Hallå!

Vänder mig främst till Er som redan arbetar med finsnickeri på ett eller annat sätt:
Hur ser efterfrågan ut?
Har ni fulla orderböcker?

Förstår att det kan skilja vart i landet man befinner sig, men lite generellt

Jag arbetar som byggnadssnickare idag, men funderar på att glida in mer på finsnickeri då jag gillar detaljer och att gör det lilla åt kund som normalt inte ryms för en oss som byggnadssnickare där det ska vara tillräckligt bra tillräckligt snabbt Ungefär

Tacksam för alla svar och feedback!

//Robert

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Hej Robert!

Som i alla yrken så finns det olika nivåer på skickligheten hos finsnickare. Dom skickliga behöver inte annonsera.
Jag själv har ingen utbildning till finsnickare. Men jag har snickrat på olika nivåer hela mitt liv.
Jag har numera bara en liten men mycket välutrustad verkstad och har en ganska god insikt vad jag kan åstadkomma med maskinerna och verktygen. Därför gör jag inte arbeten över 2m i min verkstad. Det är maskinparken/utrymmet för liten för.
På BH har jag under åren hjälpt ett antal medlemmar med lite olika uppgifter när dom har saknat utrustning eller kunskap om har uppgiften skall lösas.
I våras hade jag en medlem som ville såga/fräsa upp fanerad MDF till inredningen i sitt nybygge. Bitarna var 2,4m men jag gjorde ett undantag. Under arbetets gång frågad jag varför dom inte anlitade en finsnickare. Dom hade provat två men det dom levererade höll inte alls måttet. Väldigt missnöjda med bägges insats. Många blanka fina lådor med maskiner och verktyg men tydligen tomt på erfarenhet och om maskinernas kapacitet. Fick erbjudande om att göra mer jobb åt dom men jag avböjde. Bedriver ingen ekonomisk verksamhet med min verkstad förutom utgifter. Ville gärna ha kontaktuppgifter till bra finsnickare men tyvärr kunde jag inte hjälpa dom med det för jag har inte dom kontakterna.