Jag har lite planer på att bygga en typ av byrå där tillbehör och mat till våra djur skall förvaras.
Ovanpå denna byrå skall även buren stå mått ca 600x1200 mm.
Byrån tänkte jag skulle ha 2-4 lådor, 1-2 stora lådor i botten bredvid varandra där skall det stå plastbackar för förvarning av hö och spån. Ovanför dessa 1-2 lådor där man kan ha pellets, koppel, tänger m.m.
Vilket material är lämpligt att bygga en sådan i? Fungerar det att använda "vita hyllplan"?
Hur fäster man ihop den, typ i hörnen?
Hör gör man lådor bra?

De maskiner jag har tillgång till är, cirkelsåg med styrskena, överhandsfräs, elhyvel, skruvdragare m.m.

Vill du inte använda något färdigt så rekommenderar jag ex 19 mm MDF, det är rakt och fint, slår sig normalt sett inte, slät yta som man kan måla direkt och flisar sig i stort sett inte när man sågar. Man kan plugga ihop hörnen, det är enkelt med en borrmall och pluggstift, Ser man inte insidan kan man använda möbelvinklar där. Sätter du tvärstag i ryggen uppe och nere så håller det ihop bra. Lådor är inte helt enkelt att göra själv och har man inte byggt en del innan så kan det bli tufft. Men allt går, beslag kan man köpa i de flesta välsorterade byggmarknader, Clas Ohlson etc.

Redigerat:
MMR skrev:
Vill du inte använda något färdigt så rekommenderar jag ex 19 mm MDF, det är rakt och fint, slår sig normalt sett inte, slät yta som man kan måla direkt och flisar sig i stort sett inte när man sågar. Man kan plugga ihop hörnen, det är enkelt med en borrmall och pluggstift, Ser man inte insidan kan man använda möbelvinklar där. Sätter du tvärstag i ryggen uppe och nere så håller det ihop bra. Lådor är inte helt enkelt att göra själv och har man inte byggt en del innan så kan det bli tufft. Men allt går, beslag kan man köpa i de flesta välsorterade byggmarknader, Clas Ohlson etc.
Men skall det stå där det är fuktigt så kan ett annat skivmaterial vara ett bättre val, trots att MDFen är lättbearbetad. Spånskiva är starkare, och mindre fuktkäslig. OSB och plywood kan vara ännu lämpligare i fukt.

--- Mats ---

Den skall stå i vardagsrummet så ingen risk för fukt.

Det riktigt tråkiga förslaget är väl att utgå från ett IKEA bänkskåp, som man kraftigt modifierar. Glöm inte att titta på garderobsutbudet när det gäller lådor.

Nja fukt och fukt, men allt trä slår sig mer eller mindre i klimatomväxlingar, MDF är relatvit okänsligt

Jag hade också utgått från något befintligt, hur djup skall den vara? IKEA har ju ex. grunda (37cm) bänkskåp. Såvida man inte vill göra ett projekt av det eller har extremt udda mått man behöver uppfylla så kommer det mest sannolikt bli jobbigare och dyrare att bygga något från "schratch", framförallt med lådor

MMR skrev:
Nja fukt och fukt, men allt trä slår sig mer eller mindre i klimatomväxlingar, MDF är relatvit okänsligt

Jag hade också utgått från något befintligt, hur djup skall den vara? IKEA har ju ex. grunda (37cm) bänkskåp. Såvida man inte vill göra ett projekt av det eller har extremt udda mått man behöver uppfylla så kommer det mest sannolikt bli jobbigare och dyrare att bygga något från "schratch", framförallt med lådor
MDF är relativt okänsligt mot rörelser på grund av fukt. Men MDF är relativt könsligt för fukt och lämpar sig inte för fuktiga utrymmen. Två olika frågor, två olika egenskaper att tänka på.

--- Mats ---

Sant, otydligt av mig. Tack för förtydligandet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.