Möbelsnickeri
karin_h: Nu tänker jag sticka ut hakan: Måla INTE om det! Troligen är det målat med linoljefärg och det ser ut att finnas fint slitage på dörren. Tror detta har suttit uppe på väggen så att hyllan undertill har kommit i "bänkhöjd" Är ni flinka i fingrarna kan ni kanske göra något liknande och ha som underskåp?
gwyrlim: Kursen ska gå här i Umeå i November och då kommer den att kosta 1850kr. Om det skiljer beroende på var den hålls i landet vet jag inte.
frufridell: ktm250: ja, det var den klart bästa idén hittills. Ska kolla om de har det på "brägårn". JanneL: ja, det var den klart roligaste idén, frågan är bara hur många sådana det finns?! Bowlingklot..... :D :D :D
mattiaswahlberg: Fräckt bord! Sjäälv håller jag på att klura på ett bord till en hörnsoffa... Superelips (kvirkel) eller kanske ett "trekantigt" men med rund hörn... Jag kanske gör en egen tråd tids nog. Kul att se andras projekt och speciellt ditt med en kul och annorlunda design.
talang: På Grizzly.com finns en workshop-planner. Färdiga maskiner som med "drag and drop" flyttas runt. En nackdel är att allt är i fot och tum. Men ett excel-ark med lite tabeller så funkar det. Går att spara ner flera olika layouter på samma skiss. Mkt fiffigt om man vill jämföra olika skisser. http://grizzly.com/workshopplanner.aspx
Mr Handyman: Kan det möjligen vara så att den är målad med en tät plastfärg? Sprickorna släpper in fukt och sen kommer den inte ut som den ska? Angående sittbrädorna har jag ingen aning. Om de gör bänkar fortfarande kan de säkert säga var du köper brädor.
de.zoega: Jag har kommit över ett gammalt Carl Malmstenbord. Det är en aning slitet och vanvårdat. Tidigare ägare har målat om det med något som i först ögonkastet set ut som okej, men som troligen är vanlig lackfärg. Jag tror inte att bordet har ett särskilt stort ekonomiskt värde, så jag vill restaurera det själv. Det jag behöver göra är att reparera där flisor gått ur och där träet
phl: Om du inte hittar krokar i barnstorlek tycker jag det låter som att det är dags att shoppa loss på lite billiga barngalgar i trä och norpa kroken från.
bygga_bo: [citat] 1) Samma som du. Lamellträ = limfog + ett eller två lager fanér på varje sida (när man lägger två lager fanér lägger man dem med korsade fibrer). Sen finns det mer eller mindre fyndiga namn för andra kombinationer, tex spånlamell = limfog + spånskiva. 2) Samma igen - jag håller med om att lamellträ generellt sett är att föredra till hyllplan. Men... jag dissar inte MDF och
Thomas59: [citat] Japp, det är mellanmodellen. 105:an har en dammsugarliknande kompressor som står på golvet och en lite längre slang till skillnad från 65:an där man hänger, den lilla, kompressorn i en rem på axeln. 105:an har också reglerbart "spruttryck" (?) vilket 65:an saknar. Tänkte måla lite fasad så "axelmodellen" verkade bäst då man bara behöver en lång skarvsladd. Vi får se hur
Lasse B: Du gör som du vill med din rokokostol men ska du göra jobbet led lite klass så ska du använda lin tagel och ett tyg med tidstypiskt mönster Sittkomforten med naturmaterial är oslagbart jämfört med skumplast/-gummi
CCPusher: Det beror helt och hållet på avståndet mellan benen/ståndarna mellan hyllplanen. 10 och 12 skulle jag dock säga går bort direkt pga att det är för klent, börja titta från 16 och uppåt. Du har ingen skiss vi skulle kunna titta på? Blir lättare att ge råd då... :)
femer: Förresten, i #3 ingår en liten aluminiumbit som jag fräste ut för att ordna med en hållare som håller sladdarna till plankan parallellt. Men det kan jag beskriva mer på begäran, upphängningen löser man nog alltid själv på ett eller annat sätt. //D
geschwint: LeeValley givetvis, följ bengts länk till "Shelf Hardware" -> "Shelf Supports/Sleeves". Där har du något som heter "Pilaster Strips". Inte direkt i mässing men rätt ok. Finns ett bra reportage i mars/april numret 2007 av Fine Woodworking som avhandlar det mesta om hur hyllor kan fästas eller bäras. Artikeln finns här på nätet:
segla: Tack för era svar. Fick tips hos Th Nyman, beslagsfirma på Sallerupsvägen i Malmö, att Gartex AB, www.gartex.se har det jag söker, dvs enkelnit i aluminium med nitbricka. /GL
anaitis: [citat] Funkar även på oljebaserad lack - både traditionell och alkyd. Tveksam på uretanlack.
ikeahantverkaren: Ett tips är att förlimma ändträt med vitlim.låt det ..nästan ..torka sedan på med nytt ,rikligt denna gång.slipa ner trädamm i skarven under andra torkperioden om du nu inte har helt plana ytor som ni sa.
Mekar-kenneth: Någon som har tips på hur man kan få tag på soffben i howardstil, dvs svarvade ben i trä med mässingshjul? Tänkte starta ett litet projekt med att bygga om en soffa. Har inte tänkt lägga mer än 2000 kr på ben (behöver 2 eller 3). Hoppas någon har hjälpfulla tips!
snickarboden: Lägger till att faneret på det bordet är så tunt som tiondelar så det är en ren mardröm att försöka göra nåt. Moderna möbler är värre än antika att trixa till. /Kent
pär h: Tack Snorunge men det verkar inte som det när jag tittar på din länk. Mvh Pär H
Mats Bengtsson: [citat] Allt gammalt tyg färgade av sig till efter de första tvättarna. Du har just gjort en tvätt, så den är nu bättre på det området än den var före. Dock, det finns riktiga maskiner för sådan tvätt att hyra, bättre än rent vatten. Pressa ur vattnet ur skumgumimit på ett mitl pressande sätt, ställ kuddarna på hög kant på sugande underlag där de kan torka. Flytta dem när
naresjo: Ska försöka ta lite bilder under helgen. Samt att jag hoppas på att hinna plocka isär bordet för att se exakt vad som ska göras.
bigsnucke: Välj ett system hos någon av de vanliga leverantörerna. Exempel
Mr Handyman: En klassiker är att använda spåntat virke, råspånt går bra. spika ihop gavlar till önskat djup med hyllisterna som tvärstag. Gör sen hyllplan på samma sätt. En smaksak om man gillar den typen av hyllor. Man kan om man vill sätta masonit på varje hyllplan om man tycker att springorna stör, då blir det lite lättare att hålla det rent.