Tänkt bygga en arbetsbänk i förrådet.
Stomme av 70x45 med golvspånskiva på och sedan en laminatskiva överst.
Dock vill jag att den översta laminatskivan skall vara tunn och då går ju alla köksbänkskivor bort.
Formica har en serie som heter Compact men dom är ganska dyra.
Vet någon var man kan få tag på laminat på rulle? För att stryka på en mdf eller liknande...

Menar du kantband eller 600mm?

Varför måste den översta skivan vara tunn? Det absolut billigaste måste väl vara att köpa en köksbänk på typ bauhaus eller ikea. Det känns som det skulle vara svårt att få ett stryka-på-laminat att bli bra över en stor yta. Finns det ens? Har det inte pratats här förut om att man behöver en limpress med värme för att sätta på laminat?

En spontan tanke annars skulle kanske vara att kolla upp vad det skulle kosta att få en plåt tillskuren i rätt storlek hos ett plåtslageri. Tåligare yta än så får man nog leta efter. Inte så snällt mot verktyg alla gånger kanske. Men har man tänk sätta stämjärn i den väljer man kanske inte laminat i första hand heller. En kasserad diskbänk skulle kanske kunna göra jobbet också. Om man skär bort bockningarna i kanterna med vinkelslip och limmar på en spånskiva.

Thomas59
Tänkte själv fixa en ny arbetsbänk i hobbyrummet i garaget. Mina tankar har snarast gått i riktning STABILT underlag typ spånskiva, MDF eller plywood i dubbla lager i en ram av L-järn samt ett slitskikt typ tunn MDF eller plywood som kan bytas då det blir för slitet. Sen funderade jag på att borra/fräsa hålrader i standarddiameter i alla fall i delar av bänken för tvingar, klackar för skruvstäd etc.

Vill man ha det lite finare förstår jag tanken med laminat men det blir kanske svårt att limma det snyggt på en större yta skulle jag tro.

Har för mig att jag läst att tex laminat med Virrvarrmönster går att köpa på rulle men minns inte var jag läste det.

Kanske är smartare med MDF eller formplyfa...
Tänkte du limma det på spånskivan då?

Thomas59
I mitt fall var tanken att antingen lägga slitytan löst i "ramen" som L-järnen bildar, ev sågad i sektioner så man kan byta delar som blir nötta/skadade ELLER att möjligen fästa med dubbelhäftande tep på några ställen då man kanske vill att den ska ligga helt stilla. Tanken är ju att slitytan enkelt ska kunna bytas.

Ramen, i mitt fall är ju tänkt att bestå av L-profil i stål med basen uppåt och gerad 45 i hörnen. Arbetsbänken får då en tålig kant och iläggsskivan får ett naturligt utrymme med kant i metall längst sidan som jag tänkte kunde vara bra att ha som mothåll/underlag om jag vill vara lite våldsam:rolleyes:

Har också umgåtts med tanken att ha slitytan i sektioner i olika material. En del (stor som ett sånt där Festoolbord i MDF med hål, ev en del med ett ilägg i metall (lite tjockare plåt typ 5 mm, ev en del med 5 mm tjockt industrigummi. Beroende på vad man gör kan man ju behöva lite olika underlag. Tricket är väl att få iläggsskivorna i ungefär samma tjocklek så det blir snyggt. DET är viktigt. Kanske tom viktigare än funktionen:D.

Jag vill gärna kunna spänna fast skivor på högkant så jag lägger nog en list utanför, typ 15x95, så det blir en platt vertikal yta. Kör nog med en mdf som jag duttar lite silikon under och drar upp listen utanför. Min bänk kommer inte bli mer än 130cm lång så jag kör med ett material. Däremot var det en bra ide med olika. Behöver man dom bara ibland kan man kanske ha dem (gummimatta och plåt) lösa och lägga på en liten yta när de behövs.

Thomas59
fredrikbaveralg skrev:
Jag vill gärna kunna spänna fast skivor på högkant så jag lägger nog en list utanför, typ 15x95, så det blir en platt vertikal yta. Kör nog med en mdf som jag duttar lite silikon under och drar upp listen utanför. Min bänk kommer inte bli mer än 130cm lång så jag kör med ett material. Däremot var det en bra ide med olika. Behöver man dom bara ibland kan man kanske ha dem (gummimatta och plåt) lösa och lägga på en liten yta när de behövs.
Just det, lösa plattor var tanken i alla fall, tills jag testat att dom ligger still. Ligger dom inte still blir det dubbelhäftande.

Om du fortfarande är inne på laminat så är nog rulle enbart att glömma, för att uppnå styrka på ett laminat består den av ett antal folier följt av en lackskikt, allt laminat levereras i ark. Det som går att få fram i rulle är folie av olika typer men dessa är ju inte speciellt starka. Sen har du nästa lilla problem att få tillräcklig press på laminatet vid limningen. Lycka till med bänktilverkningen.

OM man kan köpa laminat längre vet jag inte (förr kunde man det) Om det går så bör det vara ett hårt laminat som gamla perstorpsskivan. När det gäller limningen så gör man så här lägger på ett lager med kontaktlim på bägge delarna låter det torka lite men inte så mycket att det inte fortfarande klibbar lite, sen tar man ett lite större papper (typ skydspapper) och lägger det mellan sne riktar man in det som skall limmas sen dra man bort papperet lite försiktigt vartefter man drar undan papperet så får man kolla riktningen på laminatet och jobba med att det blir så rakt som möjligt.

OBS Limmet hugger fast direkt så det är viktigt att man är noga när man limmar,men det behövs inte några pressverktyg alls, sen är det bara att såga ifrån en bit eller fräsa kanten och sedan kanta den när du sågar ett hårt laminat så bör klingan vara vass och skivan tejpad där snittet skall vara tejpad för att det inte skall flisa ur så lätt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.