Möbelsnickeri
snickarfrasse: [citat] Kanske är så vilken tur att man inte har sådana problem så.
bigsnucke: Värm fast listen på kanten och gnugga sedan lite försiktigt med en hård kloss tills listen "svalnat fast". Det finns särskilda kantskärare att köpa om du ska göra många hyllor, annars går det bra att först skära med vass kniv. Ha den kantade sidan ner mot en träskiva. Döva hörnet med fint slippapper på kloss.
Bulldog: Hej, gjorde också en sängavel i somras. Bilden är inte den bästa, tagen med telefonen nyss. Utgick från en ritning som jag gjorde i MS Visio, kan skickas om någon vill ha. Använde hyvlade brädor utom i "panelerna" som var i råsågat, blev en schysst kontrast.
PerraKalle: Det är inte helt enkelt att få till en hylla som håller formen. Jag byggde exakt såna där för några år sedan. Snålade lite med materialet och köpte billigaste furubräderna för jag ville mest testa knektarna och fräsen. Till den vertikala delen limmade jag ihop en kapad bräda med ovänt kast (eller vad det nu heter på snickarspråk?). Hyllplanen limmade jag av stavar. Resultatet
snickarboden: Ett annat alternativ är att använda sig av färgat glas (Lacobel). Mer högblankt lär bli svårt att finna och ger en tåligare yta än lackad MDF. /Kent
Tokv41: [citat] Okej. Däremot kanske jag ändå måste ha tre lådor uppdelat på dryga två meter bänk för att toppskivan inte skall få för mycket frihäng? Med bara två lådor kommer de stående planen med en meters mellanrum vilket kanske gör att 22 mm mdf-skivan som skall vara toppskiva böjer sig...
yens: Efter 100 bra förslag kom det 101:a som inte var ett dugg fel. Jag ska rita lite bord och sedan blir det PM daniel, man kan ju bjuda på en middag eller nåt i hyra! Tack allihop för bra tips!!
ottot: Jag köpte för något år sedan formica laminat från ollez.se (som verkar ha blivit uppköpta/sammanslagna med någon annan för nu leder den till dlh.se) då kostade ett ark (3050x1300 mm) 898:- ex. moms. DLH verkar vara representerade i Hässleholm så du skulle ju kunna pröva med dom bygga_bo.
snickarfrasse: [citat] LIdköpingspåg här. Så han håller fortfarande på Klas med sågen. Jag har inte varit där än men har hört talas om honom jag får nog koppla släpet och åka dit.
snickarfrasse: Karlit MDFplus - När högsta kvalité är viktigt. Karlit kan erbjuda kundanpassade lösningar. Ett exempel på detta är MDFplus, en så kallad djupfräsningsprodukt med en densitet på 800kg/m3. http://www.karlit.se/SV/index.html
PrinsValium: Någon lyckades få en kryddfläck (har jag för mig eller om det var pollen från en blomma) på en vit laminatskiva i köket när jag bodde hos mina föräldrar. Mamma är kemist så det finna alla möjliga sorters lösningsmedel hemma. Provade lite av varje men det enda som verkligen fick bort det var aceton. Inte så snällt mot lack kan jag tänka mig dock... Det kanske går att bleka bort
Masses: hehehe... keep´em coming boyz
vem_jag: det beror på hur mörk du vill ha den. jag har testat på en liten bit bok med ett strykjärn och den blir lite mörkare. men det är svårt att få det jämt med strykjärn. så jag skulle betsa med en oljebaserad bets och sedan en hårdolja eller lack för att skydda betsen så att den inte slits ner på en gång
Mr Handyman: Nej det är sant, det ska mycket till, om de inte ligger helt parallellt på samma djupledd, då kanske, kanske nån ser det, men det är bara att bryta kanterna olika mycket så försvinner nog det mesta av det också. Kan ju också fasa av en mm på undersidan på bordet, det lär ingen heller märka.
Ropa: Eller göra det på ett ställe som tål vatten? Plasten ska väl bara skydda arbetsbänken?
phl: Är inte så sugen på att göra mer jobb än nödvändigt med sprutan då jag helst vill göra det i garaget som nu börjar bli lite väl kallt och mörkt. Funderar på att testa hur ytan blir med pensel på MDF:en, tänkte ända dra över det en vända med fint sandpapper. Lär ju ta en kväll men det kan man ju leva med. Mask på typ ;)
matte2k: På snickerier limmar man vanligtvis laminat med vattenbaserat vitlim i fanerpress. Du måste limma ngt på båda sidor. Antingen laminat/laminat eller laminat/spärrpapper. Annars kommer skivan att slå sig.
chrsal: Har sett att det finns en del olika varianter av stolar från Kirkegaard med snarlikt utseende. Hade varit intressant att tala med en riktig specialist som vet mer om stolarna.
HEM2121: Är det någon som känner till någon duktig möbelsnickare (helst i Göteborgstrakten) som kan göra köksbord och stolar i ek, vettigt pris önskas också :)
Jonas a: Varför göra det enkelt när man kan göra det komplicerat? Man tvingas ju lära sig saker om man slänger sig handlöst utför stupet utan att veta vad man ger sig in på ;) Jag hittade dem i Theofils handtags katalog, de har nr 303397. De ser ut som http://www.theofils.se/product.aspx?prodfamid=30110150 fast har en ytbehandling som http://www.theofils.se/product.aspx?prodfamid=30100250.
billy_baver: Kanske KROCKET kan inspirera till nya djärva försök i svarven ... ;) En gång i slöjden började jag tillverka en hel uppsättning schackpjäser! Naturligtvis misslyckades jag, men läraren blev så impad av min ambition att jag fick högsta betyg ändå...
Nimajneb: Det gick bra. körde dock med 2 olika radier beroende på vart bänkarna skulle. 12mm körde jag bara med en 12mm avrundningsfräs 32mm så hittade jag ett Dia 65mm plastlock i kylskåpet. Det var 3 mm högt. Jag tog 2 bitar träfiberplatta 3mm tjocka som var typ 300x300mm A:den ena sågade jag av ett hörn där snittet var 65mm långt (eg snittade jag av en rätvinklig triangel med hypotenusan
Mats Bengtsson: [citat] Tyck och smak är olika, själv föredrar jag att slippa skruvar helt. Måste jag ha skruvar vill jag de är dolda, då vill jag ha bra spår (krysspår eller liknande) Kullerförsänkta skruvar passar inte (funktionsmässigt) i gamla fönster. --- Mats ---
Daniel_N: [citat] De mer välsorterade ställena har det nog hemma, hos beijer var det en beställningsvara, men det tog inte så många dagar att få hem. Kostar i trakterna 110kr/tub. Jag följde anvisningarna för hur korken pipen skulle skäras av, och använde sen en studsfri klubba+mdf som mellanbit och drog till steget rätt rejält. Ställde mig sen på det i en minut, sen var det klart. Vid stora,
pär h: Vist det kan vara fint i bland. Men jag kan känna att det känns prefabricerat och det vill jag i alla fall komma ifrån. Mvh Pär H
raveper: Nej med däremot har jag hört att man ska torka stockar barkade som en spiral.
Snickar-Urban: Om du vill fräsa så finns alla tänkbara fräsar här: http://www.tooltrust.se/080501_Katalog.pdf Du kan köpa fräsar hos handlare som säljer stationära maskiner. Jag köper mina fräsar här: http://www.planomaskin.se/
Micke H: Eller så öppnar man bilden i paint och ändrar storlek till 50% eller mindre..... spara bild som.. blir bara ett par hundra kbit