Möbelsnickeri
xibeca: Förstår inte riktigt vad du menar men för att snabbt och enkelt komma fram till hälften är att ta en spillbit i samma tjocklek och sen såga/fräsa ena sidan och sen vända på biten och såga/fräsa.Justera såg/fräshöjden. Upprepa tills snitten möter varandra. Använder själv kap/gersågen till detta och blir bra varje gång. Hoppas det var till nån hjälp. Lycka till!
GSM-Peter: Hej Har hjälpt min kompis som byggde modeller i epoxi. Han vill ha maximalt starkt laminat och pressade ut all luft med: Påse gjord av tjock byggplast och förpackningstejp. Kopplade ett rör i kanten på säcken och skaffade en vatten-vakuumpump. Kebo Grave sålde dessa för typ 200:- (för länge sedan) Kopplade till en vattenkran som får spola snålt så får man nästan totalt vakuum, dvs
Bumler: Mekaniska verkstäder i största allmänhet har troligen vad du söker.
Manberg: [citat] Tack för det, kanonsvar! Bra med länkar med! Så det är på theofils man ska kolla om man ska hitta lite udda saker? Om Hemmakatten hade lust att ta kort på sitt bord så skulle jag uppskatta det, själv har jag inte möjlighet att se på något "irl"
möbellotta: S.k. möbeltorrt virke av olika slag finns för oss som bor i Stockholmstrakten hos Erik A Nilsson Trävaror AB, i BRO www.nilssontravaror.se/ hälsningar från Möbellotta
Mr Handyman: Fästena på Ikeas Lack är av riktigt dålig kvalitet, och hela konstruktionen är dålig, så det verkar nog smartare att gå på nåt i stil med vad bigsnucke förordar om du inte vill svetsa ihop ett snyggt fackverk och trä på ett trähölje.
Mr Handyman: Om bordet är lackat nu finns det en stor risk att lacken ligger olika djupt, vanligt med ekträ som har grov struktur, och att man alltså inte får bort all lack, så att en vanlig bets inte sugs in eller sugs in lika mycket i ytan. En lösningsmedelsbaserad bets eller lackbets tror jag är ett säkrare kort. Även en hårdvaxolja från t.ex. Osmo tror jag ger större chans till lyckat
petersk: Efter att ha inspererat och imponeras av "geschwint" ledstång (http://www.byggahus.se/forum/moebelsnickeri/104659-trappraecke-laminerat-och-format-efter-vangstycke-3.html) så tänikte jag fixa en själv. I mitt fall är dock ledstången helt rak varför jag i princip skull kunna fräsa min form från en massivt stycke. Jag är dock rädd att ett masivt stycke skulle kunna virda sig. Måste jag
Tokv41: Nu är den klar och det passade perfekt med Ikeas stänger.. Tackför tipset!!
h-man: Tackar! Jo, kan hålla med om att den ser lite låg och djup ut...
snickarfrasse: [citat] Kanske är så vilken tur att man inte har sådana problem så.
bigsnucke: Värm fast listen på kanten och gnugga sedan lite försiktigt med en hård kloss tills listen "svalnat fast". Det finns särskilda kantskärare att köpa om du ska göra många hyllor, annars går det bra att först skära med vass kniv. Ha den kantade sidan ner mot en träskiva. Döva hörnet med fint slippapper på kloss.
Bulldog: Hej, gjorde också en sängavel i somras. Bilden är inte den bästa, tagen med telefonen nyss. Utgick från en ritning som jag gjorde i MS Visio, kan skickas om någon vill ha. Använde hyvlade brädor utom i "panelerna" som var i råsågat, blev en schysst kontrast.
PerraKalle: Det är inte helt enkelt att få till en hylla som håller formen. Jag byggde exakt såna där för några år sedan. Snålade lite med materialet och köpte billigaste furubräderna för jag ville mest testa knektarna och fräsen. Till den vertikala delen limmade jag ihop en kapad bräda med ovänt kast (eller vad det nu heter på snickarspråk?). Hyllplanen limmade jag av stavar. Resultatet
snickarboden: Ett annat alternativ är att använda sig av färgat glas (Lacobel). Mer högblankt lär bli svårt att finna och ger en tåligare yta än lackad MDF. /Kent
Tokv41: [citat] Okej. Däremot kanske jag ändå måste ha tre lådor uppdelat på dryga två meter bänk för att toppskivan inte skall få för mycket frihäng? Med bara två lådor kommer de stående planen med en meters mellanrum vilket kanske gör att 22 mm mdf-skivan som skall vara toppskiva böjer sig...
yens: Efter 100 bra förslag kom det 101:a som inte var ett dugg fel. Jag ska rita lite bord och sedan blir det PM daniel, man kan ju bjuda på en middag eller nåt i hyra! Tack allihop för bra tips!!
ottot: Jag köpte för något år sedan formica laminat från ollez.se (som verkar ha blivit uppköpta/sammanslagna med någon annan för nu leder den till dlh.se) då kostade ett ark (3050x1300 mm) 898:- ex. moms. DLH verkar vara representerade i Hässleholm så du skulle ju kunna pröva med dom bygga_bo.
snickarfrasse: [citat] LIdköpingspåg här. Så han håller fortfarande på Klas med sågen. Jag har inte varit där än men har hört talas om honom jag får nog koppla släpet och åka dit.
snickarfrasse: Karlit MDFplus - När högsta kvalité är viktigt. Karlit kan erbjuda kundanpassade lösningar. Ett exempel på detta är MDFplus, en så kallad djupfräsningsprodukt med en densitet på 800kg/m3. http://www.karlit.se/SV/index.html
PrinsValium: Någon lyckades få en kryddfläck (har jag för mig eller om det var pollen från en blomma) på en vit laminatskiva i köket när jag bodde hos mina föräldrar. Mamma är kemist så det finna alla möjliga sorters lösningsmedel hemma. Provade lite av varje men det enda som verkligen fick bort det var aceton. Inte så snällt mot lack kan jag tänka mig dock... Det kanske går att bleka bort
Masses: hehehe... keep´em coming boyz
vem_jag: det beror på hur mörk du vill ha den. jag har testat på en liten bit bok med ett strykjärn och den blir lite mörkare. men det är svårt att få det jämt med strykjärn. så jag skulle betsa med en oljebaserad bets och sedan en hårdolja eller lack för att skydda betsen så att den inte slits ner på en gång
Mr Handyman: Nej det är sant, det ska mycket till, om de inte ligger helt parallellt på samma djupledd, då kanske, kanske nån ser det, men det är bara att bryta kanterna olika mycket så försvinner nog det mesta av det också. Kan ju också fasa av en mm på undersidan på bordet, det lär ingen heller märka.
Ropa: Eller göra det på ett ställe som tål vatten? Plasten ska väl bara skydda arbetsbänken?
phl: Är inte så sugen på att göra mer jobb än nödvändigt med sprutan då jag helst vill göra det i garaget som nu börjar bli lite väl kallt och mörkt. Funderar på att testa hur ytan blir med pensel på MDF:en, tänkte ända dra över det en vända med fint sandpapper. Lär ju ta en kväll men det kan man ju leva med. Mask på typ ;)