P
Flyttad
P
Flyttad
ikeahantverkaren
ikeahantverkaren: Jag brukar kapa ner garderober till folk och tillverkar oftast dörrar i mdf som jag lämnar in till sprutlackering.Detta är inga problem . Dock kan man inte kapa ner all inredning på djupet eftersom endel går på kullagerförsedda glidskenor osv. Om du gör det själv så gör så här: skär ner topp botten och sockel med cirkel och kapsåg.skär bakstycket lika mycket.skall du göra skåpet
3 svar · 6,5k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Jag tänkte i 45-regeln. Men har du hela 3 cm materialtjocklek går det ju att plugga direkt i ändarna. Borra med centrum av pluggen 8-10 mm ifrån inre hörnet, 20 mm djupt. använd 5-6 mm plugg som kortas till 32-36 mm långa nåt. Men däremot är det säkert rätt krångligt att borra helt vinkelräta hål på den lilla 45gr ytan som geringen utgör. Fördelen jämfört med 45x45
10 svar · 6,5k läst
pär h
pär h: Angående bygga en möbel med inbyggda högtalare så har konstruktionen mycket större betydelse än materialvalet Dessutom så är mdf ett mycket bättre val än massivt när det gäller resonanser i högtalar lådan även i dyr hi-fi. Angående basen så rekommenderar jag att du bygger en separat låda och ställer in den i möbel MEN ställ baslådan på mjuka fötter typ SD-fötter och
14 svar · 2,8k läst
·
O
ottot: http://www.ollez.se ligger i Falkenberg (är ju iaf rätt sida av sverige) och har plastlaminat, tror dock att du måste köpa hela ark (det var iaf vad dom sa till mig när jag beställde...).
1 svar · 2,8k läst
bax
bax: Kyligt gjort att lägga ner granen så nära huset :cool: Kolla om det är röta i eken, försök sedan få den uppsågad till plankor, så har du iallafall sådana som ligger och väntar på att du får nån snilleblixt. Annan sorts ved verkar det ju finnas gott om ändå.
13 svar · 18,9k läst
·
M
morty81: bra ide där... en rullande vagn kan ju vara praktiskt om man har det trångt! fler bilder på folks förvaringar kanske?
6 svar · 4,2k läst
·
bax
bax: [citat] Ja, det träslaget såg ju trevligt ut. :o
7 svar · 9,0k läst
E
ejwbegysv: Ja pris totalt inkl. blandare, spegel och allt blev ca 8500kr... Kvick ville ha va 25000kr för en komplett möbel..
22 svar · 8,2k läst
·
bax
bax: Nä. Inte i just detta fall.
5 svar · 1,6k läst
CCPusher
CCPusher: Kolla någon festool handlare, de brukar ha dyra grejer... ;) :rolleyes: Krackelerande färg finns även på hornbach om du har närmre dit än till biltema. :)
7 svar · 3,0k läst
A
aof: Jag köpte nyligen ek, ej torkad men legat ett par år under tak för 10.000 kr/m3. Björk kostar nog drygt hälften. Jag ringde ett par ställen och frågade och priset verkar ligga däromkring. Kanske kan ge ett riktpris.
1 svar · 2,5k läst
nanowire
nanowire: [citat] Tack! Tellus butik har precis det jag letade efter. Man kan lita på forumet :)
2 svar · 1,8k läst
P
PerraKalle: Ha, ha, dom är roliga amerikanerna. Trekvarts varv ger tresextifjärdedels tum höjdändring... Vad underbart det är med decimalsystem och SI-enheter!
11 svar · 3,5k läst
·
C
calle336: ja de e väl lite både och dvs att både de enskila har slagit sig samt att hela dörrarna gjort dito. Har dem sitter i spänn nu med tvingar saå vi får väl se hur de beter sig när jag tar bort dem :)
18 svar · 18,4k läst
·
E
erber: zephir: jag tror du har mer anlag än en annan med hammare och spik. Även jag hade markeringsstift första gången. Och själva ingången på hålet är ju perfekt, det är sedan att borrhållet börjar luta, som tornet i Pisa, fast introvärt. Men.....ärligt....det är nog helt enkelt så att man måste ha LITE bättre grejer än vad jag hade, kanske en vanlig pelarborr hade vart lösningen.
14 svar · 8,2k läst
·
A
aje99: Ja, du har nog rätt... det är ju trots allt bara fyra hål och alla typer av jiggar jag funderat på tar mycket tid i anspråk att tillverka så jag spar nog tid genom att borra dom väldigt noggrant. Tipsen med att ritsa och förborra är bra, blir svårt att misslyckas om man bara är noggrann då... Tack för svar!
5 svar · 4,3k läst
·
P
Pysslarn: Är man lite bekväm finns det självstängande gångjärn för utanpåliggande montage, d v s fästes bara med skruv. Funkar också. MVH Ronnie
9 svar · 20,6k läst
P
pd_jansson: Nu finns två fräsar till salu under säljes: http://www.byggahus.se/forum/s-ljes-sk-nkes/110687-saeljes-fraesstal-profil-och-kontraprofil.html#post789832 Jag får helt enkelt skippa profil och kontraprofil delen och istället geringssåga frästa lister som läggs mot spegeln, så är faktiskt mina original dörrar gjorda.
22 svar · 23,9k läst
·
mattiaswahlberg
mattiaswahlberg: Testade själv igår med en al som låg kapad i vedhögen och det blev fina holkar. Kanske mer miljövänligt med en elkedjesåg men nu blev det med Husqvarnan.
5 svar · 4,2k läst
E
error_elle: cheesus du har inte lite ek liggandes nånstans
9 svar · 12,8k läst
Snorunge
Snorunge: Ja här ser du hur IKEA sängen är konstruerad. Men är det inte roligare å bygga nya sängar varje år?
2 svar · 4,9k läst
A
aje99: [citat] Väldigt fyndigt med krönlisten, skulle behövts en rejäl fräs för att göra i ett stycke. Två väldigt snygga byggen förövrigt....
9 svar · 12,9k läst
·
T
Träig snickare: Lycka till. Jag köpte en sådan och gjorde en djup smyg till ett runt fönster. Smyg är det som sitter mellan fönsterkarmen och fodret på insidan om du inte vet. Hade gott
6 svar · 6,5k läst
Larsa
Larsa: Själv limmade jag ryggen på en garderob som skulle stå i hallen. När limmet torkat och jag skulle ställa den på plats så visade det sig att det var för trångt för att resa upp den. Fick knacka bort ryggen (som såklart gick sönder på ett par ställen), skruva isär garderoben och montera ihop den stående istället (och limma ryggen igen). Kanske borde publicera detta inlägg under
10 svar · 10,4k läst
bax
bax: Funkar bra. Fin stol!
14 svar · 4,6k läst
·
bigsnucke
bigsnucke: Maskinen jag har tillgång till (Felder FD 230, tror jag den heter...) har varvtal mellan 1500-4500 att välja på...
6 svar · 2,5k läst
Daniel_N
Daniel_N: [citat] Den verkar smart, nu ska man bara skaffa sig en domino också:) tack för länken!
1 svar · 1,5k läst
tallmilan
tallmilan: Precis, nu börjar vi komma nånvart :-) Jag har ju kollat på dessa fräsar förrut men inte förståt hur det kan bli symetriskt när ena sidan har ett lager och andra sidan fräses upp till 90 grader. Men nu ser jag ju på bilden att styrlagret har mindre diameter än den smalaste biten på frässtålet - det är ju det som är nyckeln till det hela - TACK !
7 svar · 1,6k läst
·
Daniel_N
Daniel_N: [citat] OK, nu slutar jag snart läsa den här tråden, känner mig bara dummare o dummare. Givetvis är det som du säger, att de ej är vridbara. De såg bara så vridbara ut på bilden....:) O sen tänkte jag inte längre...
6 svar · 4,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.