M
Mats Bengtsson: [citat] Förutsätter du menar hur man gör det med en Domino. Gissar ditt problem är att få Dominon att alltid hamna på rätt ställe i sidled, det vill säga ut från sidan längs de horisontella planen. Svaret är då att såga en bit som är så lång att om den sätts mot insidan av en vetikal sida, man kan sätta Dominons botten mot dess andra ände och få Dominons tappar i mitten för
1 svar · 2,1k läst
Gruvberget
Gruvberget: Torkning av trä till möbeltorrt, se mer på http://www.sauno.snickra.net/sauno/index.html
3 svar · 1,5k läst
Ellagård
Ellagård: Det blev en tur till Pondus på Pipersgatan på Kungsholmen. Rätt kul ställe, det var inga problem att hitta vad jag behövde där, det blev planhyvlad 95x15 med sylvassa hörn.
13 svar · 10,0k läst
Johan Rubank
Johan Rubank: Kolla på youtube.com det finns hur mycket som helst ! Sök på handplane eller woodplane så finns en mängd med filmer.
9 svar · 2,7k läst
E
Ezcobar: Fördärva inte en fin möbel när du kan lära barnen att inte rota i dina skåp:D
10 svar · 10,8k läst
M
Mats Bengtsson: [citat] Lösningen ligger egentligen inte i att ha samma luftfuktighet. Om du så lyckas få till samma ekvivalenta fuktighet i garaget, kan du inte utan rejäl ansträngning hålla en kostant luftfuktighet inne. Det finns avfuktare, och det finns luftfuktare. Med dem siktar man ofta på att ligga inom 45-70 procent, men sällan på att ligga på en konstant fuktighet. Så att det diffar mellan
26 svar · 7,1k läst
·
P
P-e-t-e-r: se min lista i denna tråd http://www.byggahus.se/forum/moebelsnickeri/163029-moebelsnickeritips-pa-naetet-film.html
5 svar · 1,3k läst
Gruvberget
Gruvberget: Jag har byggt badrumsskåp i MDF och de ser bra ut efter 6 år i väta, det är viktigt att måla in och utsida med bra färg dock. Spröjskrysset rekommenderar jag att du gör in fin trälist (smyglist typ). Jag har vitrindörrar i köket med fuskspröjs och den listen har jag limmat fast med montagelim på patron direkt på glaset. Sitter som berg.
4 svar · 3,9k läst
·
E
Eriik: Jäkligt coolt faktiskt! Kanske blir ett vårprojekt :D
13 svar · 3,4k läst
S
sammi: Nu börja det likna något,Vem säljer dem ikea eller?
4 svar · 1,3k läst
PrinsValium
PrinsValium: Det skulle eventuellt kunna vara bättre att fylla ut sprickorna med något istället. Det förutsätter kanske iofs att det inte fortsätter röra på sig alltför mycket. Herr Schwartz fyller sprickor http://blog.woodworking-magazine.com/blog/You+Have+Got+To+Meet+Jack.aspx http://blog.woodworking-magazine.com/blog/Black+Ooze+And+A+Waiting+Game.aspx
20 svar · 9,4k läst
·
H
Hawkai: Pokerbord "diskuterades"(1 svar...) för ett tag sedan http://www.byggahus.se/forum/moebelsnickeri/150509-byggbeskrivning-pokerbord.html Vet inte om det ger svar på alla dina frågor, men innehåller åtminstone en byggbeskrivning
1 svar · 1,0k läst
Thomas_snickare
Thomas_snickare: Ursäkta, jag inser att detta kommer lite sent, men varför inte köpa en MDF som är 38mm tjock. Försent till denna gång men kanske något att tänka på till nästa projekt. Finns hos bl.a. InterWood, Fredrikssons trä, säkert hos fler. Kan säkert beställas hos de flesta vanliga bygghandlare.
11 svar · 17,8k läst
nimhed
nimhed: MDF använder man väl för att det blir snyggare snittytor och en jämnare yta, inte för att det är mer hållbart. Så, soffbord=MDF, verkstadsbänk=spån.
2 svar · 3,2k läst
Sickling
Sickling: DLH kräver att man har konto där, ingen kontanthantering, inte ens kreditkort... Mycket irriterande. Sigvard Spångberg däremot säljer till alla... http://www.sigvard-spangberg.se/ Verkar som att många är rädda för privata konsumenter...
6 svar · 8,8k läst
CCPusher
CCPusher: Jag har byggt något liknande, dock hade jag "ståndarna" (dvs de stående "hyllplanen") hela och korta hyllplan. Jag tror inte det spelar någon roll vilka av planen du väljer att ha hela i och med att de är så korta. Möjligtvis får man någon % mer bärighet om man gör som du har skrivit men så vida du inte ska visa upp din samling solida blykuber så bör det inte ha någon praktisk
1 svar · 1,6k läst
Johan Rubank
Johan Rubank: Jag håller med, ska kika igenom dom böcker jag har i ämnet, har samlat på mig lite i ämnet. Det bästa är att lägga upp dom i den Svenska wikipedian, då blir det också snyggt sökbart via googel, yahoo mfl. det finns redan lite där men det borde kunna fyllas på med mer.
38 svar · 14,7k läst
H
Henri: [citat] Dessutom en något djupare skada i fanéren. Någon som har erfarenhet av att själv försöka dölja liknande? Bra eller dåligt resultat?
4 svar · 3,3k läst
P
PerraKalle: Tja! Med sargbeslag och skruvstift kan du enkelt bygga underredet precis som du vill ha det utan några avancerade maskiner eller verktyg. Det blir stadigt och enkelt att plocka isär vid ev. flytt. Per.
3 svar · 8,2k läst
FenderBender
FenderBender: Jag återkommer så snart jag fått grejorna och testat dem ett litet tag så jag kan göra en något sånär bedömning :) Jag är inte den mest erfarna svarvaren, men jag vet en del om att skärpa och behålla skärpa på verktyg, dessutom kör jag med Tormek T7 så jag kan skapa och återskapa i princip vilket stål som helst, vilket göt det lättare att jämföra. okie dokie mvh Ken1
10 svar · 10,4k läst
J
JuggeH: Jag har som sagt gått hos Folkuniversitetet. Även om man inte behöver några som helst förkunskaper så passar den nog som bäst när man redan är intresserad och kanske har pulat en del. Det är inte så mycket lärarledd undervisning utan mer arbete på egen hand med möjlighet till handledning och hjälp. En annan fördel är tillgång till större maskiner, såsom justersåg och
6 svar · 6,9k läst
jac
jac: Ja mitt skrivbord är av klassisk kontorsmodell från EFG. Underredet består ju inte av separata ben utan de hänger ihop med en stålram. Men jag tycker det borde räcka ändå om du kör dubbla MDF skivor.
4 svar · 3,5k läst
·
FenderBender
FenderBender: Tjenare .. Har du kollat valchromat ? det är ganska häftigt, speciellt om man kombinerar lager av olika färger och sedan fräser lite kul grejor av det :) .. jag har ingen som helst anknytning till det företaget eller något annat, så detta är inget dolt annonseringsförsök :P det svarar inte på din fråga men .. kanske det finns någon ledtråd jag vet inte det är väl i princip
5 svar · 8,6k läst
raveper
raveper: Kul å se att det funkade.
20 svar · 16,6k läst
·
L
lt1cobra: OK, det är nog bara att gilla läget. jag köper upp mig på lite finare papper + kör mellanslipning för hand... Någon som provat lägga på oljan med en sån där 'easy pad' ?... Annars ligger nog en roller närmast för mig tror jag
14 svar · 21,6k läst
J
Jenny Bäckebron: Oo så mycket bra tips!!! :) Har just köpt hus o har nu ett gammalt furuköksbord som min mans familj hade när han växte upp på 80,90-talet. Det är så där lite grått i färgen..som mamma kallat patina(?) men är i behov av uppfräschning. Har väl inte alltid blivit väl behandlat.. stått i kalla uthus några år. Vi hade tänk slipa det först men då sa någon att vi får fram den där
19 svar · 99,7k läst
Y
yens: Det blev några få skruvar, men mest blev det lim. Det var ett ställe där det inte riktigt ville fästa, så jag borrade och skruvade i några skruvar (2-3 st). Kanterna blev helt ok faktiskt, tillräckligt för att jag skulle vara nöjd. Pusselbiten funkar över förväntan, drar jag i ena bordet så rör sig borden som om de vore ett. Hittills har jag bara byggt en hel och två halva
23 svar · 10,2k läst
·
M
MathiasFr: Fräck klädhängare du hittat! Nu när den har varit på näthinnan ett par dagar ser jag att jag skulle kunna ha en sådan lösning också, dock på ett par garderobsdörrar och då skulle de även fungera som handtag. Är tanken att man använder grenarna för att hänga kläder utan klädhängare (direkt i insydda öglan) samt ett par klädhängare hängandes på väggfästena?
9 svar · 4,4k läst
mycke_nu
mycke_nu: Vi har dubbla pardörrar på ca 15 cm avstånd från varandra. Lösningen för oss blev att byta ut det yttre paret (som var helt slut) mot nytillverkade dörrar med isolerglas medan vi behöll de vackra innerdörrarna.
4 svar · 5,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.