Är en sthlmare som under 6-12 mån tid bevakat marknaden för "billigare" fritidshus i Örebro. Med det menas prisläget 2-300 000 kr och ca 1-3 mil utanför Örebro.

Mina iakttagelser:

- Många har varit till salu relativt länge
- Många har ett pris betydligt under taxeringsvärdet
- Relativt många objekt ute till det låga priset

Kan förstå det om vi pratar Norrlands inland men Örebro? Hur som helst, det känns ju attraktivt för mig som ev. köpare. I framtiden kanske jag dock får för mig att sälja av någon anledning och då är det ju inte lika kul om läget fortfarande är så. Kan man ungefär få tillbaka de pengarna man lagt ut etc.

Min fråga: Är det någon som har koll på marknaden för dessa typer av fritidshus i Örebro? Har det alltid varit så trög marknad eller är det något tillfälligt? Har försökt hitta den historiska prisutvecklingen på nätet men inte lyckats något vidare.

Tacksam för svar!

loffes skrev:
Här borde det väl även finnas äldre statistik:
(Tabell visar from 1996).

[länk]

Tack så mycket. Där ser man att det började gå ner 2007....mitt under brinnande högkonjunktur. Märkligt!

stugorna i prisläget 2-300 000 ligger inte i något attraktivt område. Stugor i attraktiva områden är betydligt dyrare och troligtvis en säkrare investering.

Men Örebro är riktigt billigt när det gäller fritidshus, det har iaf stått i pressen fler gånger de senaste åren. Dock har jag ingen aning om vilka pengar det handlar om.

Pablo skrev:
stugorna i prisläget 2-300 000 ligger inte i något attraktivt område. Stugor i attraktiva områden är betydligt dyrare och troligtvis en säkrare investering.
Eftersom du troligtvis har större koll på Örebro än mig, har du lust att nämna något/några områden som anses mer kontra mindre attraktiva?

Bezt skrev:
Men Örebro är riktigt billigt när det gäller fritidshus, det har iaf stått i pressen fler gånger de senaste åren. Dock har jag ingen aning om vilka pengar det handlar om.
Frågan är dock om det är billigt eller bara relativt låga priser? För mig är det inte samma sak. Ex. i stora delar av Norrland är det relativt låga priser, men billigt anser jag det inte vara på långa vägar med tanke på hur jag personligen värderar Norrland.

När det gäller Örebro, där har jag lite problem. Är det billigt eller bara ett relativt låga priser. Tror jag måste kolla runt lite mer i örebrotrakten och känna efter på plats.

Redigerat:
Tja!

Så här tycker väl jag (som Örebroare). Det är nog svårt att hitta ett fritidshus på egen tomt med någon som helst standard för 2-300' så nära Örebro som du skriver. Området runt sjön Väringen är otroligt vackert och väldigt populärt. Där går ett fritidshus "utan" bekvämligheter för någon halv miljon och med lite bättre standard för typ två millar. Om du tittar söder om örebro är det billigare än norrut men där är det rätt platt, blåsigt och tråkigt och dessutom börjar det bli ganska långt från Stockholm. Oavsett så är områdena söder om stan i allmänhet mindre poppis så där är det lättare att "fynda". Ovanstående gäller dock minst tre mil ut från stan eftersom de stadsnära områdena söder om stan istället är de dyraste vad gäller villor och tomter (Sörby, Adolfsberg, Ekeby-Almby etc).

Kan du inte länka till några exempel på fritidshus som du funderat på?

Jag tror inte att man ska köpa ett fritidshus i Örebro för 2-300' om man vill göra det i spekulationssyfte, det är förmodligen värt ungefär samma när du vill sälja det, problemet är att hitta en köpare... :-)

Bättre då att satsa på något dyrare med sjöutsikt/bättre standard. De fina stugorna blir ofta sålda rätt fort fast de är mycket dyrare. Alternativt kan man ju ta en mindre fin stuga och göra den fin - om man är intresserad av att jobba med sina grejer. Kom i så fall ihåg: Location, location, location!

Min upplevelse är att allt som ligger 1-3 mil väster om Örebro är dyrare och blir lättare sålt. Där ligger nämligen Kilsbergen och bjuder på vackra områden som skiljer sig från Närke i övrigt som är ganska platt och som någon sa, blåsigt.

De attraktiva områdena är väl runt Väringen, nära Askersund vid vätterns norra skärgård, Kilsbergen och delar av Hjälmarens norra strand.
Det finns en hel del stugor ute på slätten/inne i skogen runt om i Närke som jag anser vara mindre attraktiva.
Jag håller med Rebeckaf i att det är Läge, läge och läge som är de tre viktigaste faktorerna både när det gäller vanligt boende och fritidshus.

Rebeckaf skrev:
Tja!

Kan du inte länka till några exempel på fritidshus som du funderat på?

Jag tror inte att man ska köpa ett fritidshus i Örebro för 2-300' om man vill göra det i spekulationssyfte, det är förmodligen värt ungefär samma när du vill sälja det, problemet är att hitta en köpare... :-)
Mest intressant: http://www.hemnet.se/beskrivning/669817?r=3
(Notera taxeringsvärdet?!?)

Lite mindre intressant: http://www.booli.se/bostad/villa/pilkrog/pilkrog+108/548622/maklare

Ska ringa idag lite senare på objekten tänkte jag.

Har inte tänkt köpa i spekulationssyfte utan tänker mer på framtiden. Man kanske träffar en tjej som avskyr "torp-livet", man själv skulle tröttna av någon anledning etc. etc. Skulle vara helt nöjd om man ungefär får tillbaka det man lagt ut hyfsat smidigt. Ang. prisnivån skulle det vara skönt att slippa ta banklån...har inga idag och är lite överdrivet skraj för sånt ;-)

Ja, det första ligger väl ett par mil från Örebro men det nadra är nog snarare 5? Det första kan man väl säga ligger i ett område av typisk närkeslättmark, dock nära kilsbergen som är jättemysigt. Om du har tur har det utsikt mot kilsbergen. Det andra ligger i Bergslagsnatur som är en helt annan sak. Jag tror inte att du kan vara "säker" på din investering på något av de här objekten. Samtidigt är det så lite pengar så att det kanske inte är en jättekatastrof om du skulle losa 50' om du plötsligt måste sälja. Sedan ökar ju möjligheten att få det sålt om du haar jobbat lite med objektet medan du ägde det.

Sammanfattningsvis så är det nog inte dessa områden/hus som man skulle välja som investering, men nu är det ju inte ditt syfte och då tycker jag att de är definitivt mycket för pengarna. Mitt bästa tips till dig är dock att inte lägga några stora summor på renovering av en sådan hår kåk. Dessa pengar kommer du aldrig att kunna få tillbaka tror inte jag. Det är liksom ingen som vill betala så mycket mer än så här (eller max det dubbnla för något topprenoverat) för ett fritidshus som saknar sjöläge eller något annat mycket speciellt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.