Hej
Jag vet - det är omöjligt att svara på för det finns så många "det beror på" - men ändå:

Vi ska nu bestämma hur lånen ska läggas för huset vi köpt.

Fakta:
Två bra inkomster (stabila - så långt man nu kan bedöma det...)
Goda marginaler
Sparat kapital finns

Vi lutar åt att köra allt rörligt - men skulle gärna vilja ha nån sorts "second opinion" på det. Vad har ni kloka människor för råd/synpunkter att ge??

Hälsn Wila

Förmodligen vinner ni på rörligt. Allt talar för det. Personligen har jag bundit på 5 år till 3,95 för att kunna släppa funderingarna och slippa alla "om" inom detta område.

Fast det är väl som ni har resonerat (antar jag) som man brukar resonera/rekommendera.

Höga inkomster = Rörlig ränta. Lägre kostnader, sett över tiden. Dessa kan dock bli höga under vissa tider, år.

Lägre inkomster = Bunden ränta. Vet vad man kommer ha för kostander, under den bundna tiden. Kan sova gott om natten.

loffes skrev:
Höga inkomster = Rörlig ränta. Lägre kostnader, sett över tiden. Dessa kan dock bli höga under vissa tider, år.

Lägre inkomster = Bunden ränta. Vet vad man kommer ha för kostander, under den bundna tiden. Kan sova gott om natten.
I den aspekten har det ju inte särskilt mycket med storleken på inkomsten att göra. Snarare marginalen.

HusByggarTomten skrev:
I den aspekten har det ju inte särskilt mycket med storleken på inkomsten att göra. Snarare marginalen.
Det var det jag mena men det var inte så jag skrev, svår tolkat...
Tänkte lite fel att stora inkomster per automatik innebär stora marginaler men så behöver det ju inte vara.

Kan ju oxå lägga till att öka på er buffert kan ju vara en idé. Renoveringar kan ta en hel del från buffert alt. öka på lånen och om man sedan ska ha en separat buffert för kommande räntetoppar.

Är du typen som sparar till en extra buffert när räntorna är låga så kör rörligt. Är du typen som lånar upp extra, köper ny bil och åker till Thailand så bind.

Har du marginal tycker jag man alltid ska köra rörligt...

vill du ha en liten säkerhet så det känns bra... Bind lånet "psykologiskt"! Öppna upp ett konto dit du varje månad för över en summa som exempelvis motsvarar en ränta på 5%. Sedan styr du att banken tar sina pengar för lånet från det kontot... Då har du som ett "bundet" lån fast till rörligt pris....

Om du sedan tänker dig en period om 5 år så kan du se hur mycket pengar du har kvar på kontot efter 5 år... Skulle det vara så att räntan går över 5% så tar banken av pengarna du redan sparat undan sedan tidigare. Efter 5 år hittar du på ngt roligt för pengarna du har kvar på kontot! Skulle det vara så att det misslyckas så har du inte tagit en speciellt stor risk!

Hej
Tack för era svar - vi hade nog tänkt precis den principen - lägga undan varje månad som om räntan vore mycket högre, använda den bufferten om/när räntan blir mycket högre.

Wila

Efter att ha haft 1/4 av lånen bundna i 3 år nu och betalat 5% på den delen men 1% på resten så blir det rörligt. Sett över tid har vi alltid tjänat på de rörliga lånen och förlorat på de bundna.

Allt på rörligt - Sparar undan för eventuellt tuffare tider med högre räntor. Dvs, betalar inte lite för mycket på ett boende konto som när tiderna då vänder har en liten buffert.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.