Har ärvt ett gammalt fint ekskåp från början av 1900-talet, som är i behov av uppfräschning. Skåpet användes flitigt i mitt föräldrahem när jag växte upp och var väl rätt slitet redan då, men de senaste 10 åren har det stått i ett fuktigt förråd och det har inte direkt gjort saken bättre. Det är inga stora grejer, men en del små fula repor, vita fuktfläckar i fanéret, allmänt flammig yta och en stor svart fläck på något ställe.

Det enklaste vore väl att måla om det, men jag tycker det är så vackert i sin mörka träfärg så det vore väldigt synd om det inte gick att behålla originalytan. Det är inte så värdefullt att det känns lönt att lämna in det till en möbelrenoverare, och det ser ju inte värre ut än att man borde kunna fixa det själv. :rolleyes:

Jag har tvättat den med målartvätt och köpte "garbinol renoveringsmedel" på en färghandel som sas vara bra och det blev lite mindre flammigt och bättre lyster av det, men det räcker inte. Blev rekommenderad att slipa bort skavanker med ett fint sandpapper, men det visade sig vara ett misstag för ytan tappade sin färg och glans på en gång. Antar att den är betsad och lackerad sedan innan...

Så vad gör jag nu? Finns det några bra medel att köpa eller ska jag dutta på med hobbyfärg för att dölja skavankerna? Eller är det bara att slipa ner hela skiten och betsa/lacka om?

Bild på skåpet i sin helhet:
6052006239_8d83c8b082.jpg
IMG_1579 by Casiopeia, on Flickr

Reporna är inte djupare än så här, men rätt många:
6052557106_7faf56991b.jpg
IMG_1581 by Casiopeia, on Flickr

Tack och lov är det här den största och fulaste skadan. Vita små prickar som ni ser på "överdelen" finns däremot lite varstans.
6052557586_5dea5812cd.jpg
IMG_1582 by Casiopeia, on Flickr

Här har jag försökt sandpappra bort en repa, har haft renoveringsmedel på men det gör ingen nytta som ni ser...
6052557978_95de5f5274.jpg
IMG_1586 by Casiopeia, on Flickr
a%3E
 
Är skåpet verkligen fanerat? I så fall får du vara försiktig att inte slipa genom fanéret, annars tror jag det blir bäst om du slipar skåpet och lägger på till exempel ett par lager schellac. Den svarta fläcken kan du bleka bort med oxalsyra. (Handskar och skyddsglasögon på)
/B
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.