Hallå!

Vänder mig främst till Er som redan arbetar med finsnickeri på ett eller annat sätt:
Hur ser efterfrågan ut?
Har ni fulla orderböcker?

Förstår att det kan skilja vart i landet man befinner sig, men lite generellt

Jag arbetar som byggnadssnickare idag, men funderar på att glida in mer på finsnickeri då jag gillar detaljer och att gör det lilla åt kund som normalt inte ryms för en oss som byggnadssnickare där det ska vara tillräckligt bra tillräckligt snabbt Ungefär

Tacksam för alla svar och feedback!

//Robert
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Hej Robert!

Som i alla yrken så finns det olika nivåer på skickligheten hos finsnickare. Dom skickliga behöver inte annonsera.
Jag själv har ingen utbildning till finsnickare. Men jag har snickrat på olika nivåer hela mitt liv.
Jag har numera bara en liten men mycket välutrustad verkstad och har en ganska god insikt vad jag kan åstadkomma med maskinerna och verktygen. Därför gör jag inte arbeten över 2m i min verkstad. Det är maskinparken/utrymmet för liten för.
På BH har jag under åren hjälpt ett antal medlemmar med lite olika uppgifter när dom har saknat utrustning eller kunskap om har uppgiften skall lösas.
I våras hade jag en medlem som ville såga/fräsa upp fanerad MDF till inredningen i sitt nybygge. Bitarna var 2,4m men jag gjorde ett undantag. Under arbetets gång frågad jag varför dom inte anlitade en finsnickare. Dom hade provat två men det dom levererade höll inte alls måttet. Väldigt missnöjda med bägges insats. Många blanka fina lådor med maskiner och verktyg men tydligen tomt på erfarenhet och om maskinernas kapacitet. Fick erbjudande om att göra mer jobb åt dom men jag avböjde. Bedriver ingen ekonomisk verksamhet med min verkstad förutom utgifter. Ville gärna ha kontaktuppgifter till bra finsnickare men tyvärr kunde jag inte hjälpa dom med det för jag har inte dom kontakterna.
Jag tror att det finns en stor marknad för en finsnickare som verkligen vill leverera till sina kunder. I början blir det säkert tufft men efter ett antal mycket nöjda kunder lär ringarna sprida sig på vattnet och uppdragsboken blir fulltecknad.
Det är bara att börja med rätt inställning! Lycka till! 👍
Dag
 
  • Gilla
och en till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Hej Robert!

Som i alla yrken så finns det olika nivåer på skickligheten hos finsnickare. Dom skickliga behöver inte annonsera.
Jag själv har ingen utbildning till finsnickare. Men jag har snickrat på olika nivåer hela mitt liv.
Jag har numera bara en liten men mycket välutrustad verkstad och har en ganska god insikt vad jag kan åstadkomma med maskinerna och verktygen. Därför gör jag inte arbeten över 2m i min verkstad. Det är maskinparken/utrymmet för liten för.
På BH har jag under åren hjälpt ett antal medlemmar med lite olika uppgifter när dom har saknat utrustning eller kunskap om har uppgiften skall lösas.
I våras hade jag en medlem som ville såga/fräsa upp fanerad MDF till inredningen i sitt nybygge. Bitarna var 2,4m men jag gjorde ett undantag. Under arbetets gång frågad jag varför dom inte anlitade en finsnickare. Dom hade provat två men det dom levererade höll inte alls måttet. Väldigt missnöjda med bägges insats. Många blanka fina lådor med maskiner och verktyg men tydligen tomt på erfarenhet och om maskinernas kapacitet. Fick erbjudande om att göra mer jobb åt dom men jag avböjde. Bedriver ingen ekonomisk verksamhet med min verkstad förutom utgifter. Ville gärna ha kontaktuppgifter till bra finsnickare men tyvärr kunde jag inte hjälpa dom med det för jag har inte dom kontakterna.
Jag tror att det finns en stor marknad för en finsnickare som verkligen vill leverera till sina kunder. I början blir det säkert tufft men efter ett antal mycket nöjda kunder lär ringarna sprida sig på vattnet och uppdragsboken blir fulltecknad.
Det är bara att börja med rätt inställning! Lycka till! 👍
Dag
Tack för ett bra svar!
Självklart finns det många aspekter att se till, inriktningar, skicklighet, till vilka man riktar sig osv osv.
Många tänker nog inte att det ens finns finsnickare utan man vänder sig till byggnadssnickare som gör lite allt möjligt.
Vi tillverkar också en del, men det blir inte så bra, med den maskinpark vi använder, mot att använda riktiga grejer.
Inställningen har jag redan hittat, nu är det bara allt resterande som skall lösas!
Tack igen!
 
  • Gilla
Atrium40 och 1 till
  • Laddar…
Hej Robert

Det är sannerligen en svår fråga du ställer och jag hittar inga enkla svar eftersom det är så många faktorer som spelar in. Därav blir det svar som jag ger dig lika komplext — sorry.

Din bakgrund är positiv, du är uppenbarligen händig och van vid att hantera verktyg och maskiner men det är STOR skillnad på bygg- respektive finsnickeri. Vilket jag tror att du inser.

Toleranser, finish, utförande, kvalitetskrav med mera är på en annan nivå. Förutom att ens egen kompetens, erfarenheter och färdigheter måste vara de rätta ska man också förfoga över en verkstad där maskiner, verktyg och mätutrustning med mera har den precision som krävs. Inte omöjligt att åstadkomma på något vis även i ett mindre format men kostar naturligtvis och kräver en form av kompetens i sig för att skapa.

Arbetsmarknadsrapporter har de senaste åren flaggat upp för att det kommer att bli märkbara pensionsavgångar när det gäller möbel-/finsnickare; det är en bransch som utgörs av många seniora individer. Bra för dig ur ett bristperspektiv.
Nackdelen är att det är inte bara att trampa fram och försöka erövra ett utrymme som blivit ledigt.

Att ragga nya kunder är kostsamt, återkommande kunder är oändligt mera lönsamt så försäljning, nätverkande och marknadsföring vid en nystart blir helt avgörande för utvecklingen.
Återigen blir kvalitet i alla avseenden helt avgörande för hur det kommer att gå — ”man är aldrig bättre än sitt senaste jobb” och det rykte man bygger upp är av högsta vikt.

För att det här inte ska bli en novell ska jag nog summera eller sammanfatta lite:

Vill du — satsa! Varför skulle inte du kunna lyckas.

Och här kommer ett oombett råd: Börja med att försöka få en anställning på ett finsnickeri.
Det hjälper dig med att göra övergången till det du funderar på plus att det ger dig en inblick i branschens villkor.

Lycka till och rapportera gärna om framtida utveckling!
//Ronnie
 
P Pysslarn skrev:
Hej Robert

Det är sannerligen en svår fråga du ställer och jag hittar inga enkla svar eftersom det är så många faktorer som spelar in. Därav blir det svar som jag ger dig lika komplext — sorry.

Din bakgrund är positiv, du är uppenbarligen händig och van vid att hantera verktyg och maskiner men det är STOR skillnad på bygg- respektive finsnickeri. Vilket jag tror att du inser.

Toleranser, finish, utförande, kvalitetskrav med mera är på en annan nivå. Förutom att ens egen kompetens, erfarenheter och färdigheter måste vara de rätta ska man också förfoga över en verkstad där maskiner, verktyg och mätutrustning med mera har den precision som krävs. Inte omöjligt att åstadkomma på något vis även i ett mindre format men kostar naturligtvis och kräver en form av kompetens i sig för att skapa.

Arbetsmarknadsrapporter har de senaste åren flaggat upp för att det kommer att bli märkbara pensionsavgångar när det gäller möbel-/finsnickare; det är en bransch som utgörs av många seniora individer. Bra för dig ur ett bristperspektiv.
Nackdelen är att det är inte bara att trampa fram och försöka erövra ett utrymme som blivit ledigt.

Att ragga nya kunder är kostsamt, återkommande kunder är oändligt mera lönsamt så försäljning, nätverkande och marknadsföring vid en nystart blir helt avgörande för utvecklingen.
Återigen blir kvalitet i alla avseenden helt avgörande för hur det kommer att gå — ”man är aldrig bättre än sitt senaste jobb” och det rykte man bygger upp är av högsta vikt.

För att det här inte ska bli en novell ska jag nog summera eller sammanfatta lite:

Vill du — satsa! Varför skulle inte du kunna lyckas.

Och här kommer ett oombett råd: Börja med att försöka få en anställning på ett finsnickeri.
Det hjälper dig med att göra övergången till det du funderar på plus att det ger dig en inblick i branschens villkor.

Lycka till och rapportera gärna om framtida utveckling!
//Ronnie
Tack Ronnie! Alla svar är av intresse och ju fler aspekter som kommer med ju bättre.
Jag går redan i planerna med att just försöka få en anställning som typ lärling hos en herre som är i pensionsåldern redan och eventuellt kunna få ta över hans snickeri i framtiden. OM såklart han ser att potentialen finns. Precis som han gjorde när han startade. Eventuellt hoppa på en finsnickar-utbildning i andra hand, eller leta på ett annat snickeri. Jag tror dock mer på att lära sig på plats än på utbildning :)
Som sagt har jag varit nyfiken på hur just återväxten inom yrket ser ut och om efterfrågan finns hos Er som arbetar,arbetat som det.

Men jättetacksam för all feedback!
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Precis som med dom flesta yrken så finns det alltid jobb för den som är duktig. Då sprider det sig som ringar på vattnet.

Branschen som möbelsnickare/finsnickare i Sverige som anställd arbetare ser desto tuffare ut.
 
L Liljeros skrev:
Precis som med dom flesta yrken så finns det alltid jobb för den som är duktig. Då sprider det sig som ringar på vattnet.

Branschen som möbelsnickare/finsnickare i Sverige som anställd arbetare ser desto tuffare ut.
Tack för svar!
Okej det är bra att veta!
Anställning är inte det jag strävar efter i första hand, mer än under upplärningsperiod.
Jag har insett att jag ska inte vara anställd om jag ska fortsätta mitt yrkesliv 😆
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Är det med finsnickeri att bygga platsbyggda lösningar och inredningsdetaljer du tänker? Tänker att du då kanske får vara beredd på att göra en del mer tradionellt snickeri för att bygga en kundkrets men successivt nischa mot dom rena inredningsjobben.

Du bör nog dock inte vara främmande för att göra annat också såsom rivning och uppbyggnad av rumsbilder.
 
L Liljeros skrev:
Är det med finsnickeri att bygga platsbyggda lösningar och inredningsdetaljer du tänker? Tänker att du då kanske får vara beredd på att göra en del mer tradionellt snickeri för att bygga en kundkrets men successivt nischa mot dom rena inredningsjobben.

Du bör nog dock inte vara främmande för att göra annat också såsom rivning och uppbyggnad av rumsbilder.
Jag är inne på att börja mer åt sånt, där jag kan kombinera dom båda yrken under tiden jag lär mig mer och mer och eventuellt mer möbler och sådant vad tiden lider.
Absolut! I början får jag ta åt mig allt jag kan och klarar av. Jobba är jag inte rädd för när det är något jag gillar att hålla på med :)
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
R Robbanersson skrev:
Jag är inne på att börja mer åt sånt, där jag kan kombinera dom båda yrken under tiden jag lär mig mer och mer och eventuellt mer möbler och sådant vad tiden lider.
Absolut! I början får jag ta åt mig allt jag kan och klarar av. Jobba är jag inte rädd för när det är något jag gillar att hålla på med :)
Jag skulle säga att det är en väldigt smal nisch att tillverka möbler på beställning. Dels behövs ett väldigt välutrustat snickeri men framförallt så är kundkretsen väldigt smal. Som ensam/mindre företag är det också svårt att vara med och räkna på tex receptionsdiskar och dylika snickeribyggda lösningar.

Jag tror en rimlig ingång är tex platsbyggda garderober/kök osv där man kan jobba ganska mycket med skivmaterial och liknande som finns att få tag på hos tex Fredricsons eller Ceos. Att kunna fanera själv eller ha tillgång till en lackbox blir för komplext. Denna typ av jobb finns det också en kundkrets för i framförallt storstadsregionerna som man kan bygga en kundbas baserat på till viss del rekommendationer.
 
  • Gilla
Robbanersson och 1 till
  • Laddar…
Jag vet om två personer som driver finsnickeri. Den ena är väldigt inriktad på restauranginredningar och liknande. Den andra tror jag gör lite mer blandade mindre jobb.

Båda gör det som egenföretagare och kombinerar det med tjänster inom bygg. Eftersom du är byggnadssnickare är det kanske den vägen du också ska gå.
 
  • Gilla
Robbanersson
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jag skulle säga att det är en väldigt smal nisch att tillverka möbler på beställning. Dels behövs ett väldigt välutrustat snickeri men framförallt så är kundkretsen väldigt smal. Som ensam/mindre företag är det också svårt att vara med och räkna på tex receptionsdiskar och dylika snickeribyggda lösningar.

Jag tror en rimlig ingång är tex platsbyggda garderober/kök osv där man kan jobba ganska mycket med skivmaterial och liknande som finns att få tag på hos tex Fredricsons eller Ceos. Att kunna fanera själv eller ha tillgång till en lackbox blir för komplext. Denna typ av jobb finns det också en kundkrets för i framförallt storstadsregionerna som man kan bygga en kundbas baserat på till viss del rekommendationer.
Ja det är lite den inriktningen jag är inne på från start, det är tänkt som en ”livstidsprojekt” så det kommer, och får ta den tid det tar helt enkelt. Det är inget jag tänker hasta fram :)

Men det är himla intressant och kul att höra Era tankar och synpunkter och än så verkar det mesta ändå positivt bara man går in med rätt inställning såklart!
Vet ni om det är mycket ”yngre” som vill ta sig in i branschen eller är det främst äldre generationer som håller på än?
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Min bedömning är att det finns en hel del unga som är mycket intresserade av att jobba med finsnickeri samtidigt som det verkar som att utbildningar på området försvinner. En snabb analys är ju att det är för få som vill utbilda sig om man bara tittar på ”tillgång och efterfrågan” men jag tror inte att det är så enkelt.
Statliga och kommunala utbildningar har blivit allt mer marknadsmässiga och man satsar i större grad på att utbilda inom så kallade ”bristyrken” och privata utbildningar tittar enbart på efterfrågan och lönsamhet.

Jag inbillar mig att det kommer att finnas plats för ännu ett litet snickeri på marknaden mest hela tiden men för att överleva måste man ha en ”smör och bröd-verksamhet”, till exempel produktion/renovering av fönster och dörrar, köksrenovering med mera som man lever på och allt annat är bonus. Om man nu inte lyckas etablera sig i folks medvetande som ”den där snickaren som är överjävligt bra på just det där” och drar in massor med uppdrag på ”just det där”.

Men åter till frågan: jag tror egentligen att det finns massor med unga som inte vill ha ett kontorsjobb och snickeri skulle kunna vara av intresse för många av dem. Hur många som tänker just snickeri är ju kolossalt osäkert och dessutom är utbildningsmöjligheterna begränsade.
Vilket rimligtvis utmynnar i ett — vet inte…

Vet ett snickeri som tar sig an praktikanter och lärlingar kontinuerligt och verkar ha ett ständigt inflöde — även från utlandet — men det handlar ju om redan frälsta så att säga.

Det man kan säga är väl att om finsnickare blir ett bristyrke och marknaden upplever ett behov kommer antalet utbildningar att öka igen. Och att oavsett vilken bransch man vill ge sig in i så kommer man alltid att vara utsatt för konkurrens, från såväl yngre som äldre, billigare eller dyrare samt bättre och sämre. That’s life…

Tror att @Daniel_N har både bättre och mer relevanta insikter i frågan; vi får se om han har tid med ett inspel…

//Ronnie
 
  • Gilla
Robbanersson och 1 till
  • Laddar…
R Robbanersson skrev:
Ja det är lite den inriktningen jag är inne på från start, det är tänkt som en ”livstidsprojekt” så det kommer, och får ta den tid det tar helt enkelt. Det är inget jag tänker hasta fram :)

Men det är himla intressant och kul att höra Era tankar och synpunkter och än så verkar det mesta ändå positivt bara man går in med rätt inställning såklart!
Vet ni om det är mycket ”yngre” som vill ta sig in i branschen eller är det främst äldre generationer som håller på än?
Många byggare man pratar med säger att det är extremt tufft med återväxten inom bygg. Skulle säga att den stora majoriteten av byggarbetet i storstadsregionerna från Gävle och söderut utförs av antingen hitrest personal eller arbetare utan att vara skolade byggarbetare. Detta bidrar till att pressa ner debiteringarna men vill ändå men att det finns en marknad för ”premiumtjänster” för dom som är skickliga.

Inom tekniska installationer är det mer lokal personal.
 
  • Gilla
Robbanersson
  • Laddar…
Kul att du vill snickra!

Jag driver sen 15 år finsnickeri. Vi gör möbel, inredning, fönster, dörrar, specialsnickerier. Från svarade detaljer till handhyvlat till fanerat till lagning av trasiga fönsterbågar. Jag har två anställda möbelsnickare (båda tidigare lärlingar), en lärling samt en gymnasiepraktikant.

Jag jobbar i det närmaste alltid. Men det känns sällan som ett jobb. Men så har det tagit lång tid att jobba in sig.

Jag startade från scratch. Ingen utbildning, ingen tidigare anställning, bara starta företag. Jag hade såklart snickrat mycket på fritiden innan.

Skulle jag kunnat göra om idag hade jag försökt komma in som lärling (svårt, om snickerierna vill ta in lärlingar så vill man generellt att de redan har gått i finsnickeriskola). Men med rätt personliga egenskaper kan det gå.

Jag pratar lite mer om det här: https://open.spotify.com/episode/58xIKyhji83AtgHKO7gchf
 
  • Gilla
  • Älska
Cottus och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.