Byggahus.se

Fanera hemma

1. A
    Medlem · 81 inlägg

aje99

Medlem
    Har köpt decoflex valnötsfanér som jag hade tänkt att limma på MDF skiva med kontktlimm till ett sideboard jag håller på med. Ju mer jag läser om den metoden desto mer skeptisk blir jag, tydligen släpper limmet efter ett tag.

Så, nu undrar jag om det är någon som har erfarenhet av att fanera hemma, antingen med vaccum eller med denna metoden. Finns det någon som säljer utrustning för vaccumfanering i sverige? Blir resultatet bra?

Alla synpunkter är värdefulla, tack på förhand.

anders

2. O
    Medlem · Östergötland · 155 inlägg

ottot

Medlem
    Jag har kört kontaktlimms varianten på två par högtalare. Det första paret byggde jag ca 2002 och dom ser fortfarande bra ut och då är det tre fanerark som är skaravde och lagda i ett från ena sidan, över fronten och andra sidan (det är avrundade hörn på fronten så jag var tvungen att lägga det i ett stycke).

Jag har dock inte testat några andra tekniker så jag kan inte uttala mig om någon skulle vara bättre än dom andra. Men vill man göra det ordentligt så är väl en vacuumpress rätt väg att gå, men det kostar ju lite.

3. D
    Medlem · kronoberg · 59 inlägg

djang

Medlem
    Du ska använda vanligt trälim när du limmar faneer. Sen lägger du en lika stor skiva över och under, och ställer en massa tyngder på för att det ska pressas ihop.

4. A
    Medlem · 81 inlägg

aje99

Medlem
    Vad använde du för limm? Kanske är det där det brister hos dom som misslyckats.

5. A
    Medlem · kalmar · 232 inlägg

aof

Medlem
    Det enklaste kanske är att köpa en flaska vanligt trälim och åka till närmaste lagom stora snickeri och fråga om du kan få låna fanerpressen en kort stund i utbyte mot fikabröd eller liknande... Möbelsnickare i ju generellt väldigt snälla och gillar fika!

Det går ju även att riva på faneret antingen med kontaktlim eller med varmlim men det är svårt att få bra med ett tunt (0,6 mm) faner.

vacuumsäckar fungerar jättebra, jag har bara använt det till svängda ytor, men det skall ju fungera även till plana ytor. Dock kostar de ju en hel del, skall du bara fanera ett sideboard blir det lite dyrt.

Lycka till!

6. O
    Medlem · Östergötland · 155 inlägg

ottot

Medlem
    Det var ju några år sedan så jag kommer inte ihåg exakt vilket, men det var Casco contact eller Casco Kontaktlim S9 Super. Jag spred ut på bägge ytorna lät det dra 15-20 minuter. Sen la jag på faneret och kavlade fast det med en brödkavel. Sen på med en mdf-skiva och en massa tvingar.

7. M
    Medlem · Skåne · 3 123 inlägg

Mats Bengtsson

Medlem
    Aldrig själv provat, vet inte vad som är billigt, dyrt eller bra eller dåligt, men jag såg dessa på Rockler. Är de något att ha?

Vacuum Press Kits:
    Quantity Item Number Item Stock Status Price
    28777 Rectangle Vacuum Press Kit, 14'' x 47''
    In
    Stock $54.99 Each
    20691 Square Vacuum Press Kit, 26'' x 28''
    In
    Stock $54.99 Each
    Optional Accessories:
    Quantity Item Number Item Stock Status Price
    27435 Rec. Replacement Vacuum Bag, 14'' x 47''
    In
    Stock $42.99 Each

-- -Mats ---

8. A
    Medlem · 81 inlägg

aje99

Medlem
    Funkar säkert bra till mindre jobb, dock inte mina ganska stora skivor.

Har funderat på att bege mig till ett snickeri med varmpress men jag skulle vilja ha en bra metod för att fanera hemma till framtida projekt.

Vet någon var jag kan läsa lite om vaccumfanering och var det säljs utrustning till det så att man kan få en uppfattning om vad det skulle kosta..

9. A
    Medlem · kalmar · 232 inlägg

aof

Medlem
    Jag är inte så jättehemma på vacuumsäckar. Har bara testat en variant, men minns inte fabrikat.

Vill du enkelt kunna fanera hemma är gamla fanerpressar med lösa bockar inte så dumma. Jag har en sådan press hemma och det fungerar kanon. Har fanerat en skiva på cirka 1600x800 mm med en sådan press och lyckades undvika bubblor och fanersläpp trots 0,6 mm faner. Det blir lite stressigare och svettigare än med en modern press, men för enstaka jobb fungerar det ypperligt och bockarna är enkla att ställa undan efteråt. Mina är i trä, men jag har även sett varianter i metall.

10. K
    Medlem · västragötaland · 58 inlägg

k_haddock

Medlem
  11. A
    Medlem · 81 inlägg

aje99

Medlem
    Tack för det... Där fanns en del att plöja igenom.

12. Snorunge
    Medlem · Dalarna · 624 inlägg

Snorunge

Medlem
    *Bump*

Asså det här med fanering. Kröp till korset och beställde 4 garderobsdörrar + överskåp pga tidsbrist. Notan slutade på drygt 10 papp. Det får man ju en komplett fanerutrustning för och lite till.

Det jag får är frästa falska spegeldörrar på MDF board och ett skikt med faner.

Ponera att jag tar ett stort ark med faner och lägger den på en fräst MDF-dörr med vitlim och rollar den jämn. Lägger dörren i en stor vacuumsäck och suger ur luften.

Det jag undrar över är hur mycket faneren kan tänja längs/tvärs fiberriktningen för att inte spricka när den trycks ner i frässpåren?

Hur djupa och branta spår kan fräsas?

Skiljer det mycket mellan olika träslag i tänjbarhet på faner?

Nu har det väl också med tjockleken på faneret att göra men ändå.

13. hahel
    Medlem · Norrbotten · 208 inlägg

hahel

Medlem
    Hej!
    Inget svar på Snorunges funderingar men väl en egen fundering kring vakumpressning.

Har någon provat att vakumpressa med "köpes" vakumpåsar för kläder (Ex. biltema 28-416) fungerar det? Går naturligtvis inte att fanera några jättestycken då största storleken är 110x80, men för 59:-/paret så är priset svårslaget :).

/Håkan

14. pär h
    Medlem · ekerö · 3 407 inlägg

pär h

Medlem
    Hej
    Jag har ett vakuum bord (ett fastbord med en ram på gångjärn i den ramen sitter en gummi duk fastspänd i som är väldigt töjbar)som jag nyligen har annskaffat som jag har gjort lite prov limningar med jag har ännu inte gjort några speglar av mdf som jag har fanerat men jag skall prova med tiden.
    Man får blöta faneret när det skall pressas i två dimensioner tex över ett hörn
    Man kan forma faneret sjukt mycket tex allmoge socklar . Det finns även ett mjukmedel för faner har ej ännu hittat det i Sverige men väl i USA som allt annat kul finns i.

Det finns vakuum påsar med handpump att köpa som är gjort för fanering kanske det är starkare,större pump på dom än biltema det gäller att få ut luften fort innan limmet sätter sig men det är bara att prova 59 kr är ju inte mycket.

Mvh Pär H

15. Snorunge
    Medlem · Dalarna · 624 inlägg

Snorunge

Medlem
    Intressant idé du har hahel angående Biltemas vacuumpåsar. Det som möjligtvis kan hända om påsen är tunn i plasten så kommer påsen att skrynkla sig som en kaffepåse. Man får nog fynda en vacuumpump på Jula först och testa.

Pär h´s vacuumbord verkar spännande. Har du byggt det själv? Det är ju bara att ta en stor mdf skiva, göra en ram med gångjärn och spänna en gummiduk. Hur tjock är gummiduken? och var får man tag på den?

Var sker luftevakueringen? Bottenplattan på flera ställen? (lite bilder kanske).

Igår hämtade jag mina nya dörrar. Fram med luppen och specialgranskade fanéringen. Hoppsa det är nog ingen äkta fanér. Verkar vara plastfanér. Kan inte tänka mig att man kan böja äkta fanér på detta vis runt hörnet.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC03277.jpg

Borde vara omöjligt att att böja på detta vis med äkta fanér.

Till luckor och dörrar är det nog bra med plastfanér. Men var köper man sådant i sverige? Googlar man får man bara träffar på hi-fi butiker med begränsat utbud.

Redigerat 1 okt 2009 13:50
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.