10 560 läst ·
16 svar
11k läst
16 svar
Köpa sinkningsmall/fräskam
Sida 1 av 2
Medlem
· Stockholm
· 12 inlägg
Ska foga bland annat laxstjärtfog. Var kan man köpa en sinkningstillsats med sinkningsmall/sinkningskam till ett hyfsat lågt pris? Jag skulle köpa från Clas Olsson (899kr) men den har utgått. Har letat runt men inte hittat någon. Eftersom jag ska foga då och då i mina hobbyprojekt vill jag inte köpa en allt för dyr sinkningstillsats. Vad gör att priset skiljer sig så mycket? Kan någon tipsa?
Redigerat:
Jag hade ett sådant sinkaggregat jag köpt på classe, men sålde det för 300:- på konsums anslagstavla.
Aggregatet är robust gjort, men den bygger på tum enheter, vilket medför att kullagret på sinkfräsen ska ha en diameter på 12,7 mm. Dom växer inte på träd i sverige, och den classe sålde (3:e-part) är inte avsedd för aggregatet. Är man nybörjare på sinkning, tar det en jäkla tid innan man hittar felet. Lösningen är att man måste lägga en 6 mm mdf skiva mellan arbetsstycket och kammen.
Dom flesta sinkaggregat har fast kamm och då är det kammen som bestämmer bredden på dina alster. Du har bara att lyda om bredden (om du nu vill ha det snyggt). I classe aggregatets fall är det jämna multippler på 25,4 mm tror jag (25,4, 50,8 osv....). Kan ev vara 12,7 mm.
Vill du själv bestämma bredd på dina alster ska du ha ställbar kamm. Leigh bla har sådana aggregat, och även fasta mönsterkammar. På bilderna och tabellen till dessa ser du hur multipplerna fungerar till dessa. Fungerar lika på classeaggregatet.


Aggregatet är robust gjort, men den bygger på tum enheter, vilket medför att kullagret på sinkfräsen ska ha en diameter på 12,7 mm. Dom växer inte på träd i sverige, och den classe sålde (3:e-part) är inte avsedd för aggregatet. Är man nybörjare på sinkning, tar det en jäkla tid innan man hittar felet. Lösningen är att man måste lägga en 6 mm mdf skiva mellan arbetsstycket och kammen.
Dom flesta sinkaggregat har fast kamm och då är det kammen som bestämmer bredden på dina alster. Du har bara att lyda om bredden (om du nu vill ha det snyggt). I classe aggregatets fall är det jämna multippler på 25,4 mm tror jag (25,4, 50,8 osv....). Kan ev vara 12,7 mm.
Vill du själv bestämma bredd på dina alster ska du ha ställbar kamm. Leigh bla har sådana aggregat, och även fasta mönsterkammar. På bilderna och tabellen till dessa ser du hur multipplerna fungerar till dessa. Fungerar lika på classeaggregatet.


Redigerat:
Det är kanske mer pengar än du tänk dig, men det är i alla fall den mall står på min önskelista: Grifkins Fräsmall
/B
/B
Jag köpte en sinktjosan på blocket för ett tag sedan och den så kanonfin ut men när jag kom hem och skulle testa den märkte jag att det fanns en kam till som var skadad. Det visade sig att originalkammen (12,7mm) hade man misshandlat och sedan köpt en ny som var 12mm. Jag har tittat som en tok efter 12mm frässtål men inte hittat något medan 12,7 finns det i vad enda affär. Sedan som det inte är lager på stålet så funkar väl en styrring på 12,7mm utmärkt. Någon som vet var jag får tag på 12mm stål så är jag tacksam.
Den här prylen vänder upp och ned på alla begrepp om sinkaggregat. Kom på att man måste få en grym koll på fräsningen eftersom inte arbetsstycket döljs av mallen.bengtn skrev:
Till ts angående classeaggregatet kan jag nämna att man fräser båda arbetsstyckena samtidigt i ett moment. Dom andra två aggregaten som nämts här i tråden kräver två moment.
Edit: Upptäcker att man inte kan fräsa halvförtäckta sinkor eller har jag fel?
Redigerat:
Som du nämner så är det enklast att du skaffar en styrring på 12 mm och slipar ned den till samma höjd som mallen är tjock. Då kan du köpa billiga sinkfräsar utan kullager.u95hw skrev:Jag köpte en sinktjosan på blocket för ett tag sedan och den så kanonfin ut men när jag kom hem och skulle testa den märkte jag att det fanns en kam till som var skadad. Det visade sig att originalkammen (12,7mm) hade man misshandlat och sedan köpt en ny som var 12mm. Jag har tittat som en tok efter 12mm frässtål men inte hittat något medan 12,7 finns det i vad enda affär. Sedan som det inte är lager på stålet så funkar väl en styrring på 12,7mm utmärkt. Någon som vet var jag får tag på 12mm stål så är jag tacksam.
Var hittar man frässtål på 12mm? Hittar bara på 12,7mm. Styrring kan man säkert snida till själv om man inte hittar men har för mig att jag hittade det billigt på biltema. Hela tanken med den billiga sinksatsen vara tt testa å lära mig så jag vill inte lägg allt för mycket pengar.
Behöver inte kullager utan bara själva stålet som är brett längst ner och sedan smalnar av och är 12,7mm på bredaste stället. Men det jag behöver är ett stål som är 12mm på bredaste stället då den kammen jag har har en delning på 12mm (24m mellan topparna) Eftersom det tydligen finns en sådan kam så borde ju frässtålet oxå finnas, eller? Istället för kullager så använder jag styrring, borde funka.
Ahhh.... Nu vet jag inte vilket aggregat du har om det är classes där du sinkar i ett moment. Om du sinkar i två moment så behöver du inte bry dig om exakt 12 mm. Det som är viktigt är diametern kontra vinkeln på fräsen. Det måste anpassas efter godstjockleken på materialet. Leigh visar här hur det fungerar.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Har Festools VS-600, men har inte hunnit använda det än. Det är ju betydligt mindre sofistikerat än Leigh D4 givetvis, men jag tror att jag kommer klara mig på det ett bra tag i alla fall.