Nu har jag har precis läst igenom boken "Understanding Wood Finishing" av Rob Flexner.

2e3cprb.jpg

Det var intressant läsning och rekommenderas till alla som är nyfikna på att förstå ytbehandlingar bättre. Han förklarar varför det är viktigt att ytbehandla, vad olika behandlingar innhåller, skillnader mellan dom, hur behandlingarna fungerar och hur man applicerar dom (och tar bort dom). Lacker av olika slag ("laquer", "varnish", "shellack"), oljor och vax, olika färgningsmetoder ("stains", "glaze", "toning"). Det är lite knöligt med engelskan ibland, vi verkar inte skilja på lack och lack i lika stor utsträckning rent språkligt, men oftast är det inga problem att förstå ändå.

Han beskriver också hur innehållsförteckningar, bruksanvisningar och allmän "kunskap" om olika behandlingar ofta är vilseledande eller rent av felaktiga. Boken innehåller många tips och tricks och en hel del myter avslöjas.

Tex så berättas att det som kallas "Danish Oil" ofta är en utspädd lacklösning (eventuellt med olja i också), han har inte så mycket till övers för olje- eller vaxbehandlingar (mer än att dom smutsavvisande och enkla att reparera) och han totalsågar min favorit porfyllnadsmetod med olja och slipdamm (fast jag tycker ändå det fungerar =P )

Fyll gärna på med era egna boktips och recensioner.

Tack för tipset. Jag skriver upp den på önskelistan. :D
Bidrar snart med recensioner, måste läsa klart några först.

Varsågod, och som alla ser på omslaget så heter han Bob Flexner och inget annat =P

Har du några tips på bra färghandlare där man kan köpa olika lacker för möbler? Måleributiken i Alvik har en del, men det måste finnas fler butiker.
Själv prenumerarar jag på Fine Woodworking och de brukar också ha många användbara tips.
Finns shellack i Sverige, eller heter det något annat här?

Jag tar gärna emot boktips (svenska & engelska böcker) om böcker som behandlar trä (material, torkning, sågning osv) och hyvling samt limning (tillverka limträskivor osv) Det är min absolut största utmaning.
Några boktips?
Ni som är möbelsnickare, vad hade ni för kurslitteratur?

Kan själv tipsa om Spindle Moulder Handbook, en hyfsad bok om fräsning, vertikalfräsar och verktyg. Ger en liten basintro, inga praktiska tips förutom ett gigantiskt kapitel som handlar om verktygsslipning och som är överkurs för mig.

Gruvberget: Den bästa boken om trä och dess egenskaper jag läst är Understanding Wood av Bruce Hoadly.
När det gäller hyvling och limning så väljer jag att anta att du menar hyvling för hand och då tycker jag att David Charlesworth är enastående. Hans tre böcker är samlade artiklar ur Furniture & Cabinetmaking och han skriver om allt ifrån slipa och bryn, fixa gamla hyvlar, såga sinkfogar till att ställa in maskinhyvlen för svåra exotiska träslag. Och en del om lim, limning och tvingar.
/B

Hoj!

Nybliven snickeriägare som håller på att läsa in mig i detta forum, det var ett tag sedan man hade träslöjd i högstadiet och det var inte direkt avancerat...

Här är böcker som rekommenderats i andra samt denna tråd som intresserat mig:

Spindle Moulder Handbook av Eric Stephenson
ISBN: 9780854421503

Understanding Wood A Craftsman's Guide to Wood Technology av R Bruce Hoadley
ISBN: 9781561583584

Stora snickarboken av Ernest Scott
ISBN: 9789153412823

David Charlesworth's Furniture-Making Techniques
ISBN: 9781861082954

Foga i trä : En utförlig handbok om sammanfogning av Terrie Noll
ISBN: 9153424905 / 9789153424901

Fler förslag för nybörjaren som vill komma igång med finsnickring? Skulle även vilja lära mig såga upp virke från stock, men först måste sågverket restaureras så det är ingen brådska med det...

Patrick E skrev:
Finns shellack i Sverige, eller heter det något annat här?
Ja shellac finns i sverige, har själv ett 15-tal liter samt några hinkar med shellacflingor.
Att blanda shellac var ett vintergöra för målarna förr då det var mindre med jobb på vintern för målarna.så man passade på att göra såna sysslor.
Shellac är egentligen avföringen från en lus som löst´s upp i blåsprit.

Google Books låter en se relativt stora delar av en hel del böcker, bra inför OnLine-köp där man inte kan bläddra i boklådan: http://books.google.com/books?as_q=...xm_is=0&as_maxy_is=&as_isbn=&as_issn=&rview=1

Några exempel:

Understanding Wood A Craftsman's Guide to Wood Technology första 28 sidorna:
http://books.google.com/books?id=zj...KaboygSP56DKCQ&hl=sv&cd=1#v=onepage&q&f=false

Ellsworth on Woodturning första 43 sidorna:
http://books.google.com/books?id=EU...=david+ellsworth&lr=&cd=1#v=onepage&q&f=false

The art of turned bowls första 23 sidorna:
http://books.google.com/books?id=bBm5Wl4GeD0C&pg=PP1&dq=raffan&lr=&cd=4#v=onepage&q&f=false

Det har nu äntligen kommit hem ett ex av Understanding wood finishing och ett av boken
David Charlesworth's Furniture-Making Techniques
ISBN: 9781861082954

Jag kan rek båda två.

Tobbe Arnesson skrev:
...
Understanding Wood A Craftsman's Guide to Wood Technology första 28 sidorna:
[länk]
...
Snart läst klart den. Tungläst men mycket intressant. Den som orkar ta sig igenom den förstår mycket mer kring en massa saker (slipa, såga, hyvla, måla, trä, ...).

--- Mats ---

Hmm, visst har det försvunnit ett inlägg här, eller?
Hade gärna läst lite PDF....

Thomas_LLA skrev:
Hmm, visst har det försvunnit ett inlägg här, eller?
Hade gärna läst lite PDF....
Tror inte spridande av piratat material är riktigt i linje med forumreglerna...

PrinsValium skrev:
Tror inte spridande av piratat material är riktigt i linje med forumreglerna...
Ja inläggets tog bort, helt korrekt oxå!

/t

Ahaaaa

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.