Lagavulin
Lagavulin: Hittade den här matnyttiga länken. http://www.burrellcustomcarpentry.com/gpage2.html Såg kanske lite klent ut med bara lim på top/botten? Mvh Lagavulin
5 svar · 3,0k läst
·
H
henrikgran: detta är inte så lätt som man kanske kan tro. har gjort det flera gånger
2 svar · 6,6k läst
pär h
pär h: jova45 menar du små massiva ek bitar som används tex vid läggning av fiskbensmönstrad parkett eller typ tarket. För om du använder det senare så behöver du inte limma något på undersidan av bordskivan för du har väl en ram under skivan? den tar upp dom små rörelser det eventuellt blir. Mvh Pär H
7 svar · 9,1k läst
mattiasp
mattiasp: Jag har köpt en specialfjäder på fjadrar.se. Länken går vidare till en dansk firma. De har ett enormt sortiment av alla typer av fjädrar, även gasfjädrar.
8 svar · 10,0k läst
B
Bonan: [citat] När tex ek torkas för snabbt så är det vanligt med sprickor i träet som inte syns på ytan. Fibrerna drar ihop sig för snabbt i träet och skiljer sig från varandra. Ett exempel. Försök att få en eklist att böja sig efter en mall utan att blötlägga den. Den kommer garanterat att knäckas för att fibrerna inte kan expandera utan vatten. Likaså fungerar det med att torka
15 svar · 35,5k läst
R
Ronnyh: Har för mig att kreatima har det.
2 svar · 7,0k läst
NisseNyfiken
NisseNyfiken: IKEA:s hylla finns inte att få tag på! Har frågat efter den och allt de kan säga är att den är slut på lager och att de inte vet när de får in den igen. Måste vara något problem med produktionen? I alla fall är jag inne på att göra en egen hylla istället. Tänkte mig något liknande den bifogade bilden. En 1995 mm bred hylla med lådor i tre olika storlekar för att göra den lite
3 svar · 7,7k läst
·
Y
yens: Det blev köksgångjärnsvariant, jag kollade på lite mer avancerade gångjärn, men de var groteskt dyra eller svåra att få tag i, dessutom var jag osäker på funktionen, om det passade exakt mina behov. Nackdelen med dessa blir ju att alla hyllor inte går att använda hela vägen ut i kanten. Jag lovade ju iaf bilder om jag fick något tips och så här blev det. Den rymmer ungefär 300
3 svar · 4,8k läst
·
G
Greger77: Nu är möbeln färdigfixad. Jag valde att skrapa bort den gamla lacken, samt slipa med sandpapper. Jag gjorde endast om själva bordsytan, samt ovansidan av hyllan under. Det var bara där det var slitet. Jag har sedan oljat i fem omgångar, samt avslutat med ett lager oljevax. [bild]
14 svar · 32,5k läst
·
M
Mats Bengtsson: [citat] Det är absolut där man har svårigheten om man inte jobbar med rör utan med runda balkar. Infästningsytan som sådan bör inte vara ett stort problem, den bör lätt klara krafterna. Svårigheten är monteringen. Lösningen skulle kunna vara samma som med skjutdörrar och liknande, det vill säga de sitter hur bra som helst, men de kommer på plats genom en lyft/sänkmanöver. De
13 svar · 8,9k läst
L
John J: [citat] Jag brukar köra både och.
3 svar · 4,5k läst
M
MonsterM: [citat] Det blir lite problem med att få det snyggt med tanke på sladden som en midi-synth torde ha. Jag förstår tanken och det hade varit häftigt, men undrar om det inte finns smidigare lösningar. Nu vet jag inte hur bordet ser ut, men kanske går det att använda sig av ett tangentbordsutrad isället?
15 svar · 3,4k läst
M
MonsterM: [citat] Skillnad mellan MDF brukar beskrivas i densitet, en normal skiva har ca 750 kg/m3. Kvalitets skivor har kring 800 kg/m3. Ju högre densitet, ju hårdare skiva och ju hårdare sitter skruvar. Det blir även lättare att måla MDF skivor med högre densitet. Men jag tror nog Cheapys skivor fungerar utmärkt till ditt projekt om du nu skulle gå på MDF linjen.
4 svar · 12,0k läst
M
MonsterM: Jag har rätt stor erfarenhet av böjbar MDF och minsta ytterradien skulle jag säga ligger på ca 8 cm med en 6mm böjbar MDF. Du behöver stag mellan dina profiler, då konstruktionen annars blir för klen. Ska du täcka med böjbar MDF så bör du nog ha en skiva under längst uppe som du limmar böjbara på, annars får du ett rätt ihåligt ljud varje gång du ställer något på bordet
2 svar · 2,9k läst
N
Neta: du kan få mitt vinställ, har ett sådant precis. Kanske inte räcker men då har du något att såga efter.
2 svar · 7,6k läst
J
JuggeH: [citat] Onekligen sant. Var lite inne på samma spår (frame/panel även i stommen). Enda problemet är att få till en clean design (givet att det är ett enkelt och litet badrum med små skåp). Tack för länken. Kommer att vara bra att ha när jag väl börjar rita/räkna.
8 svar · 4,7k läst
snickarboden
snickarboden: Nja, fingersinkning med bordssåg förutsätter att man har en wobblande klinga alternativt dados (flera klingor bredvid) men visst, då är det lätt. Annars kör jag fingersinkning med bordsmonterad handöverfräs, titta lite på "The router workshop" så ser ni principen annars kan jag slänga upp några bilder nån dag. /Kent
2 svar · 3,4k läst
PrinsValium
PrinsValium: Det finns billigare varianter på gångjärn av dom flesta modeller än av märket brusso hos lee valley http://www.leevalley.com/US/hardware/page.aspx?p=41267&cat=3,41241 tex. Men som sagt man bör storbeställa för att rättfärdiga frakten och det kostar tull och moms men det går iaf fort, på ett par dar hem till dörren...
7 svar · 4,1k läst
H
High_Fidelity: Ingen?
1 svar · 2,3k läst
E
Ezcobar: Med lite fikabröd kan man komma långt:D
3 svar · 2,2k läst
M
Mats Bengtsson: [citat] Lättaste mallen är en träkloss som blir startstopp (mot fräsens botten). Sedan lägger du ett gångjärn mellan den och fräsens botten. Och slutligen en stoppkloss mot fräsen. Nu är din mall klar, men ligger ett fräsståls diameter för långt bort. Sätt frässtålet mot stoppklossen, lägg på vinkelhaken på frässtålets andra sida, ta bort frässtålet och flytta stoppklossen
12 svar · 18,4k läst
D
David Berglund: Tack för alla svar! Tar till mig alla tips !
6 svar · 11,0k läst
jac
jac: Det kanske är det jag sett? Nja, jag antar att "skyddat läge" då skall tolkas som att det inte får komma regn på det. Nej jag får nog hitta på något annat istället. Nåja, det var ju en kul tanke. Inte för att jag trodde på det men jag hade hoppats att någon skulle svara i stil med att "...det går jättebra, mina utemöbler som jag gort i valchromat har stått ute året om i 5 år
4 svar · 6,9k läst
S
sven_snickare: Om det är lite tjocklek på dörrarna kan man såga ett antal slitsar på den konkava sidan och sedan såga till och pressa in lite för tjocka bitar i dem. Funkar förstås bara om det är målat, eller om den konkava sidan är baksida. Funkar givetvis bara till en viss gräns. Spänn tillbaka dörren mot något slätt när du gör detta jobb. Resultatet blir ofta bättre, men sällan helt
1 svar · 2,1k läst
H
Henrik O: Oj, ser nu att det var ett gammalt inlägg. Nåja, det kan kanske vara användbart om någon söker på ämnet.
5 svar · 14,9k läst
S
sven_snickare: Rita av konstruktionen på någon auktion eller museum (fråga om lov först). Konstruktionen är också väldigt lik den i en gammaldags utdragssäng. Längden är ju mindre viktig. Tänk på att locket måste ha stöd runtom i nerfällt läge. Vanligt fel att man glömmer detta och att locket bara hänger i gångjärnen där bak. Går väldigt lätt sönder då om lasten skulle vara lite för
1 svar · 8,3k läst
S
sven_snickare: Tycker att det ser ut som ett pinngångjärn det du har ritat upp. Obs! Det finns andra gångjärn för köksluckor som också kallas pinngångjärn, minst ett par olika med helt annan konstruktion. Pinngångjärnen som jag tror du menar heter "knife hinge" eller "centre hinge" på engelska. Theofils har ett i stål på hemsidan. TH. Nyman vet säkert vad ett pinngångjärn är. Som du ser kan de
2 svar · 2,9k läst
·
K
Krille4: Bosch har rätt många bra gör-det-självprojekt med bra beskrivningar. Bl a en sängram som du kanske kan utgå från: http://www.bosch-do-it.se/goer-det-sjaelvare/houseofbosch/4714/houseofbosch.shtml?view=list#anleitung Lycka till! /Krister
11 svar · 60,3k läst
Ellagård
Ellagård: Hej Googla på "cradle woodworking" så hittar du en del, tex denna: http://www.google.se/search?rlz=1C1AVSX_enSE387SE387&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=cradle+woodworking
1 svar · 10,3k läst
ikeahantverkaren
ikeahantverkaren: Om vi pratar lister med en till ett par millimeter i godstjocklek behövs ingen kylning.
5 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.