svara, jag vet att ni finns där ute.
(Sorry för att jag lånade tråden).
Men är det så att ni saknar 90 000kr utöver vad banken är villiga att låna ut i form av bottenlån OCH topplån? Eller saknar ni bara 90 000 till den handpenning som skall erläggas vid kontraktsskrivande?
Det är inte alls ovanligt att man kan belåna upp till nästan 100% av köpeskillingen, men man får en något högre ränta på topplånedelen eftersom den inte har samma säkerhet för banken.
Det är inte alls ovanligt att man kan belåna upp till nästan 100% av köpeskillingen, men man får en något högre ränta på topplånedelen eftersom den inte har samma säkerhet för banken.
Ofta brukar dom ju fråga om det skett några förändringar i den personliga ekonomin vid låneomläggningar/upplåningar och låneutbetalning/kontraktsskrivning.sad_ant skrev:
Säger man nej och dom skulle komma på det så har man väl knappast förbättrat sitt läge vid kommande lånebehov/förhandlingar.
Dom lär ju tom. kunna dra tillbaka lånelöftet och neka lånet.
S
sad_ant
Medlem
· Södermanlands län
· 288 inlägg
sad_ant
Medlem
- Södermanlands län
- 288 inlägg
Jag själv har alltså inte gjort på detta sättet bara för att förtydliga.
Jag har aldrig hört om en bank som gör kreditupplysningar hos befintlig kund så länge inte kunden begärt någon ändring i avtal eller dylikt.
Men självklart är det ett stort risktagande.
Jag har aldrig hört om en bank som gör kreditupplysningar hos befintlig kund så länge inte kunden begärt någon ändring i avtal eller dylikt.
Men självklart är det ett stort risktagande.
Klicka här för att svara