U
Har kommit över lite Mahogny, 7st ca30x40x900 grovsågade bitar. Bitarna har legat på en vind i 14år och skulle kastas på tippen men räddades i sista sekunden. Det är ju inga enorma mängder men det borde kunna bli något.

Förslag på projekt mottages gärna

Med den höjden på dem skulle de kunna vara kontrasterande bitar i ett sideboard i något ljusare träslag, typ lönn eller björk, om du är sugen på något större projekt. Annars är ju svarvning kul.

Det är galet skoj att svarva... Det blir så fint så enkelt =) Fast är inte mahogany ganska så mjukt? Är det ens lämpligt att svarva? Mitt intryck av mahogany är att det skulle "flisa" sig en del. Jag ska väl kanske inte säga så mycket som håller på och svarvar i ek. Det är väl kanske inte det enklaste det heller... Pepparkvarnar utsätts nog allmänt för en hel del åverkan. Så ett träslag med hård yta är nog iaf att föredra. Bara mina tankar om ämnet. Funderar för övrigt på att kanske göra ett "byggreportage" i samband med nästa kvarn.

Jag har aldrig svarvat i mahogany heller, men det brukar säljas så kallade "turning blanks" i mahogany på de amerikanska sidorna, så jag misstänker att det går i alla fall.

U
Tack för alla svar. Ärvde en svarv för ca ett år sedan men har inte fått tummen ur att starta igång den ännu, mest pga av platsbrist. Tyckte verksta´n skulle räcka fint när vi flyttade in men nu önskar jag att den var dubbelt så stor. har inte svarvat sedan träslöjden i skolan så det får nog bli lite träning innan det blir seriösa projekt. Lutar åt att jag skall försöka få till en bricka med en liten sarg om jag inte kommer på något annat innan det blir dags.

Bitarna skulle ju kunna räcka till ett litet bord att ställa drinken på i sommar, förutsatt att du har någon passande däcksstol att ligga och sippa drinken i...
I alla fall om du har något annat du kan använda till benen så skulle du ju kunna få ut en bordsyta i ca 450x450 då får du ju plats med en skål nötter och ett ex av fine woodworking också...

Hemmakatten
Tvålkopp eller liten korg/låda att lägga gästhanddukar i. Snygg kroklist att hänga i hallen eller badrummet (med krokar i metall på). Tavellist att sätta på väggen och ställa tavlor på, eller likadan list att ställa kokböcker på i köket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.