När har man "nytta" av det med dubbla armar?
Finns ju ett litet videoklipp på sidan du länkar till som visar tips på hur det kan användas. Ser trevligt ut och med lite fantasi kan man säkert hitta många användningsområden där det kan vara bra att kunna överföra två mått samtidigt. Köp båda och kalla det julklapp till dig själv.
Finns ju ett litet videoklipp på sidan du länkar till som visar tips på hur det kan användas. Ser trevligt ut och med lite fantasi kan man säkert hitta många användningsområden där det kan vara bra att kunna överföra två mått samtidigt. Köp båda och kalla det julklapp till dig själv.
En fördel med varianten med dubbla armar är att du kan lägga "waste" sidan åt båda hållen i förhållande till referensytan.
Jag har den med bara en arm och ibland betyder det att jag inte kan lägga den skarpa sidan av knivlinjen på rätt sätt i förhållande till vad som skall kapas eller hyvlas bort. Typexemplet är att jag markerar tjockleken på en bräda som jag hyvlar till rätt dimension.
Överväger att skaffa den med två armar för att kunna hantera alla situationer.
Vet inte om jag lyckades förklara vad jag menade
Jag har den med bara en arm och ibland betyder det att jag inte kan lägga den skarpa sidan av knivlinjen på rätt sätt i förhållande till vad som skall kapas eller hyvlas bort. Typexemplet är att jag markerar tjockleken på en bräda som jag hyvlar till rätt dimension.
Överväger att skaffa den med två armar för att kunna hantera alla situationer.
Vet inte om jag lyckades förklara vad jag menade
Jag har en hel hög strykmått, Veritas, bctw och tite mark. Den senare är den i särklass bästa. Ligger bra i handen och går lätt att justera med en hand. Finns bland annat här: http://classichandtools.co.uk/acatalog/Lie-Nielsen-Tite-Mark-Marking-Gauge.html
/B
/B
Tack Jespiir. Tror jag förstod, lite i alla fall. 
Bengtn, det du länkade till var av "samma sort" som det som jag tittar på. Så jag antar att den sorten är en bra modell? Förstår att kvalitén på den är högre, men som första köpare räcker väl Veritas's?
Och man skall köpa sitt första som jag tänker nu, kommer jag att sakna den andra armen?
Skall säga att det lutar åt den dubbla, men om man till stor del använder bara den ena, så kan man ju köpa något annat trevligt för mellanskillnaden.
Bengtn, det du länkade till var av "samma sort" som det som jag tittar på. Så jag antar att den sorten är en bra modell? Förstår att kvalitén på den är högre, men som första köpare räcker väl Veritas's?
Och man skall köpa sitt första som jag tänker nu, kommer jag att sakna den andra armen?
Skall säga att det lutar åt den dubbla, men om man till stor del använder bara den ena, så kan man ju köpa något annat trevligt för mellanskillnaden.
Personligen tycker jag att Veritas är lite klumpigare att jobba med än Tite-Mark. Framför allt gäller det finjusteringen som är väldigt lätt att hantera med en hand. Veritas är bra, jag har den med dubbla armar men har även använt den enarmade ganska mycket. Vilken du än väljer så kommer du inte att slita ut den. Man har dessutom ofta behov av mer än ett stryckmått eftersom man inte gärna rubbar en inställning förrän man är klar. Jag har två tie-mark, veritas dubbla och ett bctw och ofta använder jag två eller flera samtidigt.
Den dubbla är ganska klumpig men bra för tapp-fogar och om man, som Jespiir påpekar, ska märka på tjockleken på en bit och vill ha ritsens platta sida mot anhållet.
/B
Den dubbla är ganska klumpig men bra för tapp-fogar och om man, som Jespiir påpekar, ska märka på tjockleken på en bit och vill ha ritsens platta sida mot anhållet.
/B
Redigerat:
Det är även ganska lätt att bygga ett eget i trä (som jag har gjort: http://lumberjocks.com/projects/58680). En trevlig artikel finns här: http://www.wkfinetools.com/contrib/wMyers/art/markingGauges/markGauges-01.asp
Klicka här för att svara

