Daniel_N
Daniel_N: Jag tror också att det, efter några testluckor, kommer att bli bra. Bygg en ordentlig jigg (med gott om plats före och efter luckan), kör kortsidorna först och se till att du konstruerar jiggen så att jigg+lucka alltid är rejält fastspänt och hyveln hålls med 2 händer, så ska risken för olyckor vara liten. Nya fina skär i hyveln är också en bra ide.
9 svar · 4,3k läst
S
SnickareHobb: Om man inte vill såga för hand går det att göra enkelt på bandsågen. Ett par lättillverkade jiggar så får man perfekt resultat och precis den design man vill ha. :-)
16 svar · 10,6k läst
Henrik Enkel
Henrik Enkel: Peronligen hade jag utgått från hur stort skrivbord jag ville ha. Byggde ett med lite linkande modell (fyra ben skiva och lådor). Det gjorde jag 56x10.6 cm. Benen är 4,5 cm uppe och smalnar av till 2,2 cm. Nu bor jag större och skulle helst vilja ha ett skrivbord som är mer i storleken 70x130 cm. På din bild skulle en kvalificerad gissning vara att skivan är 18 mm (möjligtvis 22) och
1 svar · 3,5k läst
·
AnneFi
AnneFi: [citat] Du är så smart. Jag ska ha lådor men det gör ju inget om det ser ut som ett skåp med två luckor fram ifrån :)
45 svar · 16,8k läst
·
pär h
pär h: Vill verkligen se en bild på bordet och även på stämplarna/etiketter. Pär
9 svar · 15,7k läst
Ö
Ötlöe: Träffade en gång en kille som byggde stråkar med spetsen av barocktyp och han menade att det bästa materialet var att få tag på splitcane, vilket iofs tydligen inte heller var så enkelt. F ö så tycker jag nog dessvärre att den bästa stråke jag använt också är den billigaste, en fiberstråke (jo, det står kolfiber i texten, men det är nog glasfiber...) för 800 kr! Kolla hos
2 svar · 5,0k läst
Daniel_N
Daniel_N: Fick upp en bild, kommer fler. 12mm ekrundstav, verkade helt omöjlig att få tag på, men rätt enkel att göra själv. [bild]
27 svar · 21,3k läst
·
MathiasS
MathiasS: Ojdå. Låter väl iofs inte orimligt men då blev det helt plötsligt skitsnyggt med lite personlig patina, handmålat av undertecknad....
2 svar · 3,1k läst
M
makervall: Tackar för svaren. Nu ska vi bara se om jag lyckas komma i gång med bygget också. /Magnus
5 svar · 3,1k läst
mandus
mandus: Det kokar ner till ens livsfilosofi. Epoxi funkar bra men är inte lika mysigt som fisklim med tanke på hälsoeffekter mm. Fisklim fyller också och torkar långsamt.
4 svar · 15,4k läst
mandus
mandus: Snygg pall! Träslaget är ask. Fraxinus excelsior.
15 svar · 7,1k läst
·
Stefan Bengtsson
Stefan Bengtsson: Tack för återkopplingen.
5 svar · 6,4k läst
rolcar
rolcar: Tack! Här är lite fler bilder. [bild] [bild] [bild]
8 svar · 9,3k läst
·
Skånelängan
Skånelängan: oki....Vi har nu valt att köra på en kommod i mdf i kombo med valnöt. Vad för sorts roller och vilken färg brukar ni använda till mdf?
1 svar · 3,4k läst
·
Anders_Roslagen
Anders_Roslagen: Hörde förresten att man slog slanor genom metallhål för att få rätt dimension och runda stänger. Som någon slags massproduktionsvariant antar jag. Men jag vet inte om det blev större precision på dem.
26 svar · 16,5k läst
·
H
Helioz: [citat] Ja, bara det är polyuretanlack så funkar det. Är ingen större skillnad mellan en golvlack och en båtfernissa i detta sammanhang.
5 svar · 1,8k läst
·
H
Helioz: Slöjd-detaljer har ganska bra sortiment: http://www.slojd-detaljer.se/deptlist.aspx?deptid=37 Klicka gärna igenom varje kategori för ligger produkterna lite konstigt så att du inte missar något (Schellacken finns t.ex under möbelvård).
5 svar · 2,1k läst
G
geschwint: Bara som en brasklapp, inte att du absolut skall göra själv. Man kan göra själv om man har tiden. De flesta som tillverkar krökta ledstänger gör dem inte skiktlimmade eller ångade. De flesta skär ut stången ur rakt material, vilket kanske oftast fungerar. Tycker bara att det blir snyggast om fibrerna följer svängarna i stången. Kolla in denna antika tråd. Lite jobb var det men
10 svar · 13,9k läst
teed
teed: Om det är äktakastanj så är det väldigt bra röt beständighet. Så den är toppen att göra utemöbler av den. Dok är det mycket vanligare i Sverige med hästkastanj och den är inte alls det samma när det gäller rötskydd mm.
3 svar · 4,4k läst
M
Mjölner81: Blev trött på att inte hitta ett skrivbord i rätt storlek så jag kan hålla på med diverse projekt som skulpturering, målning och annat. Tänkte först bara köpa ett vanligt med rätt stuk, men alla var så tråkiga. Har ju min egna man cave i huset som måste se rätt ut. Hade ett vitt skrivord innan i shabby chick... funkade helt enkelt inte :p Såhär blev resultatet. Ett unikt
0 svar · 8,5k läst
·
pär h
pär h: Det går faktiskt att slipa och polera på marmor. Både torrt och våt sandpapper funkar alldeles utmärkt. Sedan finns den dyra utvägen att lämna in den till någon stenfirma. Prova och ring någon stenfirma och hör efter sedan lämnar du en utförlig rapport här så vi får lära oss hur man bör gå till väga enligt dom. Pär
5 svar · 8,9k läst
S
sinuslinus: Jo visst men jag syftade på appliceringen av oljan.
7 svar · 11,9k läst
B
berne88: [bild] [bild] Blev ett bord, dock inte se som var tanke att bygga:)
50 svar · 17,1k läst
·
N
Nicke-85: Tror det var så små jag köpte i lösvikt på Bauhaus. Dom var i rostfritt dessutom och kostade inte mycket.
5 svar · 3,1k läst
oleg
oleg: Det är trä, det rör sig alltid med årstiderna. sätt upp grejerna och måla allt efter 1 år så blir de bra. Ska men torka snabbt måste det ligga i hård press som det gör på dom stora sågverken!
9 svar · 5,1k läst
A
AndersS: [citat] Skulle nog undvika denna typen av virke som ts hänvisar till för åtminstone fönstertillverkning. Vill man ge sig på fönster och även möbler skulle jag köpa virke som snickerier använder sig av som redan har fått en första torkning innan jag själv lagrar det i torrt utrymme. Har bättre kvalite än vanligt byggvirke. I och för sig kan man köpa vissa mindre dimensioner
8 svar · 6,0k läst
J
JF.: Oj glömde visst få med det ;) de ska vara ek i benen. God jul på er ute i stugorna!
5 svar · 20,3k läst
·
C
corre: Fantastiskt trevlig butik! Den kommer jag besöka fler gånger. Dom hade inte bara schellackstavar, utan även mjukt och vårt vax i många färger. För att inte tala om alla beslag, vanliga som omöjliga :D Tack för tipset jac!
4 svar · 5,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.