Vi flyttade in 1 feb och därmed fick vi betala fastighetsskatten för hela året minus en månad kontant till säljaren.

Tycker vår bankkvinna är lite snurrig. Hon påstår att fastighetsskatten inte betalas utan dras på nåt magiskt annat sätt.

Tycker det verkar märkligt..

I vilket fall, förlorar vi något på att betala summan till säljaren istället för att ha betalat det som skatt?

Hoppas nån förstår frågan :S
 
Kolla med skatteverket, det blev rätt snurrigt när de gjorde om till fastighetsavgift från skatt, har för mig att vi också betalade ett belopp för det när vi tillträdde.
 
Den kommer ju på deklarationen.
 
som typ restpost/restskatt?
 
Ja står med i Preliminär skatteuträkning, under kommunalskatten i mitt fall.
+ 3180:-
 
Nu är detta visserligen inte samma sak men tvärtom, kanske ändå finns likheter.

Vi köpte ett hus i december och skulle således betala 1/12 fastighetsavgift till föregående ägare, detta betalades "automatiskt" genom att läggas uppe på köpeskillingen i köpebrevet.

Kan det vara så att den som står som fastighetsägare vid årsskiftet är den som kommer betala fastighetsavgift för hela året? (Jag tror vår mäklare sa något liknande).

Det borde i så fall betyda att din förra ägare får betala hela avgiften och kommer i och med köpebrevet få 11/12 avgift från er kontant. Detta går helt "vid sidan av" skatteverkets deklarationer och kommer inte med på er deklaration förens 2012.
 
Nanny Fine
blob skrev:
Vi flyttade in 1 feb och därmed fick vi betala fastighetsskatten för hela året minus en månad kontant till säljaren.

Tycker vår bankkvinna är lite snurrig. Hon påstår att fastighetsskatten inte betalas utan dras på nåt magiskt annat sätt.

Tycker det verkar märkligt..

I vilket fall, förlorar vi något på att betala summan till säljaren istället för att ha betalat det som skatt?

Hoppas nån förstår frågan :S
Det är inte märkligt alls. Självklart betalar du skatten, men som någon skrev, så läggs den på i din deklaration som en del av den totala, slutliga skatten du skall betala. Beskattningsåret, dvs det året skatten ska betalas, sker alltid året efter inkomståret, dvs det året skatten uppstår...

Kort förklarat vad gäller fastighetsskatt: Den som står som ägare den 1/1 kommer att få fastighetsskatten i sin deklaration för det året och är således betalningsansvarig gentemot SKV. Om man sålt under året och kommit överens med köparen om att fastighetsskatten skall regleras mellan köpare och säljare, så är det upp till den som säljer att göra det. Enklast är då i samband med tillträdet.

För övrigt förlorar ni ingenting, möjligen i så fall ränta på pengarna, eftersom ni betalar i förskott, medans säljaren betalar i efterskott.....
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.