Möbelsnickeri
emelse: jo, jag förstod detta...tyvärr alldeles för sent. men nu är det nya bygget nästan klart, fattas bara en kantlist som vi skall åka och titta efter nu om en stund :). bilder kommer!
Hemmakatten: Tvålkopp eller liten korg/låda att lägga gästhanddukar i. Snygg kroklist att hänga i hallen eller badrummet (med krokar i metall på). Tavellist att sätta på väggen och ställa tavlor på, eller likadan list att ställa kokböcker på i köket.
CarlMagnus: Är det inte sån här då? http://www.fredricsons.com/Contents.asp?id=656
Mr Handyman: Instämmer fullständigt med Patrick E. Vi har såna köksluckor med bölder på. Otroligt jobb att få dem ok igen för målning. MDF är ett konstigt material, fast rätt roligt att jobba med.
Mats Bengtsson: [citat] Vad hittade du för dimensioner med bra pris, och var? Låter som entum gånger 6 tum eller så? --- Mats ---
PrinsValium: Limningen verkar ha gått bra. Klumpen är lite skev fortfarande men det syns nog inte så mycket på slutresultatet =) Jag kom på en ny och eventuellt smartare metod idag. Först sågade jag av den biten som ska bli knoppen. Sedan borrade jag en liten bit 42mm-hål i botten och sedan en liten bit till med 25mm-hål. Såpass lite att dubben på svarven fortfarande når in. I andra änden gjorde
Mats Bengtsson: [citat] Jo, MDF är dåligt på bärförmåga per egen vikt, så det säckar mer än det mesta. Men i fallet med bänken har du tre tvärsidor, och 50 cm långa hyllor MDF mellan sidorna. Om man antar att där bak finns en masonit eller annat limmat på ramen inklusive tvärstaget, så har man en rätt sidostabil konstruktion. Förutsätter att horisontahyllorna är limmade i sidobalkarna så att
MÅLLGAN: OM man kan köpa laminat längre vet jag inte (förr kunde man det) Om det går så bör det vara ett hårt laminat som gamla perstorpsskivan. När det gäller limningen så gör man så här lägger på ett lager med kontaktlim på bägge delarna låter det torka lite men inte så mycket att det inte fortfarande klibbar lite, sen tar man ett lite större papper (typ skydspapper) och lägger det
ollo99: Jag brukar handla av http://www.interwood.se , de har stort utbud och är bäst i Göteborg. Kolla även upp Björlanda Trä, de hade ek tidigare iallafall. De är lite billigare, men det är längesen jag handlade av dem.
Sezzi: Hej, Tänkte snickra till ett lite snyggare Go-spel själv, vilket består av en (ideellt sett) stor "kub", samt fötter. Alltså inget projekt på massiv skala, men ville undersöka hur jag kan göra. Nu är detta ingen "möbel" så att säga, men visste inte riktigt vilken forumdel jag skulle använda. Lite fel blev det i min post också, inte en kub behövs, utan snarare en höjd på kanske
bygga_bo: [citat] Nej, det har du förstås rätt i. Jag kände bara att kommentaren kanske var lite dryg ;) När det gäller royaltyn så avser den enligt sidan du länkar till "licenstillverkning och marknadsföring". Jag kan inte se varför man skulle behöva betala royalty för en design som inte längre är mönsterskyddad, så I praktiken betalar man en licenskostnad för att få använda varumärket
Larsa: Nu har jag beställt från Ölands byggnadsvård. Jag rapporterar resultatet senare...
Mr Handyman: Egentligen tror jag att problemet med skivornas rörlighet förvärras av att man gerar skarven, men är osäker på det. Det lär vara svårt att få ihop det snyggt från början dessutom, men kanske ändå väl värt ett försök.
Hawkai: Troligen på de flesta byggmarknader. Köpte nån valnötsliknande kantlist på bauhaus som man värmer fast med strykjärnet.
Pucco: Japp. Ingår. Jag har själv moddat lådor till ett gammalt kök med något smalare hål och kapat 10mm på bredden. Fästena passar dock bara i orginal-lådsidorna av metall. Jag fick kapa bottenskivan och skruva på ena sdan samt klippa lite plåt i bakstycket. Edit: Mjukstängning ingår bara i vissa lådkit. Vanligaste fulldjupslådor får man köpa till dom.
xibeca: Förstår inte riktigt vad du menar men för att snabbt och enkelt komma fram till hälften är att ta en spillbit i samma tjocklek och sen såga/fräsa ena sidan och sen vända på biten och såga/fräsa.Justera såg/fräshöjden. Upprepa tills snitten möter varandra. Använder själv kap/gersågen till detta och blir bra varje gång. Hoppas det var till nån hjälp. Lycka till!
GSM-Peter: Hej Har hjälpt min kompis som byggde modeller i epoxi. Han vill ha maximalt starkt laminat och pressade ut all luft med: Påse gjord av tjock byggplast och förpackningstejp. Kopplade ett rör i kanten på säcken och skaffade en vatten-vakuumpump. Kebo Grave sålde dessa för typ 200:- (för länge sedan) Kopplade till en vattenkran som får spola snålt så får man nästan totalt vakuum, dvs
Bumler: Mekaniska verkstäder i största allmänhet har troligen vad du söker.
Manberg: [citat] Tack för det, kanonsvar! Bra med länkar med! Så det är på theofils man ska kolla om man ska hitta lite udda saker? Om Hemmakatten hade lust att ta kort på sitt bord så skulle jag uppskatta det, själv har jag inte möjlighet att se på något "irl"
möbellotta: S.k. möbeltorrt virke av olika slag finns för oss som bor i Stockholmstrakten hos Erik A Nilsson Trävaror AB, i BRO www.nilssontravaror.se/ hälsningar från Möbellotta
Mr Handyman: Fästena på Ikeas Lack är av riktigt dålig kvalitet, och hela konstruktionen är dålig, så det verkar nog smartare att gå på nåt i stil med vad bigsnucke förordar om du inte vill svetsa ihop ett snyggt fackverk och trä på ett trähölje.
Mr Handyman: Om bordet är lackat nu finns det en stor risk att lacken ligger olika djupt, vanligt med ekträ som har grov struktur, och att man alltså inte får bort all lack, så att en vanlig bets inte sugs in eller sugs in lika mycket i ytan. En lösningsmedelsbaserad bets eller lackbets tror jag är ett säkrare kort. Även en hårdvaxolja från t.ex. Osmo tror jag ger större chans till lyckat
petersk: Efter att ha inspererat och imponeras av "geschwint" ledstång (http://www.byggahus.se/forum/moebelsnickeri/104659-trappraecke-laminerat-och-format-efter-vangstycke-3.html) så tänikte jag fixa en själv. I mitt fall är dock ledstången helt rak varför jag i princip skull kunna fräsa min form från en massivt stycke. Jag är dock rädd att ett masivt stycke skulle kunna virda sig. Måste jag
Tokv41: Nu är den klar och det passade perfekt med Ikeas stänger.. Tackför tipset!!
h-man: Tackar! Jo, kan hålla med om att den ser lite låg och djup ut...
snickarfrasse: [citat] Kanske är så vilken tur att man inte har sådana problem så.