6 821 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
Tips angående konstruktion av bord
Hej, jag undrar om något vet hur denna konstruktion håller ihop?
http://www.karl-andersson.se/pdf/chamfer_low_2006.pdf
Det är benen jag tänker på specifikt. Hur ska man gå tillväga om man skulle vilja försöka sig på något liknande för att det inte ska bli rangligt?
Ett mycket vackert bord för övrigt!
http://www.karl-andersson.se/pdf/chamfer_low_2006.pdf
Det är benen jag tänker på specifikt. Hur ska man gå tillväga om man skulle vilja försöka sig på något liknande för att det inte ska bli rangligt?
Ett mycket vackert bord för övrigt!
Medlem
· Västra Götaland
· 231 inlägg
Passform är väl A och O i alla dylika konstruktioner där bitar skall staga varandra. Till och med en så "enkel" konstruktion som Pilaster fungerar bara om bitarna är exakta.
Troligen går benet hela vägen upp. Hur ser sargerna ut inifrån sett? Är det bara snedställda brädor eller trekantsprofiler? Beror väl kanske på hyr mycket yta man behöver mot benet.
Troligen går benet hela vägen upp. Hur ser sargerna ut inifrån sett? Är det bara snedställda brädor eller trekantsprofiler? Beror väl kanske på hyr mycket yta man behöver mot benet.
Jag antar att det är en typ av trekantslist. Vore väl dumt annars? Sen kanske bordsbenet blir tjockare längst upp, men att det inte syns?
Men det är infästningen jag är fundersam på? Kan det tänkas vara en bult med stor bricka som går rakt uppifrån och ner? Sen döljs den av laminatet på bordskivan?(om det nu är laminat) Mest troligt inte, men jag har svårt att tro att det bara ska vara nån typ av vinkeljärn på baksidan av trekantslisterna mot benet.
Ingen som har praktisk erfarenhet eller teorier?
Men det är infästningen jag är fundersam på? Kan det tänkas vara en bult med stor bricka som går rakt uppifrån och ner? Sen döljs den av laminatet på bordskivan?(om det nu är laminat) Mest troligt inte, men jag har svårt att tro att det bara ska vara nån typ av vinkeljärn på baksidan av trekantslisterna mot benet.
Ingen som har praktisk erfarenhet eller teorier?
Vi har ett matbord som är nästan likadant, med likadan sned kant under bordet. Dock har det fyrkantiga, massiva ben. Bordet har på undersidan, osynligt, på insidan av trekantslisterna vinkeljärn. Bordsbenen måste dessutom vara limmade (tror jag).
Det är dumt att spekulera kan du inte titta på det live?
Men jag tänker att benen går upp till underkant bordsskiva.Benen är rektangulära På insidan av benet sitter det som vanligt ett skruv stift M10.http://www.theofils.se/product.aspx?prodfamid=50550050
I sargen titter det ett sargbeslag http://www.theofils.se/product.aspx?prodfamid=40650201 Sargen är masiv trekantig så vinkeln mellan bordskiva och sarg är 90 grader på insidan.
Mvh Pär H
Men jag tänker att benen går upp till underkant bordsskiva.Benen är rektangulära På insidan av benet sitter det som vanligt ett skruv stift M10.http://www.theofils.se/product.aspx?prodfamid=50550050
I sargen titter det ett sargbeslag http://www.theofils.se/product.aspx?prodfamid=40650201 Sargen är masiv trekantig så vinkeln mellan bordskiva och sarg är 90 grader på insidan.
Mvh Pär H
Tack för det, kanonsvar! Bra med länkar med! Så det är på theofils man ska kolla om man ska hitta lite udda saker? Om Hemmakatten hade lust att ta kort på sitt bord så skulle jag uppskatta det, själv har jag inte möjlighet att se på något "irl"pär h skrev:Det är dumt att spekulera kan du inte titta på det live?
Men jag tänker att benen går upp till underkant bordsskiva.Benen är rektangulära På insidan av benet sitter det som vanligt ett skruv stift M10.[länk]
I sargen titter det ett sargbeslag [länk] Sargen är masiv trekantig så vinkeln mellan bordskiva och sarg är 90 grader på insidan.
Mvh Pär H
Klicka här för att svara