3 611 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
fanera
Har fått höra att man kan köpa fanér på rulla och klä möbler med och blir fundersam.
Om man skulle ha en möbel med fel färg så att säga, vanlig fanerad spån typ en byrå från Ikea. Går det och hur mycket jobb är det att sätta annan fanér?
Måste man ha bort den gamla först? Möbeln är bara ett par år..
Jag behöver inte få det "perfekt", men självklart inte anskrämligt heller, det är en akvariemöbel.
Det kanske är enklare och går helt ok att måla på den befintliga fanéren?
Jag äger den inte ännu men beslutet att köpa hänger delvis på svaren
Om man skulle ha en möbel med fel färg så att säga, vanlig fanerad spån typ en byrå från Ikea. Går det och hur mycket jobb är det att sätta annan fanér?
Måste man ha bort den gamla först? Möbeln är bara ett par år..
Jag behöver inte få det "perfekt", men självklart inte anskrämligt heller, det är en akvariemöbel.
Det kanske är enklare och går helt ok att måla på den befintliga fanéren?
Jag äger den inte ännu men beslutet att köpa hänger delvis på svaren
Till att börja med är det lite avancerat men allt går. Lättast är nog att måla den.
Principen för att fanera utan att göra det på fabrik:
1. Animaliskt lim, tar upp mindre ojämnheter.
2. Faner, förslagsvis 2-3 mm
3. Strykjärn.
4. Fanerhammare eller liknande.
Börja med att rengöra ytan, fri från fett.
Stryk på det animaliska limmet och låt det torka.
Lägg på faneret och värme upp limmet med strykjärnet (strykjärnet på faneret).
För ut limmet med fanerhammaren, precis som om du lägger en matta.
Principen för att fanera utan att göra det på fabrik:
1. Animaliskt lim, tar upp mindre ojämnheter.
2. Faner, förslagsvis 2-3 mm
3. Strykjärn.
4. Fanerhammare eller liknande.
Börja med att rengöra ytan, fri från fett.
Stryk på det animaliska limmet och låt det torka.
Lägg på faneret och värme upp limmet med strykjärnet (strykjärnet på faneret).
För ut limmet med fanerhammaren, precis som om du lägger en matta.
Är du säker på att det är faner? Akvariemöbler är nästan alltid laminat/plastfolie, tycker jag. Ett alternativ kan vara att sätta just folie i den träimitation som du vill Ha.
Jag har byggt en egen akvariemöbel i ask. Akvariet, som är ett trigon 350, hade en mörkbrun plastram i över och underkant. Men jag satte en plastfolie som imiterade ask och det är ingen som påpekat att de sett någon skillnad mot själva möbeln. Det ser faktiskt riktigt bra ut.
Jag har byggt en egen akvariemöbel i ask. Akvariet, som är ett trigon 350, hade en mörkbrun plastram i över och underkant. Men jag satte en plastfolie som imiterade ask och det är ingen som påpekat att de sett någon skillnad mot själva möbeln. Det ser faktiskt riktigt bra ut.
Hmm nä..jag ställde en ledande fråga till säljaren som troligtvis kan se skillnaden lika lite som jag.. Det är saltkar jag ska skaffa så inga juwel, aquamedic heter dom, ska undersöka vad dom uppger själva.
Plastfolie alltså, intressant alternativ. För man på det som med solfilm till glas ungefär eller?
Och var får man tag på det, hobbyhandel typ?
Plastfolie alltså, intressant alternativ. För man på det som med solfilm till glas ungefär eller?
Och var får man tag på det, hobbyhandel typ?
Klicka här för att svara