Mattias L.
Mattias L.: En annan variant man kan göra också är ju att byta säkerhet på lånen, det gjorde vi nu när vi flyttade. Vi tog helt enkelt med oss lånen till nya huset. Givetvis blir det samma kostnad som om man betalt ränteskillnadsersättningen men nu blir det utspritt per månad istället.
8 svar · 2,8k läst
il_duce
il_duce: Surt! Förstår verkligen om du känner dig lurad på drömtomten. Sjuka priser på tomter nära vattnet. "Förr i tiden" kunde vanliga människor ha råd med en sjötomt till sommarstugan t.ex. Tycker verkligen man borde släppa på strandskyddet. Väldigt mågna vill uppenbarligen bo vid vattnet och det skulle bli ett stort lyft för glasbygdkommuner.
19 svar · 3,3k läst
T
Tokyoboy: Rasmuss har en bra poang... Men, om du bygger ihop lillstugan med storstugan (om det nu ar mojligt) spar du ju in pengar pa en vagg och grund... med lite djavlaranmma och idogt studerande av bygghandbocker kan du nog gora en hel del pa egen hand. I ett attraktivt omrade kan dina foraldrar sedan hyra ut tillbygget nar du val trottnat pa "att bo hemma". Om du dessutom bygger ihop kan du ju koppla
4 svar · 1,3k läst
B
bearbeer: [citat] Tänk på att i deras pris på hemsidan ingår inte kaklade badrum eller grunden vilket är tillägg på ca 100' respektive 200-300' beroende på hus.
8 svar · 1,8k läst
D
Deven: Bostad är konsumtion och inte någon investering. Tro inte att ni automatiskt kommer att kunna casha hem en jättevinst om några år men om ni ser boendet som något långsiktigt så kan det ju finnas anledning att slå till.
11 svar · 1,6k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Jag tror att de stora bankerna har 50-60% bostadslån. Inte en obetydlig faktor. Resonemanget lär för övrigt gälla samtliga dessa lån du nämner.
63 svar · 5,6k läst
O
O_o: Nu är lägenheten såld. Det gick lite trögt, men det beror nog främst på att det är extremt många objekt ute att kika på. Efter två visningsförsök blev den såld till det pris som jag begärde (1,1 milj). @MiaSthlm: Tyckte att SkandiaMäklarna här i Göteborg skötte min affär väldigt proffsigt och smidigt. Väldigt bra kommunikation och snabb respons från mäklaren. Dessutom tog
10 svar · 8,1k läst
L
litolito: [citat] 2.5år sedan! Lägenheten är i frösunda och inte i centrala sthlm.
3 svar · 997 läst
Snurre
Snurre: Ja så får det bli Hubbe!
9 svar · 3,3k läst
J
jhenrikj: [citat] Håller med...Jag var först hos Swedbank och undersökte möjligheterna att få låna 2,5 miljoner. Nja helst inte men kanske var svaret jag fick från dem. Sen var jag hos handelsbanken och då hade lånebehovet växt till 2,7 miljoner Inte en chans var svaret jag fick hos dem Sen var det dags att kontakta Nordea, och då fick jag via LB-hus som jag bygger med tips på en bankkvinna i
174 svar · 48,9k läst
Suhagg
Suhagg: Jag själv tycker ni ska prova att spara ordentligt först. Det är ju nyttigt att leva på samma sätt som ni kommer få göra när ni bor i hus sen. Men om ett halvår gå runt till bankerna och se efter vilka möjligheter som finns. Tror inte alls det är så omöjligt som alla säger.
24 svar · 4,2k läst
E
essetR: Tack för era svar! 500.000 kommer vi nog inte upp till, så det kanske är kört med byggnadskredit. Förstod nästan att huset var för nytt men man kan ju alltid höra med banken vad dom säger. vill ju helst betala så mycket som möjligt med egna pengar såklart. Men pengarna försvinner fort med renovering mm har vi märkt :-)
5 svar · 3,7k läst
A
Algen: Om säljaren inte har fått ditt moms-nummer och han levererar till Sverige så momsas det i tullen och du får med andra ord betala svensk moms baserat på det värde han uppger i proforma-fakturan som brukar skickas med. Har du referat till ditt moms-nummer och han antar att du köper som näringsidkare så är det du som skall momsa. (Eftersom det inte skall användas i verksamheten blir det
6 svar · 3,2k läst
HusByggarTomten
HusByggarTomten: [citat] Nej, på K5 eller bilagan till den så finns inte "övriga uppgifter".
23 svar · 22,6k läst
Suhagg
Suhagg: [citat] Lite val finns ju. Pest eller kolera d^_^b Fast eller löpande pris.
3 svar · 1,9k läst
F
fon: erbjuden samma som 3-mån ränta av SEB
7 svar · 1,4k läst
R
rawproject: Hej, jag har suttit och försökt få fram en mall för att jämföra hus. Vet inte om jag räknar rätt, och skulle vilja ha ett andra och tredje öga på detta. Samt om någon vill så får ni jättegärna göra justeringar. Så? Har jag gjort rätt? (Röda fält=beräknade, Gula = total summor, Vita= justerbara) Tack på förhand// Jimmy
0 svar · 1,0k läst
mycke_nu
mycke_nu: Du kan kanske lägga en stålbalk under mellanbjälklaget på ena sidan och sedan lyfta med vanliga hydrauliska 12-tons (exvis) domkrafter. Mura sedan ett varv. Sätt ner huset och lyft andra sidan. Stämpa, mura och sätt ner. Vill du gå högre lyfter du den första sidan igen, osv. Fördelen med att bara lyfta en sida i taget är huset inte står och vinglar enbart på stämparna medan du
5 svar · 12,3k läst
P
Prosit: Vi ska göra en omfattande ombyggnad av huset som innebär att alla väggar och tak rivs. Enligt vår plan ska halva huset täckas av ett "loft" med normal takhöjd, så det blir i princip en halv övervåning i hela husets längd. Vad jag funderar på är hur mycket extra den här övervåningen kan tänkas kosta att bygga, eller kanske snarare hur mycket vi kan spara på att inte bygga den. Jag
0 svar · 3,0k läst
tallmilan
tallmilan: [citat] +1 Precis så !
7 svar · 14,9k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: Varför kan inte skatteverket gå in med en schablon? De är ju så bra på att använda schabloner i övrigt :) Tex att av maskinkostnaden räknas 30-40% som arbetskostnad och resten är för själva maskinen.
14 svar · 26,1k läst
HusByggarTomten
HusByggarTomten: [citat] Well.. Hellre betalar jag vinstskatt när jag sålt än betalar fastighetsskatt innan jag sålt, (vare sig jag tänkt sälja eller inte). När man sålt med vinst har jag åtminstone tjänat lite pengar, det har jag definitivt inte under tiden jag bor..
10 svar · 6,1k läst
F
Freddan1: Jag var i kontakt med banken i dag och det var ok för dom om jag tog in någon annan som värderade huset. Jag ringde även till bankens värderare, och pratade med honom. Det hela slutade med att jag fick huset uppvärderat med 100 000:-. Förövrigt så tror jag att jag ligger ganska rätt då. Vi pratade bland annat om hur det kan skilja så oerhört på vem man väljer som värderare. Han
8 svar · 2,3k läst
B
breheim: Och som tillägg till ovanstående: (Finns förmodligen på ett bibliotek när dig...) http://www.bokus.com/b/9789197702317.html och: http://www.bokus.com/b/9789163149740.html
3 svar · 1,9k läst
haavard
haavard: Inte så konstigt när "nytt ämne-knappen" ligger bredvid "posta svar-knappen". Jag har varit nära att göra det själv flera gånger. TA "NYTT ÄMNE" BORT DÄRIFRÅN!
3 svar · 1,1k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Nej, det tror jag knappast. Du har ju haft tomten i många, många år. Skillnad vore om du köpt tomten för två år sedan, då hade man ju lättare kunnat tro att du haft för avsikt att bygga. Och ett bygglov från kommunen eller liknande behövs nog för att styrka eventuella byggavsikter.
3 svar · 17,6k läst
loffes
loffes: Undrar ett par saker. En elpanna från 2006-07 (ungefär) som är på 135 kW, vad kan en sådan vara värd? Hur/vilka skulle vilja använda den? Jag kan tänka mig att en fastighetsägare skulle vara intresserad att använda den som tillskott/spettseffekt till huvudvärmesystemet.
0 svar · 1,3k läst
B
byggankan: När mina föräldrar sålde sitt hus så roade jag med att kolla på driftskostnaderna för de husen som låg ute i området. Det hus med lägst driftskostnader hade 36 000/år (mina föräldrars hus byggt på 70-talet med den isolering som gällde då men med 3-glasfönster och bergvärme) och det med högst 48 000/år (byggt på 80-talet utan bergvärme). Till detta tillkommer ju också
5 svar · 1,6k läst
P
pewa: Same, same. Den avgiften höjdes vår/sommar 2009. Vi råkade ut för den, med någon vecka åt fel håll. Vi hade dessutom fått detaljerade kostnadsuppgifter bara någon månad innan, lite surt att de inte berättade att vi skulle lämna in det före ett visst datum. Vi påbörjade dessutom vårt ärende innan höjningen, men själva bygglovet lämnades in på fel sida. Tror våra kostnader
1 svar · 2,7k läst
Suhagg
Suhagg: [citat] Allt beror på vad ni kan göra själva men rent spontant så tror jag du har svårt att få ihop 3.5m om tomten kostar 1.6m. Är det vatten/avlopp/el klart i det priset så bättrar det på läget men det är i mina ögon väldigt svårt.
7 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.