Gamla möbelhjul av gummi (konstgummi?) bryts ner med åldern.
De styvnar och blir sköra, bryts ner och spricker.

Fråga: Finns det något sätt att förhindra eller sakta ner nedbrytningen?

Applicera någon slags olja? Arbeta in något slags lim? Eller?

• Gammalt hjul av konstgummi med sprickor och ålderskrackeleringar, fäst vid en metallbeslag och ett trähandtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet gummihjul på möbel, torrt och sprucket, fäst vid metallfäste och trädel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Glycerol är ett knep för att mjuka upp gummi som blivit stelt. Men det ser kanske lite för sent ut för de där hjulen.

Demmpa Demmpa skrev:
Byta hjulen eller gummiringen?

[länk]

[länk]
Tja, jag tänkte på underhåll av själva "gummidäcket", som då skulle vara ett exempel på en försiktig renovering.

Om gummit har gått bortom det som är möjligt att fräscha upp, så kanske det enda återstående alternativet är att byta hela hjulsystemet. Yttre diameter på "gummidäcken" är cirka 80 mm, så det skulle kunna gå att ersätta med det som finns i dagens utbud ... tevagnshjul 75 mm (även om dessa dagens hjul har svart "gummi").

Bästa svaret

Rickard.
Gummi är hopplöst, i princip omöjligt att förnya eller underhålla utan det enda stora man kan göra att att skydda mot UV och sånt som får det att åldras snabbare. Det går helt enkelt inte att "stoppa tillbaka" mjukgörare i gummi, det hade varit en enorm miljövinst om det gick men tyvärr inte.

• Gilla
redsky
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Gummi är hopplöst, i princip omöjligt att förnya eller underhålla utan det enda stora man kan göra att att skydda mot UV och sånt som får det att åldras snabbare. Det går helt enkelt inte att "stoppa tillbaka" mjukgörare i gummi, det hade varit en enorm miljövinst om det gick men tyvärr inte.
Hej
Någonting händer med gummit när det får ligga i en blandning av T-sprit och Glycerin.
Det kanske mer är en rengöring, men mjukare blir det.
Nu pratar jag om gummidetaljer till mina bilar, torrspruckna hjul är garanterat körda.
/W

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Någonting händer med gummit när det får ligga i en blandning av T-sprit och Glycerin.
Det kanske mer är en rengöring, men mjukare blir det.
Nu pratar jag om gummidetaljer till mina bilar, torrspruckna hjul är garanterat körda.
/W
Det är väl samma knep som man hört för gummistövlar, :thinking:
Det känns helt orimligt att det knepet skulle leva vidare om det inte funkade alls men vi säger såhär jag skulle bli förvånad om det generellt fungerade på all mjuk konstgummi/ och plast. Jag tror nyckeln är att det man (jag) kallar gummi oftast inte ens är gummi.

Vi har nån tråd där någon smörjde in bildäck med matolja helt övertygad om att dom blev förnyade så kanske det bara är bluff från brancherna 😉

Redigerat:
En favorit att fastna på i flödet är My Mechanic's restaurerings-videos.

Han åtgärdade ett liknande problem genom att gjuta nya.
Kolla ungefär 10 minuter in.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.