2 982 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
På jakt efter virke!
Medlem
· Västra Frölunda
· 4 inlägg
Hej alla snickare och byggare, jag är på jakt efter virke i lite annorlunda mått och jag skulle behöva lite hjälp! Jag letar efter planhyvlad ek, valnöt och mahogny i dimensionerna 25*250 mm eller så nära som möjligt.
Tänkte kolla om något här vet något ställe i vårt avlånga land som säljer detta, företag eller privatperson spelar ingen roll. Gärna nära Göteborg om det går men om inte så går det bra med.
Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!
MVH/Jimmy
Tänkte kolla om något här vet något ställe i vårt avlånga land som säljer detta, företag eller privatperson spelar ingen roll. Gärna nära Göteborg om det går men om inte så går det bra med.
Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!
MVH/Jimmy
Nu vet jag inte vad du ska göra men det låter ju som att du "vill" att någon klyver ner en ekbänkskiva åt dig i rätt dimension. Att ta fram en egen dimension direkt från sågen tror jag blir både svårt och dyrt.
Precis vad jag menade, eftersom jag tror det är svårt att hitta 25x250 homogent.
Men eftersom jag inte vet vad han ska göra så kanske det är ett dåligt förslag.
Men eftersom jag inte vet vad han ska göra så kanske det är ett dåligt förslag.
Råkade nyss hitta detta, Nyhamns Såg och Båtbyggeri
De verkar ha mycket fint trä. Kolla bordet, bara. Inga priser utsatta, dock.
De verkar ha mycket fint trä. Kolla bordet, bara. Inga priser utsatta, dock.
Planyvlad ek 22mm tjock finns ju i bygghandeln dock 145mm som bredast.
Jag limmar ofta ihop två eller fler för att få bredden jag önskar.
Pusslar man bara lite med ådringen i virket blir det nästan osynligt att det är ihoplimmade.
Jag limmar ofta ihop två eller fler för att få bredden jag önskar.
Pusslar man bara lite med ådringen i virket blir det nästan osynligt att det är ihoplimmade.
Medlem
· Västra Frölunda
· 4 inlägg
Ojoj, tack för alla svar ledsen dock att jag var lite otydlig vad gäller användningsområdet. Jag ska bygga ett bord och ja jag har kollat abi trä men om jag vill ha mahogny i rätt dimension måste jag köpa en kubikmeter obehandlat trä och det skulle dem ha 37200 kr för...haha ja det är lite för dyrt =). Och stavlimmat har jag fundeerat på men det sabbar ursprungsplanen och bilden i huvudet som jag redan har av bordet men det tål att funderas lite mer på. Va gäller att limma själv för att få ut önskad dimension så kanske det är den billigaste lösningen.
Tack för alla svar och om ni kommer på något mer så tveka inte.
MVH/ Jimmy
Tack för alla svar och om ni kommer på något mer så tveka inte.
MVH/ Jimmy
Klicka här för att svara