S
se38005: [citat] Bostiks variant har jag inte provat, men Cascol av utomhuskvalitet är inte direkt vattenfast. Den tål fukt, vilket man även skriver i produktbladet, men den tål inte stora mängder vatten. Om man limmar ihop en pinnstol av detta lim, och glömmer kvar stolen ute i ett rejält regnväder, då har man fått stol i byggsats. Gissa hur jag vet detta...
21 svar · 26,3k läst
J
JPW: Jag har en beställning från beschlaege-online.de/ på väg. Jag hade inte gjort någon omfattande prisanalys innan jag skickade beställningen dit men priserna känns ok.
17 svar · 31,3k läst
Kilensnickare
Kilensnickare: Vilken diameter tänker du dig på de olika hyllplanen? Hur tung last tänker du dig på planen och hur kommer lasten vara fördelad per plan och radiellt? Risken är stor att stolpen klarar tyngden, men snebelastning på planen vrider sönder infästningen på planen som i sin tur knäcker stolpen... Därför är 'pyramid' varianten enligt länken ovan inte en så tokig lösning, ger stor
3 svar · 3,4k läst
Mackin
Mackin: Jag skulle nog ha slipat ner all lack väldigt försiktigt så att jag inte riskerar att putsa igenom faneret. Sedan är det bara att lacka om.
2 svar · 2,5k läst
·
S
SnickareHobb: [citat] Har själv en bänk med en limträskiva. Fungerar bra, men som du säger är den besvärlig att hyvla. Tillräckligt besvärlig att jag gav upp efter en liten stund. Edit: Som du säger är fiberriktningen lite slumpmässig, och man får massvis med stora urslag. Går säkert att få till med en finjusterad putshyvel med spånbrytaren riktigt nära eggen, men det lär ju ta ett tag om man
44 svar · 23,4k läst
·
teed
teed: Jag har läst någon stans att den kan framkalla allergiska besvär, men vet inte om detta stämmer...
5 svar · 14,2k läst
P
peter1936: Fräs en fals och kexa och limma på en ny pinne under.
14 svar · 9,4k läst
rolcar
rolcar: Efter att ha jobbat ett tag nu med delad yta så kan jag säga att det är lite störigt. Mest för att då och då åker verktyg ner i hålet och allt hyvelspån åker ner på hyllan under (på min fina svarv). Jag ska bygga ett inlägg med skåror så att det går att sätta verktygen man jobbar med där men jag har inte kommit mig för ännu. För mig var det ganska mycket att jag kunde köra
36 svar · 15,3k läst
·
teed
teed: Eller så kan du bygga den i vacker teakplawood :) http://seasea.se/inredning/tr%C3%A4/plywood_skivor Finns en ganska billig Mahognyplywood som är för icke synliga detaljer
6 svar · 14,6k läst
jac
jac: Tjusigt Jespiir! Det är väl skönt när det finns potential till förbättringar, annars hade du ju varit "färdig" nu. :D Jag skall nog försöka få liv i min Anchor 78:a så snart jag fått rätt på putshyveln av samma årgång och skick. En "rabbet" (spår, försänkning?) på det sättet är nog inte så dumt bara man gör höjden på pinnarna rätt. Å andra sidan kan du ju se det som en
41 svar · 10,4k läst
·
jac
jac: Grattis, den blev ju riktigt bra! Både livlig och lite lekfull, riktigt trevlig hylla.
14 svar · 6,0k läst
·
Elkludde
Elkludde: Tror oxå det är viktigt med strölekten kan tänka mig Bok eller Ask som är ganska neutrala, o absolut inte Ek garvsyran avsätter sig som brunsvarta ränder
7 svar · 5,0k läst
A
andersmc: Du kan ju borra rakt igenom benet i pelarborren och använda de hålen som styrning och borra in i ändträt på tvärbitarna. Då blir ju pluggen synliga, men det bidrar bara till det rustika. Men var försiktigt med att bygga av regelvirke. Det är lätt att det slår sig, så hela bänken blir skev.
19 svar · 4,7k läst
snickarboden
snickarboden: Jo, jag menade rätt igenom, i och med att de är lite kantiga så håller de på ett helt annat sätt. Visserligen blir det ändträ men oljar man det så håller det. /Kent
6 svar · 3,0k läst
·
T
thomasx: Kolla i en välsorterad båttillbehörsbutik. seasea här i göteborg har ett hyfsat sortiment. Men det är väl iofs av marin-kvalite alltihopa, inte de billigaste varianterna.
3 svar · 2,3k läst
·
Ola C
Ola C: [quote="Erikpar, post: 1611113"]Skruvarna sitter där provisoriskt så jag har ngt att dra i när jag passar in lådorna. Det kommer att bli spårskruvar enl bifogad bild. Nu blev det ju snyggt.....:)
16 svar · 17,1k läst
·
phl
phl: En sickel löser problemet.
4 svar · 5,2k läst
K
kioskdavid: Har du fogmassa kvar så skapa en testbit där du kan testa att olja eller lacka.
1 svar · 4,1k läst
jac
jac: Jag skulle inte bli förvånad om de så småningom kommer att vilja ta betalt även för gratisversionen. Något som jag sett med andra gratisprogram som tagits över av någon annan är att under loppet av några år så: - Först lovar de att det kommer att fortsätta vara kostnadsfritt. - Sedan kommer det ett utgångsdatum på programmet som tvingar dig att uppdatera om du vill kunna
18 svar · 4,7k läst
A
andersmc: [citat] Det är väl huvudsakligen folk som vill komplettera. Det är rätt trist, om man köper nånting som man tänker att man ska ha att "växa i", och sen när man ska komplettera så har serien utgått.
13 svar · 4,2k läst
·
jac
jac: Tanken med att göra mallen i MDF är att du sedan kan fräsa efter denna med ett kopierstål (kullager på skaftet). Rita först efter mallen på den riktiga skivan och såga med sticksåg ca 2 mm utanför strecket. Sätt sedan dit mallen med dubbelhäftande tejp och fräs. Då får man en snygg kant som blir exakt efter mallen.
6 svar · 2,6k läst
pelpet
pelpet: Kan du ta en eller tre vanliga högerhängda garderober och sedan såga av dem med en sänksåg så att de ryms under taket, och sedan ersätta taket på dem med en mdf-skiva?
3 svar · 4,4k läst
jonmo
jonmo: Ett sätt att fixa dold upphängning som jag använde i mitt förra kök vara att montera lister med L-profil längs väggen, och sedan lägga hyllan på. Då ser man bara halva listen, och den sitter ju platt med undersidan så den syns inte så mycket. Använd en borstad aluminiumlist så blir det diskret. Det syns bra mycket mindre än lister i alla fall. I vår klädkammare hade jag däremot
3 svar · 5,9k läst
·
M
Matte_Nörden: Fick i helgen lite tid över att hobbysnickra lite. Postar fortlöpande här när det händer något. Utgå från 22*95mm ekvirke [bild] Kapa till lämplig längd, 950mm, [bild] Klyv på mitten. [bild] Vänd och limma ihop. Och kom ihåg, man kan aldrig ha för många tvingar. [bild] Ett par vändor i rikthyveln, och sen planade. [bild] Ämnet till det första av sex skaft färdigt
11 svar · 6,9k läst
·
Masses
Masses: Här är en cool sak för fräsbordet... skulle kunna vara ett sätt. http://www.youtube.com/watch?v=mjTq1ZKLmq0&feature=plcp
5 svar · 4,9k läst
·
Hink2
Hink2: Riktigt snyggt. Kul att få se det färdiga.
22 svar · 8,6k läst
·
prototypen
prototypen: Har du massivträ i skivan får du inte kexa ihop sarg och skiva. Skruva och det ska vara ovala hål så skivan kan röra sig. Annars så är det väl en en bra lösning med hörnklossar och här kan du kexa ihop hörnkloss med sarg.(Det var ungefär så det var gjort på vårt köksbord. Protte
11 svar · 20,5k läst
·
Suhagg
Suhagg: [citat] Tack. Googlade lite och det såg riktigt bra ut men tyvärr så drar priserna iväg så otroligt. Ska ha en ca 30mm tjock dörr och en fanerad MDF vart väldigt dyr. 3000kr och uppåt.
23 svar · 14,9k läst
·
Goteborg
Goteborg: [citat] Det där var kreativt och riktigt snyggt!
12 svar · 18,1k läst
·
F
fiskbuggaren: Här kommer äntligen de utlovade efter-bilderna, och även om det redan kliar i byggfingrarna blir det nog inte så mycket mer byggt innan vi hittar ett hus. [bild] [bild] [bild] [bild] Det vita i den här bilden (som ser ut som lim) är pigmentering från vitoljan. Jag vet inte riktigt hur jag kunnat undvika det med mindre än att lyckas ha mycket mer vitt på resten av bordet. [bild] [bild]
103 svar · 30,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.