Möbelsnickeri
PrinsValium: Jag ändrade lite till i min spreadsheet. Insåg jag tänkt lite snett, en derivata är inte riktigt samma sak som en förändring... http://www.filedropper.com/superformulas_1
Ola78: [citat] Tack så mycket, precis rätt storlek på alla håll.
snickjon: Du kan koka den så att spänningarna släpper, kasta sen i den i micron och torka den! Gjorde det med en sälgrot, blev kanon.
tjaboo: Bilden säger allt, hitta det som reservdel när jag sökte på tapetserarverkstad och kallas Experspring. Tips på var man kan få tag på det i göteborg utan att bli ruinerad? pelles tapetserarverkstad ville ha 1000kr för 5meter varav 500 i frakt :/ [bild]
MMR: Ja, k30 är dock redan inköpt delvis pga att jag vill undvika skena på golvet.
Mr Handyman: [citat] Festool VS-600 är av Festoolkvalitet, men den erbjuder inte alls samma justeringsmöjligheter som Leighvarianterna. Det är väl säkert både på gott och ont. Har man rätt saker till VS-600 så gör den garanterat vad den ska utan krångel, men den är alltså inte så flexibel och några isoloc finns inte till den (vilket inte spelar mig någon roll för jag tycker de är fula).
Jante: En inverter med TIG tillsats är ju oxå ett mycket bra alternativ, om än lite dyrare. Går dock att få sjukt snygga svetsar med en sån... //Jante
Totem: Trevligt hantverk, även om jag inte tycker om den smala kanten längst ut på långsidorna. Jag hade valt att hålla samma bredd på de 4 yttersta brädorna. Men det är jag det. Alla gör som dem vill. Bra blir det i alla fall.
jac: Trådskaparen har lyssnat som framgår ovan. Upprinnelsen till detta var att jag var inne på Miljögården och blev ganska förtjust i ett bord som hade benen gjorda på just detta sättet. Jag tänkte att eftersom jag trodde mig ha en rätt hyfsad uppsättning verktyg och maskiner så borde det inte vara någon konst att fixa till något liknande (om tiden hade funnits). Nu börjar jag inse att
Saxpy: [citat] http://www.axminster.co.uk/spax-spax-mdf-screws--packs-200-prod29859/?searchfor=spax%20mdf Finns lite olika varianter....
bengtn: Är skåpet verkligen fanerat? I så fall får du vara försiktig att inte slipa genom fanéret, annars tror jag det blir bäst om du slipar skåpet och lägger på till exempel ett par lager schellac. Den svarta fläcken kan du bleka bort med oxalsyra. (Handskar och skyddsglasögon på) /B
pär h: Om du har ont om pengar så är det allra billigaste alternativet att kolla tex blocket där skänker dom många gånger köks skåp. Efter som det väldigt sällan slits på själva stommarna så är det ett super alternativ Pär
snickarfrasse: MDF går all tiders har inga bilder när de är helt färdiga får åka och fixa det.
Daniel_N: Mattiasp har löst detta problem för de av oss som inte kan räkna ut sådant. Ta en koll i denna tråd, inlägg 17 och 18 http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/41103-ger-kapa-halkaels-list-hur-goer-man.html
pbengtsson: Nått är fel med måtten golv till golv på 220 och 255 i stäckning är ju vilken vanlig trapp som helst. Men du menar nog den diagonala längden då trappen på bilden är brant. Det första du skall göra är att minska antalet steg med 1/3:e del ca. då för du mycket mer att täffa på när du går nedåt. Det du kan göra med nuvarande trapp är att ta bort varannat steg, de steg som tas
Anders_Roslagen: Men en elhyvel kanske kan vara behjälplig för grovhyvlingen så de endast gör finhyvling för hand (om du inte skall ha de stora maskinerna)?
Helioz: Ottosson har ett bra sortiment med schellackflingor, inkl avvaxade: http://www.ottossonfarg.com/vara-produkter/farg-fargmaterial/schellack.aspx
phl: Ett alternativ är ju att bygga skjutdörrar även till överskåpen. Theofils har en massa roliga skjutdörrsbeslag som skulle kunna fungera utmärkt till detta ändamål. Tänker på beslag för montering av skjutdörrar utanpå skåpsstommar. Kostar dock en del...
bigsnucke: Det är klart du lyckas med det! Tack för länken, det kan vara intressant att se hur andra bär sig åt, även om alla andra oftast gör annorlunda mot hur jag gör. De gör m.a.o. fel... ;)
Tobbe Arnesson: Jo visst men det finns vävar anpassade både för epoxi och polyester, epoxi fäster inte på fel sort.
MangeWi: Hej Mätte lite snabbt på min expedit hylla... Hyllsektionerna har bredd & höjd som varrierar mellan 33,4-33,6 cm. Hyllsektionens djup är 38,7 cm. Några lådinsatser har jag tyvärr inte att mäta på. /M