Möbelsnickeri
Lasse B: Du gör som du vill med din rokokostol men ska du göra jobbet led lite klass så ska du använda lin tagel och ett tyg med tidstypiskt mönster Sittkomforten med naturmaterial är oslagbart jämfört med skumplast/-gummi
CCPusher: Det beror helt och hållet på avståndet mellan benen/ståndarna mellan hyllplanen. 10 och 12 skulle jag dock säga går bort direkt pga att det är för klent, börja titta från 16 och uppåt. Du har ingen skiss vi skulle kunna titta på? Blir lättare att ge råd då... :)
femer: Förresten, i #3 ingår en liten aluminiumbit som jag fräste ut för att ordna med en hållare som håller sladdarna till plankan parallellt. Men det kan jag beskriva mer på begäran, upphängningen löser man nog alltid själv på ett eller annat sätt. //D
geschwint: LeeValley givetvis, följ bengts länk till "Shelf Hardware" -> "Shelf Supports/Sleeves". Där har du något som heter "Pilaster Strips". Inte direkt i mässing men rätt ok. Finns ett bra reportage i mars/april numret 2007 av Fine Woodworking som avhandlar det mesta om hur hyllor kan fästas eller bäras. Artikeln finns här på nätet:
segla: Tack för era svar. Fick tips hos Th Nyman, beslagsfirma på Sallerupsvägen i Malmö, att Gartex AB, www.gartex.se har det jag söker, dvs enkelnit i aluminium med nitbricka. /GL
anaitis: [citat] Funkar även på oljebaserad lack - både traditionell och alkyd. Tveksam på uretanlack.
ikeahantverkaren: Ett tips är att förlimma ändträt med vitlim.låt det ..nästan ..torka sedan på med nytt ,rikligt denna gång.slipa ner trädamm i skarven under andra torkperioden om du nu inte har helt plana ytor som ni sa.
Mekar-kenneth: Någon som har tips på hur man kan få tag på soffben i howardstil, dvs svarvade ben i trä med mässingshjul? Tänkte starta ett litet projekt med att bygga om en soffa. Har inte tänkt lägga mer än 2000 kr på ben (behöver 2 eller 3). Hoppas någon har hjälpfulla tips!
snickarboden: Lägger till att faneret på det bordet är så tunt som tiondelar så det är en ren mardröm att försöka göra nåt. Moderna möbler är värre än antika att trixa till. /Kent
pär h: Tack Snorunge men det verkar inte som det när jag tittar på din länk. Mvh Pär H
Mats Bengtsson: [citat] Allt gammalt tyg färgade av sig till efter de första tvättarna. Du har just gjort en tvätt, så den är nu bättre på det området än den var före. Dock, det finns riktiga maskiner för sådan tvätt att hyra, bättre än rent vatten. Pressa ur vattnet ur skumgumimit på ett mitl pressande sätt, ställ kuddarna på hög kant på sugande underlag där de kan torka. Flytta dem när
naresjo: Ska försöka ta lite bilder under helgen. Samt att jag hoppas på att hinna plocka isär bordet för att se exakt vad som ska göras.
bigsnucke: Välj ett system hos någon av de vanliga leverantörerna. Exempel
Mr Handyman: En klassiker är att använda spåntat virke, råspånt går bra. spika ihop gavlar till önskat djup med hyllisterna som tvärstag. Gör sen hyllplan på samma sätt. En smaksak om man gillar den typen av hyllor. Man kan om man vill sätta masonit på varje hyllplan om man tycker att springorna stör, då blir det lite lättare att hålla det rent.
kamy: Jag har tidningen men ingen scanner. Jag kan fota uppslaget om du vill. Duger det?
Mr Handyman: Släta dörrar är relativt enkelt att tillverka. Två skivor och fyllning. Det är väl limpressandet som ställer till det lite. Man kan göra ett ramverk eller fylla med limträ, det senare blir en tung men väldigt gedigen konstruktion. Skivorna väljer man efter behov också förstås. Vad gäller gångjärn och annat blir det som en vanlig dörr eftersom man fäller in det i ramverket eller
Mr Handyman: Det tar ju lite tid förstås, men å andra sidan betyder det otroligt mycket att ha en helt slät yta att arbeta på.
trasapan: Fan vilken fin trapp! Och vilken uppsättning av riktiga verktyg och maskiner... Lika imponerande bägge två.
LUDDET: [citat] Hej! Skåpet är anpassat till IFÖ tvättställ 7442 och till höjden som stämmer med kortlingarna bakom kaklet med hänsyn taget till benen 15 cm. Tvättstället har en fördjupning runt om på undersidan där skivorna skall passas in. Det blir därför svårt att ge dig mått som du direkt kan kapa efter. Jag gjorde så här: 1. Bestämde på vilken höjd själva handfatet skulle
u95hw: Tog några kort med mobilkameran så ni får ursäkta kvallisorten. Rummet är ca 3600 brett så två uppsättningar skenor har använts. Den övre skruvades i taket och den undre med dubbelhäftande tejp i klinkers. Eftersom det bara är två spår så stod det mellan att ha 4 eller 2 dörrar men jag tänkte att det kan se lite mäktigt ut med två stora som är 1800 breda och 2000 höga. Ramen
victors fru: Sååå var det det hette, tack... (letar fortfarande efter trädgårdsbordet med fasta bänkar, kanske finns det en plan/ritning i nån bok dom kan tipsa om... :-)
ikeahantverkaren: Här kommer en mer utförlig.Mycket matnyttiga tips.http://thewoodwhisperer.com/archive/
PH2: Fick ett gott råd av en kompis, gör aldrig färdigt ett projekt! Lämna nåt litet löjligt halvfärdigt, en list eller nåt. Då har frugan nåt att koncentrera sig på så att hon inte hittar på nya projekt. På så vis får man lite tid till sina egna mycket intressantare och framförallt...viktigare projekt!
Snorunge: [citat] Det var en bra fråga. Rek.varv på kopierfräsen är 8000 - 12000 v/min. När jag kör på 9000 v/min så får jag ca 28,3 m/min. Min. hast. anger Moretens till 23,6 m/min. Nu finns det väl vissa säkerhetsavstånd. Annars få du väl höja varvtalet genom att inhandla en frekvensomformare. Begriper inte varför det ska skilja mellan olika tillverkare. En intressant iaktagelse på
Snorunge: [citat] Jo jag kan köra 6 mm nyckelhålsfräsar i MF30 monstret (skjuta mygg med kanon). Bara att byta spännhylsa. Sen kan jag ju tilta spindeln -45 till +270 grader. Just det är ju lite knepigt på en bordsmonterad överhandsfräs (om nu inte Festool kommer med en tillsats till deras fräsbord). Det vanliga är att jag kör några stabila 12 mm kopieringpinnfräsar för att komma åt där
Alexandersson_1: Hej! Kan man använda någon annan typ av olja istället för den speciella dyra cederträoljan, har hört att oljan är färgad. Stämmer det?? Ska ha cedern inomhus. Behövs det då rostfria spik eller går det bra med vanlig dyckert?? Mvh Alexandersson_1