Byggahus.se
Hej, vi har ett hus på en tomt som ska styckas och har då 2 valmöjligheter: bo kvar i huset och sälja den tomma tomtbiten (med garage) eller bygga nytt på tom-tomten och sälja huset. Jag undrar hur det slår ekonomiskt, t.ex hur delas inköpspriset upp mellan dom 2 tomterna?
 
Det är ju fullständigt omöjligt att svara på. Det beror ju väldigt mycket på hur stora tomterna är/blir, hur de ligger, hurdant huset ni bor i nu är, hurdant hus ni tänker er att bygga...
 
RikardPo skrev:
Hej, vi har ett hus på en tomt som ska styckas och har då 2 valmöjligheter: bo kvar i huset och sälja den tomma tomtbiten (med garage) eller bygga nytt på tom-tomten och sälja huset. Jag undrar hur det slår ekonomiskt, t.ex hur delas inköpspriset upp mellan dom 2 tomterna?
Lite förenklat....
Sälja "tom-tomten": 27% skatt på vinsten (näringsfastighet)
Sälja "hus-tomten": 22% skatt på vinsten (privatbostadsfastighet)

Inköpspris
Finns flera möjligheter att dela upp inköpspriset mellan tomterna. Den "enklaste" enligt mig är man använder sig av taxeringsvärdet när man köpte fastigheten. Mer specifikt fördelning mellan mark- respektive byggnadsvärde. Skatteverket kan få fram gamla taxeringsvärden ifall man saknar det.

Exempel
Fastighet köps för 500 000 kr. Tax. värde vid köpet är 300 000 kr varav mark 200 000 kr. Det betyder att av fastighetens inköpspris anses ca 333 000 kr belöpa på marken (200´/300´ x 500´).

Dessa 333 000 kr delas sedan upp på de olika tomterna med hänsyn till dess yta. Den bebyggda tomten får självklart även räkna med resterande inköpspris som anses avse själv byggnaden.
 
Andersmc: helt riktigt, det är omöjligt utan all denna info -men dessa bitar kan jag räkna på själv, det är skattebiten som är oklar...

Aadde81: 1000 tack, det var precis det här som jag sökte svar på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.