Dr_Jerkyll
Dr_Jerkyll: Detsamma!
2 svar · 1,1k läst
prototypen
prototypen: Min arbetskamrat snickarn lärde mig hur man fixar sådant, vill det glida så sitter tvingen snett och då flyttar man den. Farsgubben lärde mig att då sätter man en tving över limfogen. Svante (han med plano) har ju sitt sätt att lösa det hela. Båda fungerar. Protte
5 svar · 2,0k läst
RickyBruch
RickyBruch: [citat] Det har du ju faktiskt helt rätt i, ibland går inte hissen ända upp. Är ju bara att borra ur 1 cm och kapa bitar på rundstaven, innan jag trycker ner rundstaven så försänker jag en skruv i hålet. Sparar mig säkerligen en hel del möda. Nu känner jag mig verkligen efter.....
4 svar · 2,4k läst
K
KAMT: Jag upptäckte att jag skickat inlägget till fel del av forumet, men jag kunde inte flytta det. Ska nu försöka skriva ett nytt inlägg till förhoppningsvis rätt avdelning. Har inte hört talas om mögelsnickeri :)
3 svar · 1,6k läst
·
M
Mell: [citat] Stilen är ganska lik det jag tänkt göra, men spjälorna ska vara lodräta och ramen de sitter i ska vara löstagbar. Sen ska allt målas vitt. Ska prova klyva upp lite material och känna mig för lite, är lite ovan vid bordsågen ännu. Nu har jag ingen dominofräs, men jag får tillverka spjälorna först. Sen får jag fundera hur jag ska fästa dom...
4 svar · 6,3k läst
·
pickels
pickels: Det gav sig rätt naturligt visade det sig med fräs och kontrafräs. Men måste också säga, wow, det är stooor skillnad på fräsar från Cobolt och annat junk man använt tidigare. Bra mycket dyrare men jösses vad underbart att jobba med. :)
7 svar · 3,9k läst
Thomas_LLA
Thomas_LLA: Whiteboard cleaner är ett tips till tuch, till nästa gång...... :)
5 svar · 2,3k läst
M
Mats Bengtsson: [citat] Om du köper byggvirke som inte är lika torrt som bordet kommer att vara efter ett par år, kommer trät att slå sig. Om du lägger varannan stav upp och ner kommer varannan stav att slå sig åt olika håll. Om du limmar ihop dem med en sarg under för att de skall slå sig mindre får du en enorm bredd och måste fästa dem mot sargen på ett sådant sätt att de är rörliga i
1 svar · 2,0k läst
-RB-
-RB-: Perfekt. Både Hettich och Häfele verkar ha det jag letar efter. Tack för alla tips. TH Nyman får ett telefonsamtal idag.
8 svar · 10,1k läst
L
Lemon 2010: oops det var tur jag läste denna tråd. Det verkar som om det missas en del big NoNos i bruksanvisningen som jag nyss läste från bosch...
12 svar · 9,5k läst
D
Decibel: För inomhusbruk brukar man rekomendera en fuktkvot på 8%+-1,5% det motsvarar då relativ luftfuktighet inomhus på ca 44%. På vintern har man en luftfuktighet inomhus någonstans kring 20-35% och sommaren kan det gå upp mot 70% i Sverige. Utomlands använder man andra fuktkvoter för att anpassa virket efter rådande luftfuktigheten. Torkning sker med hjälp av stora torkanläggningar. För
5 svar · 2,3k läst
Krikkan
Krikkan: @Tobbe Jo det alternativet fanns alltid, men stolar är ju olika utformade och de stolar som finns på marknaden kan ju ha proportioner jag inte eftersträvar, utan att de för den skull är de enda rätta. @jac Tack!
3 svar · 2,8k läst
F
FoffeS: ok, tack för tips!
9 svar · 5,8k läst
·
A
agehall: Mja, ett golv kanske är enklaste lösningen. Jag får ta upp det med designrådet och se om det får godkänt. Ska även ta och införskaffa Stora Snickarboken, den låter intressant...
7 svar · 7,6k läst
T
tlundberg: Har lekt med lite olika värden i The Sagulator. Jag hade tänkt mig bygga med vanligt "byggmaxvirke", alltså någon slags furu. Vad ska jag välja för träslag i sagulatorn? Har kört mest med Pine, Red nu. Vilka mått och vikter tycker ni verkar vettiga att använda när jag ska räkna på sittbrädorna?
4 svar · 10,0k läst
S
sammi: Precis vad jag sökte. Man tackar.:D
4 svar · 4,8k läst
Thomas_snickare
Thomas_snickare: vinkla hela det stycket som ryggen utgör, sätt fast den i konstruktionen genom att förlänga den del som sitsen sitter på. Att ha en tredje sektion i mitten fungerar säkert utmärkt men det leder till lite mer material åtgång, antingen det eller en "balk" som förbinder de två sidororna.
6 svar · 10,1k läst
·
nikasp
nikasp: IKEA hade en hel vägg och säkert 10-12 varianter på den jag hade. Tog en stund att hitta en som var rätt size men kostade bara 2 kr/styck.
6 svar · 5,3k läst
Anna_H
Anna_H: Glöm inte att göra uttag i bakkanten av skivan om du ska ha dator och sådant på den...
5 svar · 3,0k läst
·
G
Gustav81: Tack för svaren! Jag har redan målat om skrivbordet en tredje gång och den här gången med en grundfärg i botten. Om det inte fungerar så ska jag prova med det som föreslås här i tråden, så tack för era tips.
3 svar · 3,6k läst
Pingler
Pingler: Som sagt: Holms i Sala har skivor med hela stavar.
10 svar · 6,6k läst
D
Danneå: Tack för tipsen, ska ge mig på denna nu när jag kommit hem från semestern. Jag provar ditt tips Pär, annars får jag försöka med verktygsguruns taktik... Men, OM det skiter sig.. dvs. att det inte blir bra, vad är alternativet? Ta bort faneren på det området, spackla och måla hela möbeln.. vilket vore synd... men bättre än inget. Tror ni det blir hållbart att spackla och måla?
3 svar · 1,7k läst
·
bengtn
bengtn: Som jag förstått det så har de grövre diamantbrynena en typ av bindemedel och de finare ett annat, Gränsen går vid det röda. Det är inget problem annat än om man använder dem till att plana vattenbrynen då endast svarta och blå rekommenderas. Å andra sidan behöver man ju inte finare än blå för att plana ett bryne. /B
34 svar · 9,3k läst
H
Helvite: Nja det spelar inte så stor roll om den är fällbar. Tänkte göra den i tryckimpregnerat trä så att den kan stå ute även på vintern.
2 svar · 1,3k läst
snickarboden
snickarboden: Om du skall fräsa i en CNC så hade jag siktat på något liknande detta... http://www.3dwoodworkingstore.com/router.php#routerstencilstemplates Blev impad av videon och gillar att man kan köra den på en bordsmonterad fräs med. /Kent
16 svar · 3,6k läst
jac
jac: Snyggt, helt klart ett lyft!
34 svar · 60,2k läst
·
Mr Handyman
Mr Handyman: Ceder är känt för att ge snickare allergi, men det kan ju förebyggas, och det handlar väl också om att stå i dammet ett tag... Har sett några saker gjorda i ceder och de har varit väldigt trevliga, så det kan väl vara värt att undersöka närmare. Dammet är väl också otroligt mycket mer allergent än virket i en färdig möbel etc.
1 svar · 2,4k läst
pickels
pickels: Tack för tipsen :)
4 svar · 8,9k läst
V
verktygsgurun: Eller använda sig av en 16mm botten och limma på en 6mm med frästa spår som på bilden. Limma med tandad spackel.
2 svar · 8,6k läst
V
verktygsgurun: Om du hittar en fin du gillar kan man ta PLAYDOO och skapa en form som man kan gjuta ornamentet i. Gjut i gips.
7 svar · 5,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.