Hejsan!

Min första post och således mitt första möbelsnickeriprojekt. Är definitivt ingen snickare men är högst villig att åtminstone försöka. Men inte att få en del hjälp, tror jag! :-)

Jag snurrar vinylskivor för skojs skull hemma, men spelarna är ju fula och svårplacerade. Särskilt när man bor i en trea. Det jag är ute efter är någon slags förvaringslösning som även kan agera bord eller avlastningsbänk. På så sätt kan jag lika gärna ha alltsammans i vardagsrummet utan att det stör.

En exakt kopia på vad jag egentligen är ute efter är följande: http://3.bp.blogspot.com/_BhbXvnN_zus/R-z4z1pVB7I/AAAAAAAAADI/MSRe6g28YaI/s400/DJ-möbel+3.jpg

Fler bilder återfinnes på http://blog.funktionalley.com/2008_03_01_archive.html

Jag har noterat upp en del mått som jag tror skulle kunna vara vettiga, som jag kan posta om snart igen.

Det jag skulle vilja ha svar på, och hjälp med är dock:

1. Hur "fasar man av" benen? Som ni ser enligt bilderna så är de tjocka upptill och smala nedtill. Är detta stabilt nog för utrustning som väger sammanlagt runt 30 kg?
  2. Som fortsättning på första frågeställningen; det vore ju absolut lättast om man kunde komma in med mått hos någon som sågar upp allt virke åt mig, och sedan pysslar jag själv ihop alltsammans. Finns det sådana briljanta verksamheter? :-) Och isåfall i närheten av Göteborg?
  3. Själva bygget i sig - verkar det orimligt/instabilt? Bordet ska ju stå intill en vägg som man i värsta fall får hugga fast möbeln i. Frågan är om man kan göra det stabilare och mer "självständigt" utan att fästa i vägg?
  4. Förslag på trä, i stil med den referensbild jag gav? Björk som man lackar på något sätt?
Det vore sjukt intressant att höra er expertis!
Och remember, jag är nybörjare på detta ;-)

Det blir enklare att hjälpa dig om du kan berätta något om vilka
Verktyg/ maskiner , verkstad du har till förfogande.

Att snickra en dylik möbel i massivträ kan vara en utmaning om du aldrig snickrat tidigare, har du dessutom ingen riktig verkstad blir det svettigt.

Ett förslag vore att bygga en liknande till formen men i mdf eller valchromat. Det kan
Vilken bygghandel som helst såga upp till dig.

Så, tänker du bygga hemma på köksbordet, eller har du tillgång till
Rikt o planhyvel och mer rejäla maskiner?

Håller gör den säkert om du bygger rätt.. Någon har ju redan byggt en!

Hej!

Jag har ingen verkstad eller maskiner whatsoever. Det jag egentligen tänker mig är att få det mesta färdigsågat, och att jag står för ihopknåpandet. Vilket inte kan vara särskilt komplicerat, är i alla fall min första tanke. Kanske tar jag en skopa vatten över huvudet? Finns det verkstäder som kan fixa sågningen åt mig..?

MDF eler valchromat är ju så tråkigt material bara. Även om det kanske är smidigare. Jag tänker mig något ljust trä som jag kan lägga något slags lack på.

Valcromat finns ju i en uppsjö av färger och med enkla grepp som Osmo Hårdvax så är det ett underbart material med sköna färger - Just den svarta har jag gjort mycket snyggt med...

Valcromat, okej.. hm, jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare här :-)
Jag har önskemål på en vit nyans. Gärna att det lyser igenom en aning trä, så typ semitransparent bestruket.

Det finns ju MDF som är färdig med Faner om det skulle vara något.

Sigvard Spångberg och fredrikssons borde ha hemma i lager...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.