Hej!
Kastar ut en fråga för diskussion/inspiration :)

Hur löser ni andra hobbysnickare hemmasnickeriets avsaknad av horisontell limpress på många ton? Exempelvis vid limning av plana dörrar och luckor (skivor på ram + fyllning). Dvs inte för paneler (typ Plano).

Jag har tidigare gjort provisoriska pressar av tjocka MDFskivor (40+ mm), reglar för att fördela tryck, samt tvingar. Men även tjocka skivor kan böja sig om de är stora och inte ligger helt plant.

Vore roligt att höra hur andra löser det och om ni har några smarta hembyggda lösningar för att ersätta dessa bjässar! :)

• Stor, röd horisontell limpress för träbearbetning i verkstadsmiljö med fönster i bakgrunden och verktyg på väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För mindre arbeten har jag skaffat en bokbindarpress. Den kostade 50 euro på skroten men de hade slängt motvikten från en skrotad gaffeltruck ovanpå den så det blev en del sprickor i gjutjärnet att nickelsvetsa och de stora skruvarna behövde riktas.
Bokbindarpress i gjutjärn med stora skruvar står i en verkstad, omgiven av verktyg och träklossar, som har behövt repareras efter skador.
Skapa konto

För större arbeten har jag skaffat en horisontell limpress av äldre modell. Den hittade jag också på skroten. Den sorten som består av 4 ramar med en rad skruvar i varje. Man lägger plankor emellan för att fördela lasten när man limmar. Den har jag aldrig använt men den finns i beredskap ifall den behövs. Den här typen var populära före kriget och hängde med in på 50-talet åtminstone. Fördelen är att den går att stuva ihop kompakt.

Fast jag räknas inte längre som hemmasnickare. Jag är nog att räkna som deltidsproffs numera.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Tack för dina inspel, låter som en smart uppsättning! Jag ska hålla utkik efter bokbindarpress - du verkar ha tillgång till en fantastisk skrothandlare! :)

För de större arbetena, är det något liknande nedan bild som du alltså har? I så fall är det ju faktiskt något man kan överväga att bygga själv (Bilden är från snickeriet på Julita gård, väl värt ett besök!)

• Snickeriverkstad med träbockar och äldre träverktyg uppställda mot en vägg klädd i träpanel.
    Skapa konto
Varför inte bygga ihop en vacuumpress? Monteringsbord, Plastfolie och vacuumpump Jag har sett det göras med tjockare mdf-skivor som har limmats mot varandra och det blev riktigt bra.

S Snickare_Oskar skrev:
Tack för dina inspel, låter som en smart uppsättning! Jag ska hålla utkik efter bokbindarpress - du verkar ha tillgång till en fantastisk skrothandlare! :)

För de större arbetena, är det något liknande nedan bild som du alltså har? I så fall är det ju faktiskt något man kan överväga att bygga själv (Bilden är från snickeriet på Julita gård, väl värt ett besök!)
Precis den där typen. Fast mina är av järn och har justerbart avstånd mellan balkarna.

På skolan har vi en vacuumsäck, vilket är väldigt smidigt och platsbesparande. Jag tänkte skaffa en hem också.

I skolan har vi en vacuumpump till påsen. Enligt min lärare finns det lösning för att använda kompressor i stället. Det låter ju bra då jag har ett par, men tyvärr visste han inget mer än att ”det ska finnas”. Någon som vet lite mer?

Japp. En Bernoulli-pump. En ejektorbaserad pump som utnyttjar ett munstycke med förbiströmmande tryckluft. I princip alla sugkoppsplockare i automatisering använder tekniken. Det är lättare att skicka en luftstöt än att hålla ett vakuum.

Diagram över en Bernoulli-pump med markerade delar för inmatning, sug och utmatning, samt flödesriktningar för luft.

Jag köpte en sådan här som fungerar utmärkt.
https://amzn.eu/d/gZR9AqS

• Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
Lysande!

Bortsett från att jag får punga ut med nästan två kronor i frakt och att den ser ut som en grenkoppling till en antennsladd, låter det fantastiskt.

Det finns ett gäng olika på den sidan och jag är helt okunnig. Är det just den du länkade till som passar mig som har en ”vanlig” slang från kompressorn och en sån här säck? https://swedendro-tools.se/se/produ...press-vakuumsack-1300-x-3000-(325-micron)-kit

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Japp. En Bernoulli-pump. En ejektorbaserad pump som utnyttjar ett munstycke med förbiströmmande tryckluft. I princip alla sugkoppsplockare i automatisering använder tekniken. Det är lättare att skicka en luftstöt än att hålla ett vakuum.

[bild]

Jag köpte en sådan här som fungerar utmärkt.
[länk]
Trodde den var baserad på venturi-effekt.
Menmen, alltid bra med olika saker uppkallade efter gubbar som levde på 1700talet.

• Haha
Johan Gunverth
  • Laddar…
"Just from the basic flow rate solution in laminar flow, it should also be obvious that the pressure gradient increases in the constricted region, thus the flow rate should increase."
Helt självklart mao...

Frustrator Frustrator skrev:
Trodde den var baserad på venturi-effekt.
Menmen, alltid bra med olika saker uppkallade efter gubbar som levde på 1700talet.
Ja, så heter det ju! Mittåt. 😄

Hep Hep skrev:
Lysande!

Bortsett från att jag får punga ut med nästan två kronor i frakt och att den ser ut som en grenkoppling till en antennsladd, låter det fantastiskt.

Det finns ett gäng olika på den sidan och jag är helt okunnig. Är det just den du länkade till som passar mig som har en ”vanlig” slang från kompressorn och en sån här säck? [länk]
Det exemplet med två tjockare MDF jag såg limmas ihop hade ”säcken” bestående av två lager ångspärrsfolie och vanlig dubbelhäftande tejp. Skarven på ena kortsidan var ett uppskuret PEM20 klämt över ett VP16 och folien mellan. I säcken låg någon grov textil på varje sidan för att släppa fram luft. Luftmunstycket satt mitt uppe på med vad som såg ut som vanlig tryckluftskoppling monterad i två plastskivor.
Detta var en engångslimning så inget påkostat.

Svårt att avgöra vad som är bra och dåligt och vad som räcker till. Exemplet ovan hade en liten Atlas Copco vakuumpump från 60-talet.
Venturipumpen som jag länkade till har ju en angiven kapacitet baserad på både avgiven luftmängd och tryckskillnad.
Hur långt är ett snöre?

Redigerat:
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
T
Hep Hep skrev:
På skolan har vi en vacuumsäck, vilket är väldigt smidigt och platsbesparande. Jag tänkte skaffa en hem också.

I skolan har vi en vacuumpump till påsen. Enligt min lärare finns det lösning för att använda kompressor i stället. Det låter ju bra då jag har ett par, men tyvärr visste han inget mer än att ”det ska finnas”. Någon som vet lite mer?
Om du söker här på forumet så kan du hitta flera exempel på hemmabyggda vakuumpumpar och förslag på säckar/plastfolie/melamin och plastfolie osv.
Flera trådar handlar just om mer eller mindre avancerade lösningar med kompressor för att skapa undertryck och backventiler för att behålla det.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Jag har tidigare sökt här utan att hitta, men nu när jag inser att vakuum stavas med k på svenska blir det nog lättare. Tackar. Jag tar frivilligt på mig min anglofila youtube-dumstrut.

• Haha
Johan Gunverth och 2 till
  • Laddar…
Jag kör vakuum-pump och påse till komposit, klart smidigt och borde ju funka utmärkt även här. Använder en ombyggd kylskåpskompressor som pump, så den blir tyst och fin.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.