Möbelsnickeri
Sister ray: Tusen tack för svaret Pär! Jag har med funderat en del på vilket som egentligen blir enklast. Skulle jag haft styrning skulle det blivit pluggar, men att få hålen på exakt samma ställe så att det inte blir någon förskjutning är ett problem. Dessutom så är det som ni säger att det blir svårt att dra ihop fogen. Kommer att börja nu nästa vecka nån gång, och då ska jag pröva med
byggare henke: finns skrivbord underlägg från ikea med viken kant, svarta passar bra till skivan
Tobbe Arnesson: Attans, här har jag missat inte bara en utan två träffar. :( Verkar dock som det inte blev någon januari-träff, vågar man hoppas på en mars- eller aprilträff kanske? :)
Mats Bengtsson: [citat] Eller http://www.leevalley.com/US/hardware/index.aspx --- Mats ---
findus42: [citat] Fanérami är en firma som jag köpt av. De har kunskap och fanér till allt jag har behövt. Inte heller har de tagit ohemult betalt, även då jag gärna betalat mera. Till exempel när jag mejlat måttskisser på mönsterskurna faner till lönnluckor med pyramid, fris och valnötssticka. Blev jättesnygga köksluckor. Nu har jag sålt den lägenheten, men till skillnad från alla andra
Merkurius: Jag ska göra en "bordsskiva" av mdf för tillfälligt bruk. Jag har fyra kvadrater som jag behöver vika ihop för att det ska ta så liten plats som möjligt vid transport. Hur ska jag pyssla till det enklast? Vore bra med nån sorts smala läkt under.
clain: Tänkte jag skulle återkoppla lite till tråden och berätta hur det slutligen blev... Eftersom föräldrarna nyligen sålde sin villa och jag då "ärvde" allt virke som farsgubben samlat på sig under 30 års tid, så stod jag plötsligt som ägare till en hel del panelvirke av alla dess slag, till tak & vägg mm.. Har en hel container ute på tomten fylld med diverse godsaker nu.. :) -En ful
Gruvberget: Det låter intressant! Lustigt att jag inte ens tänkt på Herdins som dessutom har sin fabrik här på orten Det verkar som på båda svaren att det ändå är betsning som gäller
pär h: Att skapa vakuum är ju inte så svårt. Problemet med billiga pumpar typ julas som används vid luftpumps montage är att dom har så lite luftvolym per timme m3 om man har en lite större påse och skall fanera någon böjd form så hinner nästan limmet torka innan luften är utsugen ur påsen. Eller rättare sagt är det problem när det börjar bli undertryck då tar det en himla tid att
V8dc: Tack för tipsen och nu fick jag ju en anledning att använda handöverfräsen! Som tur är så gjorde jag ett gäng såna där brädbitar och kan testa mig fram. Blir nog att starta med elhyveln, sen fräsen, sen bandslipen och sen någon finare slip. Om inte annat så är det ju kul att testa!
Helioz: Billigt vet jag inte med Slöjddetaljer har: http://www.slojd-detaljer.se/Product.aspx?productid=1165 Jag har kört med vanlig t-röd utan något färgstick men då var det inte blekta flingor, kanske kan bli problem om man har nästan helt genomskinliga.
JPA666: [citat] Wow,där finns det mycket intressant! Tack för länken! J P-A
Alex_us: Tack för svar! Nej den behöver väl egentligen inte vara massiv, däremot hade jag helst sett att den är det. Men jac's idé verkar rätt schysst. Jag misstänker att det blir svårt att få tag på en "färdig"...?
Mr Handyman: Välkommen! Det är ju bättre att ställa frågor än att upptäcka att man trodde fel när man står där efteråt. Beroende på hur slät väggen bakom är kanske det räcker med lim på vissa ställen. Treetex är så poröst så att det alltid kommer släppa på den sidan. Klart det skadar pappen på gipset en del när man ska ta bort limmet, men kanske inte nödvändigt att gipsa om .
Daniel_N: Mycket intressant, ska testas även om jag inte har råkat ut för fläckar där det aldrig torkar.
MathiasFr: Jo fast anledningen att inte köra cnc var ju kostnaden. Om spillet är dyrt kan det ju spela roll. Jag utgick från att den nämnda dyra cnc metoden utgick från relativt stora skivor av plast och därmed kan man undvika en hel del spill. Återstår att invänta trådskaparen som sitter inne med informationen :-)
k_haddock: här är ett alternativ till Brusso. www.woodjointstudio.com Dom gjorde pinnhängena till mitt gesällprov. Tror classic handtools säljer deras beslag nu mera också.
bengtn: [citat] Jo så är det ju. Med rätt teknik och mycket känsla kan man påverka spåntjockleken tillräckligt för att ta bort liten konvexitet. Därav min "gräva grop" metafor tidigare. Min poäng i detaljdiskussionen är att hyvelns konstruktion inte klarar att räta upp en konvex kant. Är konvexiteten större finns bättre metoder som att först ta material i mitten så att man får en
Mats Bengtsson: [citat] Jag gjorde samma tolkning, detta var en rekommndation av klarlack. Men snickarboden har en otrolig massa erfarenhet kombinerat med intresse och kunnande, så jag blev väldigt intresserad av hans syn på shellack i förhållande till vanlig lack. --- Mats ---
ingemar_o: en sågad yta kan du dra av med en vass stål kant sedan flammar du den med gaslåga, håll den inte för nära eller stanna upp jämn rörelse hela biten å gärna lite utanför biten ex är biten 100 mm så gör rörelsen ca 150 mm för att vara säker på att du inte stannar i hörnet
Mats Bengtsson: [citat] Det är en underlig värld. Ju fler verktyg man köper, ju fler använder man. Men ju oftare går man också tillbaka till de riktigt gamla enkla verktygen. Så efter en förmögenhet i elverktyg, och sedan en stor peng på hyvlar är man tillbaka till stämjärn. Nu har jag till och börjat fundera på en bra fil. Så till slut står man i verkstaden med en fil och ett stämjärn... :)
Gruvberget: Bäst du tar en bild på felet, då blir det lättare att säga. Men generellt är MDF superkänsligt för fukt, så om det fått sig en stöt och blivit fuktigt under transporten så kan det bli som du beskriver
Sickling: gör precis som pär H beskrev, funkar utmärkt och går fort att göra. har gjort en hel del sådana av just lidingö-luckorna, och sedan lackerat om. visst, man får ett streck på ramen men det syns inte mycket, framför allt inte om du penselmålar. jag sprutlackerade...
Daniel_N: Precis av de anledningar som Pär nämner ska du inte använda vitlim eller PU-lim. Dessutom bör du undvika PL400, dels för att det innehåller lösningsmedel (vilket avdunstar och därför kan böja asken), dels för att det torkar långsamt, dels för att det (beroende på hur din trappa rör sig) inte är tillräckligt elastiskt. Används istället Sika T2, ett ms-polymer lim, som inte
mattiasp: Jag hittade lite info om de där seten för kantning av skivor: http://www.sawmillcreek.org/showthread.php?158569-Edge-banding-2-piece-router-sets Slutsatsen är att de som har provat inte var sådär alldeles imponerade av dem. Ett citat om länken skulle dö: [citat]