14 673 läst ·
28 svar
15k läst
28 svar
Köpa hus: låna till kontantinsats
Sida 1 av 2
Jag håller med FredrikR. Diskutera med banken (eller flera banker) och se om det finns någon lösning som är hållbar. Att bara stirra sig blind på handpenningen och/eller den totala inkomsten ger säkert ganska ofta en rätt fyrkantig bild av situationen vilket i vissa fall kan vara missvisande.
Eftersom den totala ekonomin ofta är väldigt beroende på vilka övriga vanor som hushållet har så skulle jag gissa att kan man presentera en hållbar kalkyl även om det som i ert fall saknas 90 000:- i kontantinsats så kan det säkert gå ändå oavsett alla strikta regler.
Eftersom den totala ekonomin ofta är väldigt beroende på vilka övriga vanor som hushållet har så skulle jag gissa att kan man presentera en hållbar kalkyl även om det som i ert fall saknas 90 000:- i kontantinsats så kan det säkert gå ändå oavsett alla strikta regler.
Vi lånade 100% av banken utan några såna problem, även fast pengar fanns. Det är ju inte så svårt att få högre avkastning på dem än vad bankräntan är så både bank och peson måste ju vara dum om man inte lånar istället...
Förmodligen skillnad på att låna 100% trots att man har pengar än pga att man inte har några pengar.
Men det skiljer från bank till bank och tom från bank-nisse till bank-nisse och mellan olika lokalkontor.
Frågan är ju snarare OM ni har råd att låna 100%? räntan lär inte sjunka framöver även om den stannar på anständiga nivåer.
Bedömer Ni att det är ok att låna hela beloppet så är det bara att träffa banken och presentera kalkylen, "så här tänker vi göra för att klara det här". Tror dom inte på er gå nån annanstans och gör om proceduren, antingen kommer ni att hitta nån som lånar ut pengar eller så är er kalkyl inte tillräckligt bra.
Men det skiljer från bank till bank och tom från bank-nisse till bank-nisse och mellan olika lokalkontor.
Frågan är ju snarare OM ni har råd att låna 100%? räntan lär inte sjunka framöver även om den stannar på anständiga nivåer.
Bedömer Ni att det är ok att låna hela beloppet så är det bara att träffa banken och presentera kalkylen, "så här tänker vi göra för att klara det här". Tror dom inte på er gå nån annanstans och gör om proceduren, antingen kommer ni att hitta nån som lånar ut pengar eller så är er kalkyl inte tillräckligt bra.
Problemet är inte att klara av räntorna och armoteringen. Vi har ju en hel del penagr kvar (11.000 per månad) an så länge räntorna är så låga. Men vi kan inte vänta med att spara mer pengar eftersom vi måste flytta ut.
Jag tänkte så här: Vi tar lån till en del av handpenningen. När Inflyttningsdagen närmar sig ska jag ta privatlån på de 90.000kr som saknas.
Eller så prata jag också med banken och förhandlar lite.
Jenne
Jag tänkte så här: Vi tar lån till en del av handpenningen. När Inflyttningsdagen närmar sig ska jag ta privatlån på de 90.000kr som saknas.
Jenne
Jag skulle börja hos banken, förklara situationen och få reda på hur mycket Ni får låna. Det är hög risk för att det extra lånet kommer att bli dyrt, generellt är banker trots allt billigare än flertalet andra finansinstitut så ett extralån där blir oftast billigare.
Men Du har ju Ikanobanken, skandiabanken, icabanken tex som säkert kan konkurrera annars.
Men Du har ju Ikanobanken, skandiabanken, icabanken tex som säkert kan konkurrera annars.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Hmm - hur tänker du nu ?jenne skrev:Problemet är inte att klara av räntorna och armoteringen. Vi har ju en hel del penagr kvar (11.000 per månad) an så länge räntorna är så låga. Men vi kan inte vänta med att spara mer pengar eftersom vi måste flytta ut.
Jenne
När banken på lånedagen kollar av era krediter och ser ett extra lån på 90000 - vad gör dom då tror du ?
Nu är det kanske inte säkert att dom kollar även på tillträdesdagen om dom redan innan har gjort en koll + kalkyl - men omöjligt är det ju definitivt inte.
Mkr bättre om ni pratar med dom öppet skulle jag säga !
/K
Man räknar inte fel på 90tusen utan ni måste ha varit medvetna om det hela tiden, eller är det så att huset blev dyrare än vad ni hade tänkt?
Gå inte förbi banken bara, ta det med dom och var ärliga, men se till att minska ner beloppet genom att sälja av sånt som man absolut inte måste ha?
Byta till en billigare bil?
Gå inte förbi banken bara, ta det med dom och var ärliga, men se till att minska ner beloppet genom att sälja av sånt som man absolut inte måste ha?
Byta till en billigare bil?