Anna_H
Anna_H: Glöm inte att göra uttag i bakkanten av skivan om du ska ha dator och sådant på den...
5 svar · 3,0k läst
·
G
Gustav81: Tack för svaren! Jag har redan målat om skrivbordet en tredje gång och den här gången med en grundfärg i botten. Om det inte fungerar så ska jag prova med det som föreslås här i tråden, så tack för era tips.
3 svar · 3,7k läst
Pingler
Pingler: Som sagt: Holms i Sala har skivor med hela stavar.
10 svar · 6,6k läst
D
Danneå: Tack för tipsen, ska ge mig på denna nu när jag kommit hem från semestern. Jag provar ditt tips Pär, annars får jag försöka med verktygsguruns taktik... Men, OM det skiter sig.. dvs. att det inte blir bra, vad är alternativet? Ta bort faneren på det området, spackla och måla hela möbeln.. vilket vore synd... men bättre än inget. Tror ni det blir hållbart att spackla och måla?
3 svar · 1,7k läst
·
bengtn
bengtn: Som jag förstått det så har de grövre diamantbrynena en typ av bindemedel och de finare ett annat, Gränsen går vid det röda. Det är inget problem annat än om man använder dem till att plana vattenbrynen då endast svarta och blå rekommenderas. Å andra sidan behöver man ju inte finare än blå för att plana ett bryne. /B
34 svar · 9,3k läst
H
Helvite: Nja det spelar inte så stor roll om den är fällbar. Tänkte göra den i tryckimpregnerat trä så att den kan stå ute även på vintern.
2 svar · 1,3k läst
snickarboden
snickarboden: Om du skall fräsa i en CNC så hade jag siktat på något liknande detta... http://www.3dwoodworkingstore.com/router.php#routerstencilstemplates Blev impad av videon och gillar att man kan köra den på en bordsmonterad fräs med. /Kent
16 svar · 3,6k läst
jac
jac: Snyggt, helt klart ett lyft!
34 svar · 60,4k läst
·
Mr Handyman
Mr Handyman: Ceder är känt för att ge snickare allergi, men det kan ju förebyggas, och det handlar väl också om att stå i dammet ett tag... Har sett några saker gjorda i ceder och de har varit väldigt trevliga, så det kan väl vara värt att undersöka närmare. Dammet är väl också otroligt mycket mer allergent än virket i en färdig möbel etc.
1 svar · 2,4k läst
pickels
pickels: Tack för tipsen :)
4 svar · 9,0k läst
V
verktygsgurun: Eller använda sig av en 16mm botten och limma på en 6mm med frästa spår som på bilden. Limma med tandad spackel.
2 svar · 8,6k läst
V
verktygsgurun: Om du hittar en fin du gillar kan man ta PLAYDOO och skapa en form som man kan gjuta ornamentet i. Gjut i gips.
7 svar · 5,2k läst
S
Sister ray: Tusen tack för svaret Pär! Jag har med funderat en del på vilket som egentligen blir enklast. Skulle jag haft styrning skulle det blivit pluggar, men att få hålen på exakt samma ställe så att det inte blir någon förskjutning är ett problem. Dessutom så är det som ni säger att det blir svårt att dra ihop fogen. Kommer att börja nu nästa vecka nån gång, och då ska jag pröva med
22 svar · 6,6k läst
S
sammi: Hur har du tänkt att bygga den.:)
14 svar · 16,8k läst
M
byggare henke: finns skrivbord underlägg från ikea med viken kant, svarta passar bra till skivan
4 svar · 3,9k läst
·
Tobbe Arnesson
Tobbe Arnesson: Attans, här har jag missat inte bara en utan två träffar. :( Verkar dock som det inte blev någon januari-träff, vågar man hoppas på en mars- eller aprilträff kanske? :)
67 svar · 8,1k läst
·
M
Mats Bengtsson: [citat] Eller http://www.leevalley.com/US/hardware/index.aspx --- Mats ---
2 svar · 3,4k läst
findus42
findus42: [citat] Fanérami är en firma som jag köpt av. De har kunskap och fanér till allt jag har behövt. Inte heller har de tagit ohemult betalt, även då jag gärna betalat mera. Till exempel när jag mejlat måttskisser på mönsterskurna faner till lönnluckor med pyramid, fris och valnötssticka. Blev jättesnygga köksluckor. Nu har jag sålt den lägenheten, men till skillnad från alla andra
26 svar · 11,7k läst
M
Merkurius: Jag ska göra en "bordsskiva" av mdf för tillfälligt bruk. Jag har fyra kvadrater som jag behöver vika ihop för att det ska ta så liten plats som möjligt vid transport. Hur ska jag pyssla till det enklast? Vore bra med nån sorts smala läkt under.
0 svar · 1,3k läst
clain
clain: Tänkte jag skulle återkoppla lite till tråden och berätta hur det slutligen blev... Eftersom föräldrarna nyligen sålde sin villa och jag då "ärvde" allt virke som farsgubben samlat på sig under 30 års tid, så stod jag plötsligt som ägare till en hel del panelvirke av alla dess slag, till tak & vägg mm.. Har en hel container ute på tomten fylld med diverse godsaker nu.. :) -En ful
20 svar · 15,6k läst
·
Gruvberget
Gruvberget: Det låter intressant! Lustigt att jag inte ens tänkt på Herdins som dessutom har sin fabrik här på orten Det verkar som på båda svaren att det ändå är betsning som gäller
3 svar · 13,1k läst
pär h
pär h: Att skapa vakuum är ju inte så svårt. Problemet med billiga pumpar typ julas som används vid luftpumps montage är att dom har så lite luftvolym per timme m3 om man har en lite större påse och skall fanera någon böjd form så hinner nästan limmet torka innan luften är utsugen ur påsen. Eller rättare sagt är det problem när det börjar bli undertryck då tar det en himla tid att
30 svar · 8,2k läst
·
V8dc
V8dc: Tack för tipsen och nu fick jag ju en anledning att använda handöverfräsen! Som tur är så gjorde jag ett gäng såna där brädbitar och kan testa mig fram. Blir nog att starta med elhyveln, sen fräsen, sen bandslipen och sen någon finare slip. Om inte annat så är det ju kul att testa!
10 svar · 18,4k läst
·
H
Helioz: Billigt vet jag inte med Slöjddetaljer har: http://www.slojd-detaljer.se/Product.aspx?productid=1165 Jag har kört med vanlig t-röd utan något färgstick men då var det inte blekta flingor, kanske kan bli problem om man har nästan helt genomskinliga.
11 svar · 11,8k läst
·
JPA666
JPA666: [citat] Wow,där finns det mycket intressant! Tack för länken! J P-A
3 svar · 8,7k läst
A
Alex_us: Tack för svar! Nej den behöver väl egentligen inte vara massiv, däremot hade jag helst sett att den är det. Men jac's idé verkar rätt schysst. Jag misstänker att det blir svårt att få tag på en "färdig"...?
3 svar · 4,2k läst
Mr Handyman
Mr Handyman: Välkommen! Det är ju bättre att ställa frågor än att upptäcka att man trodde fel när man står där efteråt. Beroende på hur slät väggen bakom är kanske det räcker med lim på vissa ställen. Treetex är så poröst så att det alltid kommer släppa på den sidan. Klart det skadar pappen på gipset en del när man ska ta bort limmet, men kanske inte nödvändigt att gipsa om .
5 svar · 1,5k läst
Daniel_N
Daniel_N: Mycket intressant, ska testas även om jag inte har råkat ut för fläckar där det aldrig torkar.
16 svar · 21,2k läst
M
MathiasFr: Jo fast anledningen att inte köra cnc var ju kostnaden. Om spillet är dyrt kan det ju spela roll. Jag utgick från att den nämnda dyra cnc metoden utgick från relativt stora skivor av plast och därmed kan man undvika en hel del spill. Återstår att invänta trådskaparen som sitter inne med informationen :-)
20 svar · 11,3k läst
gwyrlim
gwyrlim: Här kanske du kan få några tips. halloween-router-bowl
3 svar · 4,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.