bra-byggare skrev:
Nu gällde just detta sidospår om man är villig att ta ut lägre lön som företagare än vad man får som anställd och på det anser jag man kan svara ja på. Man kan få ut värden på annat sätt än som direkt lön (lagligt).
Finns många skattetekniska varianter för att få ut samma värde men saken är ju den att kommer man till ett läge där det inte går så är det inte så stor mening med att driva eget, man gör ju det för att ha det bättre än att vara anställt till att börja med, drar man sen på sig antällda osv så får man ju mer ansvar över saker och ting med. Man bör ju vara medveten om att om inga småfirmor fanns (gäller väl alla branscher) så skulle det vara stora drakar som mer eller mindre har monopol på marknaden och då lär ju priser skjuta i höjden.

A
Glufsglufs skrev:
så visa det du vill visa ...
Ja, va f-n melodifestivalen är inte bra ändå och jag har redan visat siffrorna.

Med utdelning i AB så kan man få ut motsvarande lön 10800kr/mån (93kr/tim) för en kostnad för företaget på 123kr/tim. Av de 225kr/tim det snackats om tidigare återstår 102kr/tim vilket kan användas till lön som då blir 78kr/tim före skatt. Detta ger totalt en timlön på motsvarande 93+78=171kr/tim före skatt vilket blir 19 950kr/månad baserat på 1400 tim/år.

Så ett aktiebolag som debiterar 225kr/tim med 1400tim/år beläggningsgrad kan ge en lön till ägaren motsvarande ca 20 000kr/mån. Detta är innan omkostnader eftersom alla intjänade pengar gått åt till denna lön och utdelning.

Vore jag revisor till denna firma skulle jag råda att antingen försöka höja debiteringsgraden eller höja timpenningen.

Redigerat av moderator:
Mikael_L
Paul-Staffanstorp skrev:
1400 av 2000 arbetade timmar tror jag för de flesta enmansföretagande hantverkare är ganska rimligt..
Hmmm, siffran 2000 timmar per år stöter jag hela tiden på här.
Kanske lite fel. Det är ca 2000 timmar per år så länge vi ser 52v och 8 timmar mån-fre.
Men en vanlig lönearbetare ser man på arbetsplatsen ungefär 1800 timmar/år.
ca 200 timmar försvinner i semester, röda dagar och helger.

Jag tror något liknande är rimligt att även räkna för en egenföretagare som har tänkt få många års uthållighet för sitt företag. Man kan säkert skita i all semester och så i något enstaka år, om det skulle krävas, men på sikt orkar nog inte så många mer än ca 1800 timmar/år.

Däremot är det nog relativt säkert att många måste skjuta sin ledighet till perioder som passar verksamheten.

Jag känner en som drog runt hälften av årets omsättning på några hektiska veckor i maj-jun då det var minst 16-timmars dagar som gällde, 7 dagar i veckan :O. Sen var det någon månad innan och efter med mer normalt tempo och slutligen semester i sept - jan. :)

Paul-Staffanstorp
Mikael_L skrev:
Kanske lite fel. Det är ca 2000 timmar per år så länge vi ser 52v och 8 timmar mån-fre.

Jag tror något liknande är rimligt att även räkna för en egenföretagare som har tänkt få många års uthållighet för sitt företag. Man kan säkert skita i all semester och så i något enstaka år, om det skulle krävas, men på sikt orkar nog inte så många mer än ca 1800 timmar/år.

Däremot är det nog relativt säkert att många måste skjuta sin ledighet till perioder som passar verksamheten.

Jag känner en som drog runt hälften av årets omsättning på några hektiska veckor i maj-jun då det var minst 16-timmars dagar som gällde, 7 dagar i veckan :O. Sen var det någon månad innan och efter med mer normalt tempo och slutligen semester i sept - jan. :)
Du har så rätt men jag har inte orkat dra i detta med...

Den siffran kommer från räknesnurran som vi använt en del på verksamt.se

Mikael_L
Paul-Staffanstorp skrev:
Personligen så tror jag faktiskt det är så att merparten här inne har samma uppfattningar innerst inne och t.o.m Mikael_L förstår nog egentligen matematiken i det stora hela... ;)
Tja...
Jag har inte tid att skriva något mer dräpande just nu. (Och den riktiga sanningen förståss)
Men håll koll på tråden, vilken dag som helst kommer det ... :D

A
Mikael_L skrev:

Ja, jag orkade inte heller ifrågasätta debiteringsgraden som resulterade i 1400 tim/år debiterbar tid utan räknade på det. Om det kommer fram till någon konsensus så blir det till att räkna om. Rörligt mål det här med timpenningen minst sagt.

Räknesnurran stämmer väldigt väl. Det finns 2000 timmar att tillgå (ungefär) på ett arbetsår (vardagar alltså), den räknar ut automatiskt så det täcker upp semester och helgdagar. Både löntagare och företagare vill gärna ha lön under semesterperioden också. Men åter till mitt första inlägg, där har ni hela uträkningen med ett pålägg på odebiterbara timmar också. Räknesnurran stämmer väl överens med mina tidigare bokslut då jag har ett facit att jämföra med.
1400 av 1800 eller 2000 (vilket som) eller om man på 1800 eller 2000 lägger på spelar ingen roll, hur man än gör så får man fram ett antal odebiterbara timmar som de debiterbara ska täcka upp. Hur många beror ju helt på företag och bransch så klart. En sak som många egenföretagare (till en början åtminstonde) missar är att i timpriset tänka på att täcka upp semesterperiod under resten av året, lika så ovanan med allt admin som man får på köpet genom att driva firma (jag gjorde samma fel den första tiden) och därmed ligger lägre i pris i början men när man väl sett (eller fått bassning av revisorn) hur det egentligen ligger till så höjer man priset så att man även under ledig period kan få ut lön och att alla räkningar betalas (för dom finns ju där ändå).

bra-byggare skrev:
Ja, va f-n melodifestivalen är inte bra ändå och jag har redan visat siffrorna.

Med utdelning i AB så kan man få ut motsvarande lön 10800kr/mån (93kr/tim) för en kostnad för företaget på 123kr/tim. Av de 225kr/tim det snackats om tidigare återstår 102kr/tim vilket kan användas till lön som då blir 78kr/tim före skatt. Detta ger totalt en timlön på motsvarande 93+78=171kr/tim före skatt vilket blir 19 950kr/månad baserat på 1400 tim/år.

Så ett aktiebolag som debiterar 225kr/tim med 1400tim/år beläggningsgrad kan ge en lön till ägaren motsvarande ca 20 000kr/mån. Detta är innan omkostnader eftersom alla intjänade pengar gått åt till denna lön och utdelning.

Vore jag revisor till denna firma skulle jag råda att antingen försöka höja debiteringsgraden eller höja timpenningen.
Jag lovar dig....en revisor drar sig inte för att säga till när man ligger lågt i pris.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.