En möjlighet är att få lägga med sina brädor när något snickeri ska torka. Leta upp något snickeri i din närhet så vet dom säkert någon som har torkmöjligheter. Så har jag gjort. Lycka till.
 
kentengström skrev:
En möjlighet är att få lägga med sina brädor när något snickeri ska torka. Leta upp något snickeri i din närhet så vet dom säkert någon som har torkmöjligheter. Så har jag gjort. Lycka till.
Tanken är god.
Jag har lite egen skog (mestadels Ek, asp o ask och lite annat). Idag så sågar jag lite nu och då och lägger på tork utan att veta vad jag skall ha det till. Men jag skulle vilja ha möjligheten att ta ner träd efter vad jag skall göra med det och såga upp det till ett speciellt projekt. Och torka det på några veckor i stället för några år :)
Vilket gör att det vore roligare att ha hand om hela processen, från träd på rot till färdigt bord.
 
Härligt med egen lövskog. Själv har jag lite hagar med lönn, björk och asp. Funderar på att ta ner en lönn och se hur det virket blir till möbler. Jag har ett litet snickeri och gått lite kurser i Lammhult. Trevlig sysselsättning. LOGOL säljer torkutrustning som jag varit lite intresserad av men då ska man ju bygga en frigolitlåda osv. Just nu lämnar jag vid behov för torkning eller köper färdigt möbelvirke. Alm och furu har jag lämnat för torkning.
 
Jo jag har tittat på Sauno virkestork från logosol, men känns som att den drar ganska mycket ström. Och skall den stå och gå i 14dagar för att torka mitt virke så blir det ganska mycket pengar. Där av intresset för soldriven tork som inte kostar en krona att använda.

http://www.logosol.se/produkter/sauno-virkestork/
 
teed skrev:
Jo jag har tittat på Sauno virkestork från logosol, men känns som att den drar ganska mycket ström. Och skall den stå och gå i 14dagar för att torka mitt virke så blir det ganska mycket pengar. Där av intresset för soldriven tork som inte kostar en krona att använda.
Om man tittar på tillverkarens hemsida; http://www.plano.se/sauno/index.html så hittar man uppgifter på 100-150 kWh/m3 virke. Det känns ok. Men den kostar ju tyvärr i inköp. där är en soldriven klart mer prisvärd..
 
jackt skrev:
Om man tittar på tillverkarens hemsida; [länk] så hittar man uppgifter på 100-150 kWh/m3 virke. Det känns ok. Men den kostar ju tyvärr i inköp. där är en soldriven klart mer prisvärd..
100-150kWh blir inte så farligt, 200-300pix för en torknin... Jag trodde det var mer när jag läste på logosols hemsida
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.