11 467 läst ·
10 svar
11k läst
10 svar
Högtalarbygge ritningar
För något årtionde sedan hittade jag en ritning på en högtalare. Den var ca 2 meter hög. Hade en bottenyta på ca 25-30 cm bredd och 35-45 cm djup. Den smalnade sedan av på djupet mot toppen till bara ett par cm djup längst upp. Halvvägs från golvet satt ett litet 8tums element med brett frekvensomfång 20-20000 hrz. Fronten gick inte ända ned till golvet så en ganska rejäl öppning gjorde att lådan fungerade som ett bashorn. Just bakom elementet var en liten bit hård stenull.
Jag limmade ihop lådan av 16mm MDF. Sedan Lackade jag upp den i gräddvit, högblank bilacryl.
Överraskande bra ljud med tanke på de enkla elementen. Inga delningsfilter eller annat krångel. Snygga, diskreta, lättmöblerade. Tillräckligt bra tryck för att överrösta maskinparken i snickeriet jag jobbade i då. Mycket Rammstein fick de tåla. Tyvärr så hade jag inte hjärta att beröva pojkarna högtalarna när jag slutade, så de blev kvar där.
Så nu undrar jag...
Är det någon i detta forum som kommer ihåg dessa högtalare, och kan tala om var det går att få tag i ritningarna igen. Himalaya tror jag att de kallades. En Japan hade ritat dem.
Mvh /Findus
Jag limmade ihop lådan av 16mm MDF. Sedan Lackade jag upp den i gräddvit, högblank bilacryl.
Överraskande bra ljud med tanke på de enkla elementen. Inga delningsfilter eller annat krångel. Snygga, diskreta, lättmöblerade. Tillräckligt bra tryck för att överrösta maskinparken i snickeriet jag jobbade i då. Mycket Rammstein fick de tåla. Tyvärr så hade jag inte hjärta att beröva pojkarna högtalarna när jag slutade, så de blev kvar där.
Så nu undrar jag...
Är det någon i detta forum som kommer ihåg dessa högtalare, och kan tala om var det går att få tag i ritningarna igen. Himalaya tror jag att de kallades. En Japan hade ritat dem.
Mvh /Findus
Om man faktiskt vet så vet man att du faktiskt menar www.faktiskt.se =) Du kan även prova på www.hififorum.nu.
Det låter som konstruktionen som heter Everest. Bestyckad med Fostex bredbandare.
Den gick att bygga med både 8", 6" och 5" Fostex-element, med bara lite olika bredd på lådan.
Elementen var Fostex FE 204, Fostex FE 164 eller Fostex FE 127.
Jag har ett par FE204 i min ägo som suttit i en veckad kvartvågspipa, alltså ett bygge typ Everesthornet.
Du kan säkert få köpa dessa av mig om du önskar. Jag har nämligen inte bestämt mig för något framtida bygge med dessa.
Everest är en kvartsvågspipa, brukar även kallas Voighthorn, då det var högtalarkonstruktören Voight som först experimenterade ordentligt och dokumenterade principen.
Hornet är egentligen inget horn, utan egentligen en pipa. man nyttjar pipans längd och den kvartvågsresonans som uppstår däri som basstöd, dvs avstämningen ger en nivåhöjning i frekvenser under där högtalarens direktstrålning börjar falla.
Kvartsvågspipa har en del svårbemästrade problem, främst vågigheten i frekvensgång av alla övertoner på grundavstämningen. Elementets placering i pipan är kritiskt, även hur dämpning appliceras i pipan.
Everest var egentligen ingen speciellt lyckad konstruktion ur denna aspekt.
Men lättbyggdheten och den höga känsligheten och med vilken musikaliskt glädje som högtalaren spelade kompenserar en del för de nackdelar som den är behäftad med.
Det är lätt att hitta info om Everest, googla t.ex. med "everest + fostex".
Här har du en länk där Everest beskrivs:
http://www.audiodesignguide.com/full/kvartsvag.html
Väl bekomme.
Den gick att bygga med både 8", 6" och 5" Fostex-element, med bara lite olika bredd på lådan.
Elementen var Fostex FE 204, Fostex FE 164 eller Fostex FE 127.
Jag har ett par FE204 i min ägo som suttit i en veckad kvartvågspipa, alltså ett bygge typ Everesthornet.
Du kan säkert få köpa dessa av mig om du önskar. Jag har nämligen inte bestämt mig för något framtida bygge med dessa.
Everest är en kvartsvågspipa, brukar även kallas Voighthorn, då det var högtalarkonstruktören Voight som först experimenterade ordentligt och dokumenterade principen.
Hornet är egentligen inget horn, utan egentligen en pipa. man nyttjar pipans längd och den kvartvågsresonans som uppstår däri som basstöd, dvs avstämningen ger en nivåhöjning i frekvenser under där högtalarens direktstrålning börjar falla.
Kvartsvågspipa har en del svårbemästrade problem, främst vågigheten i frekvensgång av alla övertoner på grundavstämningen. Elementets placering i pipan är kritiskt, även hur dämpning appliceras i pipan.
Everest var egentligen ingen speciellt lyckad konstruktion ur denna aspekt.
Men lättbyggdheten och den höga känsligheten och med vilken musikaliskt glädje som högtalaren spelade kompenserar en del för de nackdelar som den är behäftad med.
Det är lätt att hitta info om Everest, googla t.ex. med "everest + fostex".
Här har du en länk där Everest beskrivs:
http://www.audiodesignguide.com/full/kvartsvag.html
Väl bekomme.
voighthorn ja... Och länkar... Skickar PM om elementen till Mikael.
Har byggt ett par tidigare som jag slarvat bort. De lät bra, men med lite kort klang i basen. Jämförelse med mina 300 liters golvhögtalare gick inte så bra. Men med tanke på tiden att göra dem och de simpla elementen var de mirakulösa. Att köpa färdigt är inget alternativ.
Internet när det är som bäst.
Tackar / Findus
Klicka här för att svara
