Hej, kan börja med att tacka alla kunniga skribenter för ett väldigt bra forum,
Nu är det så att jag och sambon går i husköpartankar sedan runt ett år tillbaka.
Vi bor nu i hyresrätt där vi har en hyra på 5900:- /mån.

Hur bör vi resonera i detta läge, vi har ca 150 000:- att lägga till en kontantinsats för ett hus, båda har fasta jobb dock jobbar sambon för närvarande 75%, sammanlagd inkomst ca 32000:- /mån netto (inga barn).

Vi känner inte att vi vill lägga mer än runt 1-1,3Miljoner för ett hus helst med endel större renoveringar gjorda, visst vore det roligt att försöka hitta en trevligt hus för dom pengarna i de områden vi önskar bo dock är det hyffsat svårt då utbudet varit ganska dåligt det senaste året.

Är det en "dum" tanke att vi skulle köpa en bostadsrättslägenhet som vi sedan renovera upp endel och bor några år då man samtidigt amorterar/sparar friskt för att kunna ha en större kontantinsats att kunna lägga på ett lite dyrare hus alt. nybygge?

Eller bör man istället satsa på ett lite äldre hus som har endel mer eller mindre akuta renoveringsbehov?

Huvudfrågan är väll egentligen vad som kan tänkas ge mest mervärde..

sulos skrev:
Är det en "dum" tanke att vi skulle köpa en bostadsrättslägenhet som vi sedan renovera upp endel och bor några år då man samtidigt amorterar/sparar friskt för att kunna ha en större kontantinsats att kunna lägga på ett lite dyrare hus alt. nybygge?
Jag tror ni gör klokare i att bo kvar och spara så det knakar.

Det har konstaterats mången gång tidigare här på forumet att det är svårt att räkna hem renoveringar. Man kanske får tillbaka 50% av investerat kapital. Naturligtvis kan ni flytta in i en BR (och låta bli att renovera) om ni är övertygade om att den kommer stiga i värde. Men att spekulera i stigande bostadspriser är inte att rekommendera om ni inte kan tänka er att bo kvar. Risken finns ju även att rätten sjunker i värde, och då raderas ju dessutom en del av ert redan ihopsparade kapital ut.

Med kommande räntehöjningar, Basel III, krav på 15% kontantinsats och en Europeisk ekonomi som går på knäna skulle inte jag våga satsa pengar på stigande bostadspriser nästkommande 2-3 år. Men så är jag pessimist också. :blushing:

Jag tycker ni ska köpa ett hus med renoveringsbehov i ett område som ni vill bo i. Ni har inga barn och kan då ro iland ett hus med större renoveringsbehov. Att spekulationsköpa en lägenhet låter osäkert.

Precis som ni båda skriver kan det nog bli svårt att räkna hem ett bostadsrättsköp i ett kortare tidsperspektiv.

Bostadsmarknaden i vårat samhälle är väldigt trög och det dyker sällan upp riktigt intressanta objekt, blir inte bättre av att många fina områden är byggda kring 70-80talet med platta på mark och direkt eluppvärmning är dominerande.

Det är ju ganska svårt att göra en prioriteringslista för husköpet, läge, läge, läge, säger många men vad är man beredd att "offra" för det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.