Jag ska tillverka några såna här "cross half lap joint" (bladskarv? Halvlask? Vad heter det på svenska?): http://www.craftsmanspace.com/image...ross Halving Joint/cross half lap joint e.gif

Jag kan visserligen hålla på att finjustera en stund med fräs eller bordssåg, men jag undrar om någon känner till en metod för att automatiskt få summan av de båda snittdjupen att bli helt lik materialtjockleken? Det är med andra ord inte så kinkigt om inte det utskurna materialet är exakt 50% av den totala tjockleken, så länge den andra biten automatiskt blir den förstas spegelbild, om någon förstår vad jag menar.

Rent intuitivt menar jag att det borde vara möjligt att få till det men en distansbit som är hyvlad tillsammans med virket man tänker använda, men jag kan inte riktigt komma på hur man ska göra.

Förstår inte riktigt vad du menar men för att snabbt och enkelt komma fram till hälften är att ta en spillbit i samma tjocklek och sen såga/fräsa ena sidan och sen vända på biten och såga/fräsa.Justera såg/fräshöjden. Upprepa tills snitten möter varandra. Använder själv kap/gersågen till detta och blir bra varje gång. Hoppas det var till nån hjälp.

Lycka till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.