Har gjort, men det var fruktansvärt tråkigt så jag slutade. Har även provat att kategorisera samtliga inköp via onlinetjänster på nätet (tex https://utdraget.se/) men det är också trist.
Nu nöjer jag mig med att följa upp hur mycket pengar jag har kvar när jag betalat räkningarna samt att jag följer nivån på långtidssparkontot. Har jag koll på det så vet jag när jag kan köpa lite nya verktyg eller andra saker man måste ha.
Nu nöjer jag mig med att följa upp hur mycket pengar jag har kvar när jag betalat räkningarna samt att jag följer nivån på långtidssparkontot. Har jag koll på det så vet jag när jag kan köpa lite nya verktyg eller andra saker man måste ha.
Jag har en kalkyl som jag kan följa. Går att ändra ränta, lön och andra saker som förändras och utifrån det se hur landet ligger. Tycker det känns bra att ha lite koll så man vet hur den ekonomiska framtiden ser ut. Kan ju vara skönt att kunna laborera med om man vill gå ner i tid mot att räntan höjs eller att man ser att det finns utrymme för ny bil etc. Är allt annat än snål tycker bara det är skönt att kunna se längre en den senaste månaden.
Budget???? 
Ja, en grov budget, baserad på förra årets utgifter. Vilket ger mig en genomsnittlig månadskostnad som sätts in på ett speciellt "räkningskonto" + sparande, det som blir kvar kan jag slösa bort under månaden
.
Under en period var jag extremt noggrann med budget och budgetuppföljning. Jag beräknade alla planerade utgifter för året och kategoriserade dem som huskostnader, bil, försäkringar, vård, semester, sparande, presenter, mat, kläder, etc.
På nätbanken hade jag ett konto för varje kategori (eller ibland ett konto för några mindre kategorier) och varje månad hade jag stående överföring av beräknad genomsnittlig månadskostnad till varje sådant konto, oavsett om jag hade någon utgift för kategorin den månaden. Vid inköp eller andra betalningar tog jag pengar från rätt konto.
På så sätt påverkade det mig aldrig när i tiden kostnader kom - att semesterkostnaderna mest låg i juli spelade ingen roll eftersom pengarna ändå fördes över till semesterkontot varje månad, så länge totalen för året blev ungefär rätt. För framtunga utgifter som kom tidigt på året lånade jag in pengar på rätt konto.
Jag visste då hela tiden hur mycket pengar jag låg plus utöver budget och kunde slösa på vad jag ville.
Jag tyckte det var himla kul ett tag, men i längden blev det för trist och jag la ner projektet.
På nätbanken hade jag ett konto för varje kategori (eller ibland ett konto för några mindre kategorier) och varje månad hade jag stående överföring av beräknad genomsnittlig månadskostnad till varje sådant konto, oavsett om jag hade någon utgift för kategorin den månaden. Vid inköp eller andra betalningar tog jag pengar från rätt konto.
På så sätt påverkade det mig aldrig när i tiden kostnader kom - att semesterkostnaderna mest låg i juli spelade ingen roll eftersom pengarna ändå fördes över till semesterkontot varje månad, så länge totalen för året blev ungefär rätt. För framtunga utgifter som kom tidigt på året lånade jag in pengar på rätt konto.
Jag visste då hela tiden hur mycket pengar jag låg plus utöver budget och kunde slösa på vad jag ville.
Jag tyckte det var himla kul ett tag, men i längden blev det för trist och jag la ner projektet.
Jag har fått min fru till att kategorisera alla utgifter från våra bankkonto och kreditkort genom tjänsten Spenderat.se (utmärkt tjänst som dessutom är gratis). Därefter lägger jag in de övergripande posterna i Excel för att kunna laborera med storlek på långtidssparnade och uttag av föräldrapenning i förhållande till ränta.
Nyckeln är att få frugan att tycka det är kul att göra grovjobbet med att kategorisera alla utgifter, men med spenderat går det bra eftersom tjänsten är ganska flashig och snabbjobbad. Jag är helnöjd eftersom jag får exakt koll på varenda utgift och som grädde på moset en fru som tycker det är kul att göra grovjobbet d^_^b
Angående budget så finns det stöd för det också i tjänsten.
Nyckeln är att få frugan att tycka det är kul att göra grovjobbet med att kategorisera alla utgifter, men med spenderat går det bra eftersom tjänsten är ganska flashig och snabbjobbad. Jag är helnöjd eftersom jag får exakt koll på varenda utgift och som grädde på moset en fru som tycker det är kul att göra grovjobbet d^_^b
Angående budget så finns det stöd för det också i tjänsten.