Jag vet inte riktigt om den här tråden passar här men den passar inte just någonstans tycker jag. Om nån vänlig mod hittar en bättre plats så flytta gärna tråden.

Nu till ämnet. Jag har gjort rätt omfattande renoveringar i vårt hus och gjort delbetalningar till firman som gjort jobbet under tiden. Nu har vi fått en sista faktura och ska så smått börja runda av. Jag och min sambo satte oss ner för att räkna ihop totalsumman och vi stötte då på en lurig sak.

- I offerten står en förväntad totalsumma inklusive moms, det står klart och tydligt.
På slutfakturan finns med en delbetalning som vi gjort avräknad från totalen exklusive moms. D.v.s. totalsumman där momsen skulle ingå har alltså sjunkit med 40000 med den fakturan fast jag har betalat en räkning på 50000. Som jag ser det försöker firman lugga mig på momsen två gånger, eller kan nån se det på nåt annat sätt?

Räknar dom alltså av det från en totalsumma som har moms inräknad?

Jag har iofs råkat ut för exakt samma sak för 10 år sedan. Då ursäktade hantverkaren sig med att ha börjat låta sonen i 18-19 års åldern sköta bokföring och fakturering.

Ja precis. På alla fakturor står offert-totalen som den var från början sen står uppräknat vad vi betalat av vid varje tillfälle. Vad tror du? Ska jag hota med KO eller skatteverket?

Edit; så du hade betalat på samma sätt? Fick du tillbaka pengarna eller ursäktade han sig bara menar du?

mlofqvist skrev:
Ska jag hota med KO eller skatteverket?
Nej, du ska utgå från att hantverkaren har gjort ett misstag och att han vill korrigera det. Det verkar vara det naturliga, eller hur?

Ring tillbaka och berätta att det verkar vara ett räknefel på slutsumman och be firman korrigera fakturan eller kom överens om att du ändrar själv.

Jag fick en ny faktura, jag påpekade felet innan jag betalade. I mitt fall så tror jag faktiskt att hans förklaring stämde. När man ringde firman var det oftast sonen som svarade. Det var en halvstor firma med chefen och 5 - 10 gubbar.

Du bör nog lägga upp det som att du tror det är ett misstag.

Jodå jag ska vara noga med att använda ordet "misstag" när jag pratar med dem. Jag har dock inga förhoppningar, bortförklaringar har jag fått många av under den här tiden... Och jo, det är en stor firma.

Om det inte är ett misstag då? Det handlar om stora summor... Tänk om det är satt i system? Rätta till om kunden upptäcker men inte annars? Målar fan på väggen, jag vet, men tillfället gör tjuven...

Edit; det jag menar med det är att det inte handlar om en enda faktura där slarv kan ha varit avgörande utan två. Av två delbetalningar totalt..

Redigerat:
mlofqvist skrev:
det jag menar med det är att det inte handlar om en enda faktura där slarv kan ha varit avgörande utan två. Av två delbetalningar totalt..
Somliga slarvar mer än andra. Du ska naturligtvis ringa och fråga vad som har hänt.

Nu vet jag inte exakt hur fakturan sett ut och vad firman använder för fakturaprogram men jag upptäckte för min del en gång när jag skulle lägga in en överenskommen rabatt att fakturaprogramet funkar som så att alla priser, vare sig det är plus eller minus går in utan moms och sen till rutan med totalsumman så har programmet plussat ihop allt och lagt till momsen, därför kan det bli ett automatiskt fel om en summa inkl moms läggs in som ett avdrag. Hde det inte varit för den omvända momsplikten så hade jag inte upptäckt det samt att pga den omvända momsplikten som gör att inställningarna ligger på att räkna utan moms kan ställa till det när moms ska räknas in osv osv.

Jag tror att det var ett misstag som dom själva inte förstår och inte har en vettig förklaring till.

Det var tre delbetalningar som var fel till slut. 3 av 3 fel med andra ord. Jag har pratat med firman, dock inte han som gör räkningarna. När jag förklarade min synpunkt ville han först inte förstå. "Momsen räknas ju bort i slutet av fakturan" -Öh, nä det är rotavdraget

"Alla summor på fakturan är exklusive moms" -Ja, alla utom totalsumman på offerten som är inklusive moms...

Vi var överens i slutändan dock att det troligen är jag som har rätt och att han som skriver fakturorna gjort ett misstag. Får nog höra av dem i veckan som kommer. Jag är den förste att medge att vi alla kan göra misstag, grejen är ju den att han gjort samma misstag vid tre olika tillfällen med långa tidsperioder emellan (från november ifjol till nu).

Totalt handlar det i det här fallet om 20000 kronor. Eftersom jag hade skaplig koll på hur mycket vi betalat fram till den sista fakturan så tyckte jag det var för mycket kvar att betala sett till den ursprungliga offerten. Jag satte mig ner och gick igenom räkningarna noggrant. Frågan är om jag hade gjort det om det handlat om en mindre summa?

Redigerat:
Jag förstår. Nu kan man ju hoppas att det är ett misstag dom gjort vilket kan vara pga en massa orsaker (fakturaprogram kan leva ett eget liv ibland om man inte gör rätt från början och har man en kund som det blivit fel på redan på första fakturan så följer det med) och att det inte är satt i något system i företaget att "försöka" men som du säger, på små summor reagerar man inte lika som när det börjar vandra iväg lite kulor. Det var ju bra att du uppmärksammade, både för din skull och kanske även för firman om det nu är så att dom har en liten bugg i fakturaprogrammet eller i den som sköter fakturorna, tyvär gör ju datorer så som vi som kan fela som vi säger.....:S

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.