Möbelsnickeri
tripptrapp: Köpte spax-m (3.5x40)på fredells idag och provskruvade lite i ändträt på mdf skivan (19 mm). Fantastisk skruv, inga sprickor alls trots att jag inte förborrade (vilket man iofs inte heller skulle göra) Tack för tipset, betydligt lättare än att förstärka med vinkelräta träplugg.
importensketsig: Här är en kul variant också :) http://woodgears.ca/box_joint/jig.html - kolla videon
Mr Handyman: Varmluftspistol, infravärmare, brunsåpa, det finns flera metoder. Varmluftspistolen är nog det billigaste alternativet, men vissa menar att det är dåligt för trät. Clas Ohlson har en varmluftspistol från C/O-Tech som är helt ok.
Tossegubbe: Svårt att generalisera sådant, vissa kunder frågar efter en grovsågad obarkad yta och andra vill kunna spegla sig i skivan så det är bara din personliga smak som får avgöra. Men vill man ha det så slätt som möjligt så finns det en uppsjö av produkter du kan använda ovanpå betset som tex vax osv. Annars är det "normala" att du betsar en gång och sedan gör ett par drag med tex
Daniel_N: Men om det är så sällan - kan du då inte kasta upp en cellplastskiva eller en MDF-skiva att ha som underlag när du sågar? Då blir det ju lätt att dela skivor på det korta hållet också.
Ropa: Jag hade tänkt bygga upp med lättbetong när jag väl kommer så långt i tvättstugan. Jag såg nån beskrivning i nån tidning en gång. Det var antingen Vi i Villa eller Gör Det Själv och artikeln återfanns på nätet. Nu får jag väl skäll för vi är ju trots allt i Möbelsnickeriforumet. :o
stomneby: Lite mer med ganska bra bilder http://www.woodfinder.com/woods/woodindex.php
Ronnyh: Den där tycker jag om, men jag har svårt att hitta furu. Så här långt har jag kommit: Pinus sylvestris = Scots Pine (finns inte med) Då furu har en torrdensitet på 450-500 kg/m3 tror någon att man skulle kunna använda western red cedar (450-650kg/m3) som även den verkar vara mjuk? Eller finns furu med på listan och jag missat den?
Mr Handyman: Nu vet jag inte vilket som kostade, men jag tror du hade kommit billigare undan på annat håll.
PrinsValium: [citat] I ordning: sinkmall, sågar, stämjärn och märkkniv. Det är lätt att göra av med mycket pengar :-P Det blev en del annat smått och gott också... En riktig provkörning får vänta till nästa helg iaf när jag har tillgång till ordentlig arbetsbänk och grejer. Jag gissar att det blir en bra märkkniv av ett stämjärn. Kanske att man får fila lite på skaftet så man får ett
Pagno: Nylonplugg är bäst i vägg... Expandern är mera anpassad för golv,den lossnar i väggen eftersom den inte har någonting som "dämpar" vibrationer... Lät lite spännande;) "byggare"
aje99: Jag brukar också mäta diagonalerna och tycker det är väldigt smidigt, ibland blandar jag in Pythagoras också om det är lite större mått på det jag bygger eller snickrar. Till smålådor och ramar har Rockler en smidig lösning....
toman: Jag har inte heller någon tappsläde utan jag använde spillbitar som jag tvingade fast bredvid min korta bit som skulle ha kontraprofil. Med andra ord så gjorde jag biten "bredare än den egentligen var". //Egentligen var biten inte kort ännu, jag hade tagit till den så att jag skulle kunna fräsa den inre långsidan med full stabilitet i biten. Jag hade nämligen upptäckt att om jag
karin_h: Nu tänker jag sticka ut hakan: Måla INTE om det! Troligen är det målat med linoljefärg och det ser ut att finnas fint slitage på dörren. Tror detta har suttit uppe på väggen så att hyllan undertill har kommit i "bänkhöjd" Är ni flinka i fingrarna kan ni kanske göra något liknande och ha som underskåp?
gwyrlim: Kursen ska gå här i Umeå i November och då kommer den att kosta 1850kr. Om det skiljer beroende på var den hålls i landet vet jag inte.
frufridell: ktm250: ja, det var den klart bästa idén hittills. Ska kolla om de har det på "brägårn". JanneL: ja, det var den klart roligaste idén, frågan är bara hur många sådana det finns?! Bowlingklot..... :D :D :D
mattiaswahlberg: Fräckt bord! Sjäälv håller jag på att klura på ett bord till en hörnsoffa... Superelips (kvirkel) eller kanske ett "trekantigt" men med rund hörn... Jag kanske gör en egen tråd tids nog. Kul att se andras projekt och speciellt ditt med en kul och annorlunda design.
talang: På Grizzly.com finns en workshop-planner. Färdiga maskiner som med "drag and drop" flyttas runt. En nackdel är att allt är i fot och tum. Men ett excel-ark med lite tabeller så funkar det. Går att spara ner flera olika layouter på samma skiss. Mkt fiffigt om man vill jämföra olika skisser. http://grizzly.com/workshopplanner.aspx
Mr Handyman: Kan det möjligen vara så att den är målad med en tät plastfärg? Sprickorna släpper in fukt och sen kommer den inte ut som den ska? Angående sittbrädorna har jag ingen aning. Om de gör bänkar fortfarande kan de säkert säga var du köper brädor.
de.zoega: Jag har kommit över ett gammalt Carl Malmstenbord. Det är en aning slitet och vanvårdat. Tidigare ägare har målat om det med något som i först ögonkastet set ut som okej, men som troligen är vanlig lackfärg. Jag tror inte att bordet har ett särskilt stort ekonomiskt värde, så jag vill restaurera det själv. Det jag behöver göra är att reparera där flisor gått ur och där träet
phl: Om du inte hittar krokar i barnstorlek tycker jag det låter som att det är dags att shoppa loss på lite billiga barngalgar i trä och norpa kroken från.
bygga_bo: [citat] 1) Samma som du. Lamellträ = limfog + ett eller två lager fanér på varje sida (när man lägger två lager fanér lägger man dem med korsade fibrer). Sen finns det mer eller mindre fyndiga namn för andra kombinationer, tex spånlamell = limfog + spånskiva. 2) Samma igen - jag håller med om att lamellträ generellt sett är att föredra till hyllplan. Men... jag dissar inte MDF och
Thomas59: [citat] Japp, det är mellanmodellen. 105:an har en dammsugarliknande kompressor som står på golvet och en lite längre slang till skillnad från 65:an där man hänger, den lilla, kompressorn i en rem på axeln. 105:an har också reglerbart "spruttryck" (?) vilket 65:an saknar. Tänkte måla lite fasad så "axelmodellen" verkade bäst då man bara behöver en lång skarvsladd. Vi får se hur