Möbelsnickeri
mandus: Det kokar ner till ens livsfilosofi. Epoxi funkar bra men är inte lika mysigt som fisklim med tanke på hälsoeffekter mm. Fisklim fyller också och torkar långsamt.
Skånelängan: oki....Vi har nu valt att köra på en kommod i mdf i kombo med valnöt. Vad för sorts roller och vilken färg brukar ni använda till mdf?
Anders_Roslagen: Hörde förresten att man slog slanor genom metallhål för att få rätt dimension och runda stänger. Som någon slags massproduktionsvariant antar jag. Men jag vet inte om det blev större precision på dem.
Helioz: [citat] Ja, bara det är polyuretanlack så funkar det. Är ingen större skillnad mellan en golvlack och en båtfernissa i detta sammanhang.
Helioz: Slöjd-detaljer har ganska bra sortiment: http://www.slojd-detaljer.se/deptlist.aspx?deptid=37 Klicka gärna igenom varje kategori för ligger produkterna lite konstigt så att du inte missar något (Schellacken finns t.ex under möbelvård).
geschwint: Bara som en brasklapp, inte att du absolut skall göra själv. Man kan göra själv om man har tiden. De flesta som tillverkar krökta ledstänger gör dem inte skiktlimmade eller ångade. De flesta skär ut stången ur rakt material, vilket kanske oftast fungerar. Tycker bara att det blir snyggast om fibrerna följer svängarna i stången. Kolla in denna antika tråd. Lite jobb var det men
Mjölner81: Blev trött på att inte hitta ett skrivbord i rätt storlek så jag kan hålla på med diverse projekt som skulpturering, målning och annat. Tänkte först bara köpa ett vanligt med rätt stuk, men alla var så tråkiga. Har ju min egna man cave i huset som måste se rätt ut. Hade ett vitt skrivord innan i shabby chick... funkade helt enkelt inte :p Såhär blev resultatet. Ett unikt
pär h: Det går faktiskt att slipa och polera på marmor. Både torrt och våt sandpapper funkar alldeles utmärkt. Sedan finns den dyra utvägen att lämna in den till någon stenfirma. Prova och ring någon stenfirma och hör efter sedan lämnar du en utförlig rapport här så vi får lära oss hur man bör gå till väga enligt dom. Pär
berne88: [bild] [bild] Blev ett bord, dock inte se som var tanke att bygga:)
Nicke-85: Tror det var så små jag köpte i lösvikt på Bauhaus. Dom var i rostfritt dessutom och kostade inte mycket.
oleg: Det är trä, det rör sig alltid med årstiderna. sätt upp grejerna och måla allt efter 1 år så blir de bra. Ska men torka snabbt måste det ligga i hård press som det gör på dom stora sågverken!
AndersS: [citat] Skulle nog undvika denna typen av virke som ts hänvisar till för åtminstone fönstertillverkning. Vill man ge sig på fönster och även möbler skulle jag köpa virke som snickerier använder sig av som redan har fått en första torkning innan jag själv lagrar det i torrt utrymme. Har bättre kvalite än vanligt byggvirke. I och för sig kan man köpa vissa mindre dimensioner
JF.: Oj glömde visst få med det ;) de ska vara ek i benen. God jul på er ute i stugorna!
corre: Fantastiskt trevlig butik! Den kommer jag besöka fler gånger. Dom hade inte bara schellackstavar, utan även mjukt och vårt vax i många färger. För att inte tala om alla beslag, vanliga som omöjliga :D Tack för tipset jac!
corre: Du får skapa en liten snickeriförening för BH-medlemar i Skåne/Lund nejden så kan vi snicka ihop och dela lokal :)
Jakethesnake: Vet ej hur det gått för dig men jag köpte ett Coboltstål för ca 300. Mvh Jacob
Bjudko: Tackar. Mässingstången finns i olika längder på Tradera, tydligen NOS från någon nedlagd affär. Färgen är för fönster/dörrar etc, halvblank, vet faktiskt inte exakt vad den heter just nu. Kan kolla senare. Man skulle möjligen vilja använda en tjockare MDF för ett mer rustiskt utseende.
bygga_bo: För en tid sedan dryftade jag en idé hur man kan göra spegelfronter/luckor i MDF på ett hyfsat enkelt och effektivt sätt - kan kanske ge lite inspiration? Inlägget från http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/151772-hur-saga-till-mdf-koksluckor.html#3... [citat] [/QUOTE]
johan.d.hallin: Tyvärr skulle jag inte "lacka rikligt" för att få en bra yta. Som andra nämner, lägg flera tunna lager för att få en tjockare yta och slipa sen men väldigt fint papper. Vill man ha en perfekt yta behöver man också polera men då bör alla synliga spår vara borta med hjälp av slipningen (som kan ge en lite matt yta).
sblixten: [citat] ops...jag förväxlade almen och eken :o Du har helt rätt.
bockara: Men är det så fuktigt i ett uterum vintertid även om man inte har någon värme på? Kanske ska göra som lindejo sa helt enkelt att skaffa en mätare för relativ fuktighet och kolla upp vad som är okej.
Blindnit: [citat] Det är nog bara på TV? Ingen normalt funtad person gör väl ett soffbord av en ful pall? Illa nog med pallkragar i trädgården tycker jag.
Jolran: Jag förstår. Hade du matt yta som slutresultat? Då menar jag inga reflektioner från sidan sett. Jag provade en omgång med skurnylon och hur än jag gör(med matt orfärgad olja) så blir det blankt resultat. Måste gjort något fel med doseringen. Dessutom så har jag redan hunnit klanta mig ytterligare:banghead: Jag provade en omgång med skumgummiroller, och efter några timmars torktid
lasselu: Citerar mig själv...;) [citat] Ska testa lite av det ni skrivit...så fort jag kan gå igen efter en knäoperation...:p